Załoga (1350 ludzi) straci pracę. Francusko-włoska grupa wyraźnie zaczyna bardziej kontrolować koszty. „Nasz sektor odczuł ujemnie wiele czynników (pandemia, brak półprzewodników), ale największym wyzwaniem okazał się wzrost kosztów związanych z elektryfikacją rynku samochodowego” — wyjaśniła grupa w komunikacie dla agencji AFP. Odrębnie zapowiedziano inwestycje do 2025 r. ponad 30 mld euro (31,6 mld dolarów) w elektryczny napęd dla całej gamy modeli. Spodziewa się też, że w 2030 r. pojazdy elektryczne będą stanowić już 100 proc. jej sprzedaży w Europie i 50 proc. w Stanach Zjednoczonych. Stellantis zastanawia się na różnymi sposobami wykorzystania zakładu w Belvidere i postara się zatrudniać zwolnionych pracowników na pełnoetatowe stanowiska, kiedy tylko będzie to możliwe.
Branżowy związek zawodowy United Auto Workers (UAW) skrytykował decyzję o zaprzestaniu produkcji Jeepów. - W tym zakładzie mogłyby powstawać różne wyroby importowane z innych krajów, a elektryfikacja stwarza możliwości produkowania nowych aut. Takie firmy jak Stellantis dostają miliardy dolarów rządowych zachęt, aby przechodziły na czystą energię - stwierdziła Cindy Estrada, wiceprzewodnicząca UAW. Tim Ferguson z sekcji UAW w zakładzie, reprezentującej pracowników fizycznych poinformował z kolei, że z dokumentów firmy wynika, iż zamierza przenieść produkcję Cherokee do Toluki w Meksyku. Rzeczniczka Stellantisa w Stanach, Jodi Tinson nie chciała tego potwierdzić. - Nie wypowiadamy się o przyszłości Cherokee — cytuje ją Reuter.
Czytaj więcej
To będzie pierwszy model z nowej ofensywy marki Jeep. Avenger, produkowany w należącej obecnie do Stellantisa fabryce w Tychach, zostanie oficjalnie zaprezentowany 17 października podczas paryskiego salonu samochodowego.
Sam Fiorani, szef działu prognozowania produkcji w firmie AutoForecast Solutions uważa, że firmy samochodowe będą „wycofywać pieniądze z mało popularnych pojazdów spalinowych, właśnie takich jak np. Jeep Cherokee”. Jego zdaniem, następca tego modelu, a także inne pojazdy na nowej płycie podłogowej będą produkowane w Toluce (Illinois, USA). - Ale każdy nowy produkt przekierowany w ten sposób będzie wymagać inwestycji i czasu na zmianę oprzyrządowania, więc ten zakład postoi przez rok lub dłużej - komentuje Fiorani. Francusko-włoska grupa zapowiedziała wcześniej, że w lipcu 2023 przeprowadzi reorganizację sieci salonów w Europie; zacznie od Austrii i Beneluksu. Wdrażanie nowego układu dystrybucji obejmie stopniowo resztę Europy - stwierdza komunikat ogłoszony w Mediolanie.
Jeep Cherokee