Skromna montownia samochodów Shanghai Automotive Industry Corporation utworzona w czasie II wojny światowej rozwijała się powoli. W latach 70. zaczęła własną produkcję,,w 1984 r. zawarła umowę o współpracy z Volkswagenem, co pozwoliło rok później zarejestrować oficjalnie nazwę Shanghai Volkswagen Automotive Co, producenta samochodów według zagranicznej technologii. To i duże wsparcie władz miasta przyczyniły się do szybkiego rozwoju firmy. W 1996 r. moce produkcyjne wzrosły 10-krotnie do 300 tys. samochodów rocznie. SAIC stworzyła w tym okresie coraz większy, sprawnie funkcjonujący łańcuch dostaw. W 1998 r. 90 proc. podzespołów było chińskiej produkcji, a w 1987 r. gdy ruszał montaż modelu VW Santana, chińskie były tylko radio, antena i opony.
Czytaj więcej
Zakup samochodu to coraz większy wydatek. Aktualnie za kwotę 50 tys. zł, ciężko znaleźć dobrą ofertę. Ekspert rynkowy sugeruje, że to dopiero początek, i zdradza, że samochody będą jeszcze droższe.
Kolejne porozumienie w 1997 r. z General Motors zaowocowało drugą spółką j. v., pozwoliło podwoić produkcję SAIC na początku lat 2000. Chińczycy zaczęli też kupować udziały w innych firmach, w tym w koreańskich Daewoo i SsangYong. W połowie dekady chcieli przejąć brytyjską markę MG Rover, ale zostali przelicytowani przez Nanjing Automobile. Udało im się jednak uzyskać dostęp do brytyjskiej technologii, uruchomili produkcję sedanów Roewe, a ostatecznie przejęli w 2007 r. brytyjską markę wraz z jej nowym właścicielem, Nanjing. Obecnie SAIC pod nową nazwą SAIC Motor jest największą grupą w gronie chińskiej wielkiej czwórki (także FAW Group, Dongfeng Motor Corp. Changan Automobile), sprzedaje rocznie prawie 6 mln samochodów 13 marek własnych i zagranicznych (VW i GM).
Roewe 750 Z 2007 roku na bazie Rovera 75.
W ostatnich latach marka MG notuje oszałamiające sukcesy na wschodzących rynkach, w Indiach, Indonezji. W Meksyku zdobyła już 3 proc. udziału rynkowego, w Egipcie sprzedaż skoczyła z tysiąca sztuk w 2020 r. do 11 tys. w 2021 r. W Wielkiej Brytanii MG sprzedała więcej aut niż Renault. We Francji sprzedaż po 5 miesiącach skoczyła o 135 proc. do 3200 aut, sprzedano ich trzykrotnie więcej niż Mitsubishi. W Europie sprzedaż wzrosła trzykrotnie w 2021 r., w I kwartale 2022 o 142 proc. MG zamierza dojść w 2025 r. do 300 tys. sztuk (Seat sprzedał w 2021r. 330 tys). Jeśli to się uda, planuje budowę fabryki. To wskazuje, że dla kupujących liczy się marka, a nie to do kogo należy.