Słabnie polski przemysł motoryzacyjny. Wyniki za pierwszy kwartał poniżej oczekiwań

Zmalała wartość produkcji sprzedanej branży motoryzacyjnej, zmniejszył się eksport. Zamiast oczekiwanych wzrostów, pierwsze trzy miesiące 2022 r. przyniosły spadki.

Publikacja: 30.06.2022 16:56

Słabnie polski przemysł motoryzacyjny. Wyniki za pierwszy kwartał poniżej oczekiwań

Foto: mat. prasowe

Jak podała branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w pierwszym kwartale produkcja sprzedana aut, przyczep i naczep osiągnęła poziom 45 mld zł. To o 2 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Według Rafała Orłowskiego, partnera w AutomotiveSuppliers.pl, wynik byłby lepszy, gdyby nie skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę. - Przerwane zostały łańcuchy dostaw, co doprowadziło do ograniczenia produkcji samochodów i pojazdów ciężarowych – stwierdza Orłowski.

Nadal większość przychodów w przemyśle motoryzacyjnym należy do producentów części i komponentów, gdzie produkcja sprzedana wyniosła 26,4 mld zł i zmalała r/r o niecały 1 proc. Znacznie gorzej wypadła sprzedaż producentów pojazdów oraz silników, gdzie przychody zmalały o 6,9 proc. do niespełna 14,9 mld zł. Poprawiły się jedynie wyniki producentów przyczep. Zmalało także zatrudnienie w branży: na koniec pierwszego kwartału pracowało w niej 196,9 tys. osób, o 1,8 proc. (3,6 tys.) mniej niż rok wcześniej. W dodatku tylko w okresie styczeń – marzec 2022 r. liczba zatrudnionych skurczyła się o 2,9 tys. osób.

Czytaj więcej

Największy chiński producent pojazdów rusza na podbój świata

Niestabilna sytuacja w przemyśle motoryzacyjny trwa już kilkadziesiąt miesięcy i zatrudnienie maleje nieprzerwanie od drugiego kwartału 2021 r. - Duża zmienność zamówień, pomiędzy tzw. wywołaniami, a ich finalnie zrealizowanym poziomem powodują, że producenci stosują bufor w postaci pracowników tymczasowych – tłumaczy Orłowski. Choć na początku bieżącego roku eksport przemysłu motoryzacyjnego zapowiadał się obiecująco – rósł zarówno w styczniu jak i w lutym, to w samym marcu zagraniczna sprzedał stopniała aż o 16,2 proc. W rezultacie pierwszy kwartał w eksporcie przyniósł 8,29 mld euro, o 5,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Choć poprawiła się sprzedaż części i komponentów, mocno wyhamował eksport akumulatorów litowo-jonowych, nowej polskiej specjalności eksportowej. Ich wartość spadła r/r o 14,4 proc. do 1,42 mld euro. Najbardziej spadł eksport samochodów osobowych i dostawczych – o 28,7 proc. Ma to związek z marcowymi przestojami jakie miały miejsce w zakładach w Tychach, Poznaniu, Wrześni oraz z zakończeniem (pod koniec 2021 roku) produkcji aut osobowych w Gliwicach. Według AutomotiveSuppliers.pl, trudna sytuacja w polskim przemyśle motoryzacyjnym widoczna jest także w drugim kwartale. To efekt strat w europejskiej produkcji samochodów w kwietniu. Ponadto branża nadal boryka się z kryzysem chipów, co było bardzo widoczne pod koniec czerwca. AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że wyniki za I półrocze 2022 r. także będą gorsze od tych z roku 2021.

Czytaj więcej

Ford E-Transit: Nowa era prowadzenia biznesu

Jak podała branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w pierwszym kwartale produkcja sprzedana aut, przyczep i naczep osiągnęła poziom 45 mld zł. To o 2 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Według Rafała Orłowskiego, partnera w AutomotiveSuppliers.pl, wynik byłby lepszy, gdyby nie skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę. - Przerwane zostały łańcuchy dostaw, co doprowadziło do ograniczenia produkcji samochodów i pojazdów ciężarowych – stwierdza Orłowski.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Producenci
Byli dumą koncernu. Teraz 1900 pracowników Porsche może stracić pracę
Producenci
Ferrari z minimalnym wzrostem sprzedaży, ale miliardowym zyskiem
Producenci
Audi znów zmienia oznaczenia modeli. Ostatnie zmiany nie spodobały się klientom
Producenci
Ta marka od pięciu lat jest najpopularniejszym producentem samochodów na świecie
Producenci
Hyundai w Polsce z rekordem sprzedaży. Najlepszy wynik od początku działalności