Luksus ma się dobrze. Rekordowy rok 2021 dla Bentleya, Maserati i Porsche

Dla Bentleya, Maserati czy Porsche rok 2021, w którym królowała pandemia i brak półprzewodników, był rekordowy pod względem produkcji i zysków.

Publikacja: 23.03.2022 08:30

Porsche Taycan Turbo

Porsche Taycan Turbo

Foto: mat. prasowe

Luksusowe marki motoryzacyjne mają się dobrze. Bentley Motors osiągnął w 2021 roku zysk operacyjny na poziomie 389 mln euro – ponad dwukrotnie wyższy od poprzedniego rekordowego wyniku. Maserati wypracowało solidny wzrost sprzedaży – o 41 proc. rok do roku – a Porsche po raz pierwszy przekroczyło 300 tys. wyprodukowanych samochodów.

Same zyski

Bentley ogłosił rekordowe wyniki finansowe za ubiegły rok. Zysk operacyjny wzrósł w 2021 r. do 389 mln euro, czyli o 369 mln euro więcej w porównaniu z 2020 r. Obroty sięgnęły 2,84 mld euro, a zwiększony poziom personalizacji, duże zainteresowanie wersjami Speed i Mulliner oraz modelami hybrydowymi zaowocowały wzrostem średniego przychodu za auto o 8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Przyczyniły się także do osiągnięcia imponującego zwrotu ze sprzedaży w wysokości 13,7 proc.

Bentley sprzedał w ubiegłym roku 14 659 aut, co stanowi wzrost o 31 proc. r./r. Firma wdrożyła program transformacji fabryki w Crewe, wart 3 mld euro. Przedsięwzięcie stanowi część strategii Beyond100, która zakłada osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. Producent zamierza zelektryfikować całą gamę aut, a począwszy od 2025 r. prezentować jeden elektryczny model rocznie.

Bentley Continental GT Speed

Bentley Continental GT Speed

Foto: mat. prasowe

Fokus na e-modele

Za to Maserati, podsumowując ubiegły rok, przy okazji się chwali, że jako pierwsza włoska marka aut luksusowych będzie produkować modele z napędem w pełni elektrycznym i ogłasza swoje plany wprowadzenia na rynek gamy e-modeli. W 2021 r. jako jedyna luksusowa marka Grupy Stellantis odnotowała wzrost udziału w światowym rynku do 2,4 proc., w szczególności w Ameryce Północnej i Chinach (odpowiednio do 2,9 proc. i 2,7 proc.). W ubiegłym roku Maserati wypracowało solidny wzrost sprzedaży – 41 proc. r./r. Łącznie klienci odebrali 24 269 egz. aut. Przychody netto włoskiej marki przekroczyły 2 mld euro.

Maserati chce skompletować swoją gamę aut elektrycznych do 2025 r. Pierwszym w historii Maserati, który otrzyma rozwiązania w 100 proc. elektryczne, będzie nowe GranTurismo, które zadebiutuje na rynku w 2023 r. Nowy model ma zaoferować rozwiązania techniczne wywodzące się z Formuły E. W przyszłym roku w wersji elektrycznej pojawi się także zupełnie nowy SUV Grecale, którego premiera z klasycznym napędem miała właśnie miejsce. Do 2025 r. wszystkie modele Maserati będą oferowane w wersji w 100 proc. elektrycznej. Gamę strategii „Folgore” skompletują: supersportowy samochód MC20, nowy sportowy sedan Quattroporte oraz opracowany od podstaw SUV Levante.

Maserati Grecale

Maserati Grecale

Foto: mat. prasowe

Tayycan prze 911

Porsche też ma powody do zadowolenia. Marża zysku w 2021 r. osiągnęła 16 proc, o 1,4 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Na przyszłość Porsche celuje w utrzymanie marży na poziomie 15 proc. i chce, żeby w 2025 roku połowa oferty miała napęd elektryczny bądź hybrydowy, a w 2030 ma to już być 80 proc oferty. Na razie Taycan stał się hitem. Na świecie sprzedano 41 296 sztuk tego modelu i tym samym zdetronizował klasyczne 911 (38 464 tys. sztuk). W 2021 r. Porsche sprzedało 301 915 aut. Był to rok rekordowy, bo marka po raz pierwszy przekroczyła 300 tys. samochodów. Najlepszym rynkiem były Chiny (95 tys., o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej), USA (75 tys., wzrost o 22 proc.) i Niemcy (29 tys., wzrost o 9,2 proc.).Po Taycanie I Macanie Porsche przygotowuje się do trzeciego elektrycznego modelu – 718 Caymann/Boxster. Premiera planowana jest na 2023 r. Cytując słowa Olivera Blume, prezesa Porsche AG, aktualnie niemiecka marka zarabia na autach elektrycznych prawie tyle samo, ile na tych z napędem spalinowym..

– Na Taycanie osiągnęliśmy dwucyfrową marżę i nieustannie pracujemy nad tym, aby była ona taka sama, jak jest to w przypadku aut z silnikami spalinowymi. Jestem przekonany, że będziemy to w stanie osiągnąć nie później niż za trzy lata – mówi Blume.

Porsche 911 Carrera 4 GTS

Porsche 911 Carrera 4 GTS

Foto: mat. prasowe

Producenci
Ferrari z minimalnym wzrostem sprzedaży, ale miliardowym zyskiem
Producenci
Audi znów zmienia oznaczenia modeli. Ostatnie zmiany nie spodobały się klientom
Producenci
Ta marka od pięciu lat jest najpopularniejszym producentem samochodów na świecie
Producenci
Hyundai w Polsce z rekordem sprzedaży. Najlepszy wynik od początku działalności
Producenci
Seat ma pomysł na Chińczyków. Chce ich pokonać ich własną bronią