Plany Porsche na przyszłość: 911 będzie hybrydą, pojawi się kolejny elektryk

Dwumiejscowy 718 będzie modelem elektrycznym. A kultowa 911 pojawi się także jako hybryda. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy można tych aut oczekiwać na rynku.

Publikacja: 20.03.2022 13:04

Porsche Taycan Turbo S

Porsche Taycan Turbo S

Foto: mat. prasowe

Na to pytanie Oliver Blume, prezes Porsche AG i zarządzający finansami w tej firmie Lutz Meschke nie odpowiedzieli podczas ostatniego spotkania online. Nie chcieli również komentować planowanej publicznej oferty, o której wiadomo tylko, że planowana jest na drugą połowę tego roku, a wstępna wycena rynkowa, to 90 mld euro. Z tego, co zgodzili się ujawnić, to konkretne już plany trzeciego modelu z napędem elektrycznym. Po Taycanie i Macanie, którego premiera planowana jest na 2023 rok, ma pojawić się 718. Przy tym w przypadku Porsche - jak ujawnił Oliver Blume - praktycznie prawie tyle samo zarabia na samochodach z napędem spalinowym, jak i na wymagających najdroższych technologii autach z napędem elektrycznym i hybrydach. Czyli auta z e-napędem nie są dla Porsche finansowym obciążeniem, które pozwala obniżyć emisje CO2. - Na Taycanach osiągnęliśmy dwucyfrową marżę i nieustannie pracujemy nad tym, aby była ona taka sama, jak jest to w przypadku aut z silnikami spalinowymi. Jestem przekonany, ze będziemy to w stanie osiągnąć nie później, niż za dwa- trzy lata. To jest bardzo ważne ze względu na ambitną strategię elektryfikację oferty.

Porsche Taycan Turbo

Porsche Taycan Turbo

mat. prasowe

- W 2025 roku połowa naszej oferty, to będą auta z napędem elektrycznym, bądź hybrydowym, a w 2030 ich udział wzrośnie do 80 proc. - mówił prezes Porsche. W 2021 w Europie było to niespełna 40 proc. To wysoki udział i Porsche zawdzięcza go ogromnemu powodzeniu modelu Taycan. Na świecie Niemcy sprzedali 41 296 takich aut i tym samym Taycan zdetronizował 911 jako najpopularniejszy model. W 2021 roku łącznie Porsche sprzedało, 301 915 aut, w tym 911 „tylko” 38 464 tys. Był to rok rekordowy , bo marka po raz pierwszy przekroczyła 300 tys. doręczonych samochodów. Auta Porsche najbardziej "schodzą" w Chinach (95 tys. o 7,5 proc. więcej, niż rok wcześniej), USA (75 tys., wzrost o 22 proc.) oraz na własnym rynku, w Niemczech (29 tys., wzrost o 9,2 proc.). Oliver Blume nie ukrywał swojego zadowolenia z tak dobrych wyników. - Wyraźnie jesteśmy odporni na złą pogodę i to nawet, kiedy jest burza. Osiągnęliśmy dobre wyniki i to nas stawia na bardzo dobrej pozycji jeśli chodzi o przyszłość - mówił.

Rzadko na spotkaniach z mediami widzi się tak zadowolonego wiceprezesa ds. finansowych, jak to było w przypadku Lutza Meschke. Ale miał swoje powody. Marża zysku w 2021 roku sięgnęła 16 proc, o 1,4 pkt procentowego więcej, niż rok wcześniej. Meschke nie ukrywał, że na przyszłość będą celować w utrzymanie marży na poziomie ok 15 proc. Oliver Blume nie ukrywał, że jego firma ucierpiała w 2021 roku z powodu kryzysu na rynku półprzewodników , a w 2022 odczuje skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Porsche było jedną z pierwszych marek motoryzacyjnych, które w proteście przeciwko wojnie wywołanej przez Rosjan wycofały się z tego kraju. - Staramy się teraz pozyskać części z innych źródeł. Ale zgodnie z naszą polityką nigdy nie jest tak, że podlegamy wyłącznie na jednym dostawcy, chociaż z powodu przerwanych łańcuchów dostaw ucierpią wszystkie nasze linie produkcyjnej - przyznał Lutz Meschke.

Czytaj więcej

Pada kolejny bastion. Sportowe modele Porsche będą elektryczne

Kryzys na rynku półprzewodników będzie odczuwalny także w tym roku, więc ci wszyscy, którzy planowali zakup Porsche będą musieli na nie dłużej poczekać. Podobnie, jak ci klienci w Stanach Zjednoczonych, którzy zamówili te auta na kontenerowiec Felicity Ace załadowany w niemieckim Emden i płynął do Davisville na Rhode Island , który spłonął i zatonął na Atlantyku. Na jego pokładzie było ponad 1000 Porsche. - Niestety sytuacja wygląda tak, że kiedy statek zatonął mieliśmy tam ponad tysiąc samochodów. Teraz stanęło przed nami wyzwanie , żeby wyrównać braki w produkcji w sytuacji braku półprzewodników i wojny na Ukrainie. Ale ostatnie dwa lata nauczyły nas, jak walczyć z przeciwnościami - mówił Oliver Blume. Nie podał jakie konkretne auta znajdowały się na Felicity Ace, ani jak długo potrwa wyrównanie tej straty.

Na Felicity Ace znajdowało się 4 tys. aut wyprodukowanych w Grupie Volkswagena. Nie wiadomo, czy ogień powstał w maszynowni, czy w ładowni i nadal nie wiadomo, co było jego przyczyną. Lamborghini i Bentley straciły w ten sposób 215 aut. Według ocen rynkowych wartość wszystkich, które zatonęły aut sięga 335 mln dolarów. Z dobrych wiadomości jest natomiast jeszcze ta, że Porsche przymierza się do uczestnictwa w wyścigach Formuły 1, ale ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta, oraz taka, że rozmawia z Apple na temat rozwinięcia współpracy w przyszłości wychodzącej poza Car Play.

Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche pójdzie na giełdę. Oferta warta nawet 85 mld euro

Na to pytanie Oliver Blume, prezes Porsche AG i zarządzający finansami w tej firmie Lutz Meschke nie odpowiedzieli podczas ostatniego spotkania online. Nie chcieli również komentować planowanej publicznej oferty, o której wiadomo tylko, że planowana jest na drugą połowę tego roku, a wstępna wycena rynkowa, to 90 mld euro. Z tego, co zgodzili się ujawnić, to konkretne już plany trzeciego modelu z napędem elektrycznym. Po Taycanie i Macanie, którego premiera planowana jest na 2023 rok, ma pojawić się 718. Przy tym w przypadku Porsche - jak ujawnił Oliver Blume - praktycznie prawie tyle samo zarabia na samochodach z napędem spalinowym, jak i na wymagających najdroższych technologii autach z napędem elektrycznym i hybrydach. Czyli auta z e-napędem nie są dla Porsche finansowym obciążeniem, które pozwala obniżyć emisje CO2. - Na Taycanach osiągnęliśmy dwucyfrową marżę i nieustannie pracujemy nad tym, aby była ona taka sama, jak jest to w przypadku aut z silnikami spalinowymi. Jestem przekonany, ze będziemy to w stanie osiągnąć nie później, niż za dwa- trzy lata. To jest bardzo ważne ze względu na ambitną strategię elektryfikację oferty.

Producenci
Biznes samochodowy słabnie. Tesla znów nie spełniła oczekiwań. Analitycy się martwią
Producenci
Klienci Jaguara mogą być zaskoczeni. W ofercie pozostanie tylko jeden model
Producenci
Tyle zarobisz pracując w Tesli. Mamy listę wynagrodzeń podberlińskiej fabryki
Producenci
Firma motoryzacyjna na skraju upadku. Auta mają zostać sprzedane po okazyjnej cenie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Producenci
Ile można zarobić pracując w BMW? Znamy listę płac robotników, inżynierów i zarządu