Wielka inwestycja Toyoty w produkcję napędów hybrydowych w Polsce

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l zaprojektowanego w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture).

Publikacja: 25.01.2022 14:58

Wielka inwestycja Toyoty w produkcję napędów hybrydowych w Polsce

Foto: mat. prasowe

We wrześniu 2018 roku Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę ku elektromobilności. Od tego czasu Toyota w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA. Dodatkowo w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2. - Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Foto: mat. prasowe

W związku z tymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników w Wałbrzychu oraz ponad 600 osób w Jelczu-Laskowicach. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników. Poziom inwestycji w obu zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 miliardów złotych, a możliwości produkcyjne o 76 proc. do 1,8 miliona podzespołów rocznie. Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. W ramach najnowszej inwestycji Toyota wybudowała całkowicie nową halę produkcyjną silnika TNGA o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych. Zainstalowano w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA, która przewiduje większą automatyzację produkcji. Dodatkowo w hali Odlewni w zakładzie w Jelczu-Laskowicach rozbudowane zostały linie odlewnicze.

Czytaj więcej

Toyota GRMN Yaris: Limitowany i dostępny tylko na loterii

Foto: mat. prasowe

Inwestycje TMMP w technologię hybrydową stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 roku 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.

We wrześniu 2018 roku Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę ku elektromobilności. Od tego czasu Toyota w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA. Dodatkowo w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2. - Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi
Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska