Reklama
Rozwiń
Reklama

Toyota wjeżdża do USA z miliardami dolarów. To największa ofensywa w historii marki

Japoński gigant motoryzacyjny oficjalnie rozpoczął produkcję w zakładzie Toyota Battery Manufacturing North Carolina w Liberty – pierwszej fabryce baterii trakcyjnych poza granicami Japonii. Inwestycja o wartości 13,9 mld dolarów idzie w parze z zapowiedzią dodatkowych 10 miliardów dolarów, które koncern zainwestuje w Stanach Zjednoczonych w ciągu najbliższych pięciu lat.

Publikacja: 18.11.2025 19:58

Teren nowej fabryki Toyoty ma powierzchnię 1850 akrów – równowartość około 121 boisk piłkarskich

Teren nowej fabryki Toyoty ma powierzchnię 1850 akrów – równowartość około 121 boisk piłkarskich

Foto: mat. prasowe

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego budowa pierwszej amerykańskiej fabryki baterii Toyoty jest kluczowa dla koncernu?
  • Jakie znaczenie ma dodatkowa inwestycja Toyoty wynosząca 10 miliardów dolarów w USA?
  • Jakie strategiczne znaczenie ma amerykański rynek w globalnej działalności Toyoty?

Zakład Toyota Battery Manufacturing North Carolina (TBMNC) w Liberty to jedenasty zakład produkcyjny Toyoty w USA i pierwszy w historii koncernu, produkujący baterie poza Japonią. W uroczystym otwarciu fabryki udział wzięli sekretarz transportu Sean Duffy, gubernator Karoliny Północnej Josh Stein oraz ambasador Japonii Shigeo Yamada. "Uruchomienie pierwszej amerykańskiej fabryki baterii Toyoty oraz zapowiedź dodatkowych inwestycji do 10 miliardów dolarów to kluczowy moment w historii naszej firmy" – powiedział Ted Ogawa, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor North America.

Czytaj więcej

Toyota zmienia legendę. Tak wygląda nowa Corolla. Będzie elektryczna

Rozległy teren o powierzchni 1850 akrów – równowartość około 121 boisk piłkarskich – może wytwarzać 30 GWh energii rocznie przy pełnej mocy produkcyjnej. Zakład wyposażono w 14 linii produkcyjnych wytwarzających baterie litowo-jonowe dla trzech typów zelektryfikowanych pojazdów: hybryd (HEV), hybryd plug-in (PHEV) oraz aut w pełni elektrycznych (BEV). Zakład w Karolinie Północnej, wyposażony w 14 linii produkcyjnych, będzie produkować baterie litowo-jonowe dla trzech typów zelektryfikowanych pojazdów: hybryd (HEV), hybryd plug-in (PHEV) oraz aut w pełni elektrycznych (BEV). Wśród modeli do których trafią akumulatory znajdują się hybrydowe wersje Toyoty Camry, Corolli Cross i RAV4, a także nieogłoszony jeszcze w pełni elektryczny SUV z trzema rzędami siedzeń – pierwszy tego typu pojazd Toyoty produkowany w USA. Baterie z tego zakładu trafią do fabryk w Kentucky oraz wspólnego przedsięwzięcia Mazdy i Toyoty w Alabamie.

Dodatkowe 10 mld dolarów na inwestycje

Wraz z otwarciem fabryki Toyota ogłosiła dodatkową inwestycję do 10 miliardów dolarów w swoje amerykańskie operacje w ciągu najbliższych pięciu lat na wsparcie przyszłych projektów związanych z mobilnością. To podniesie łączną inwestycję Toyoty w USA do prawie 60 miliardów dolarów od rozpoczęcia działalności prawie 70 lat temu. Japońska firma nie ujawniła szczegółów dotyczących tej inwestycji, ale Ogawa nazwał ją "kluczowym momentem" w historii koncernu. Jest to wyraźny sygnał, że Toyota traktuje amerykański rynek jako strategiczny filar swojej globalnej działalności.

Reklama
Reklama

Ważny sygnał dociera również od rządu USA. "Pod przewodnictwem prezydenta Donalda Trumpa Ameryka jest otwarta na biznes" – powiedział sekretarz transportu Sean Duffy. "Decyzja Toyoty o rozszerzeniu produkcji w Karolinie Północnej to kolejny dowód zaufania do wysiłków tej administracji w zakresie przywracania produkcji do kraju, tworzenia nowych, dobrze płatnych miejsc pracy i zasilania gospodarki miliardami dolarów". Plan budowy zakładu został po raz pierwszy ogłoszony w grudniu 2021 r. podczas administracji Bidena, w ramach jej programu pobudzającego produkcję baterii do hybryd i pojazdów elektrycznych na terenie USA. Jednak ceremonia otwarcia odbyła się już za nowych rządów, które również podkreślają znaczenie reindustrializacji Ameryki.

CZY WIESZ, ŻE…
- Toyota jest dziś największym producentem hybryd na świecie – od premiery Priusa w 1997 r. sprzedała ponad 25 mln zelektryfikowanych aut, czyli więcej niż wszyscy konkurenci razem wzięci w tym okresie.
- Nowa fabryka w Karolinie Północnej jest jednym z największych zakładów baterii w USA, a jej docelowa moc 30 GWh pozwoliłaby wyposażyć nawet 300 tys. aut elektrycznych rocznie (w zależności od pojemności akumulatorów).
- Japonia i USA współpracują nad surowcami do baterii, co ma zmniejszyć zależność od Chin. Toyota będzie korzystać z preferencji podatkowych wynikających z tzw. Inflation Reduction Act.
- Toyota na całym świecie zatrudnia już ponad 380 tys. pracowników, z czego ponad 30 tys. w USA – to jeden z największych azjatyckich pracodawców w Ameryce.

Czytaj więcej

Jedna marka aut nie do zdarcia. Nowe badanie ujawnia, które auta "żyją" najdłużej

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego budowa pierwszej amerykańskiej fabryki baterii Toyoty jest kluczowa dla koncernu?
  • Jakie znaczenie ma dodatkowa inwestycja Toyoty wynosząca 10 miliardów dolarów w USA?
  • Jakie strategiczne znaczenie ma amerykański rynek w globalnej działalności Toyoty?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

Zakład Toyota Battery Manufacturing North Carolina (TBMNC) w Liberty to jedenasty zakład produkcyjny Toyoty w USA i pierwszy w historii koncernu, produkujący baterie poza Japonią. W uroczystym otwarciu fabryki udział wzięli sekretarz transportu Sean Duffy, gubernator Karoliny Północnej Josh Stein oraz ambasador Japonii Shigeo Yamada. "Uruchomienie pierwszej amerykańskiej fabryki baterii Toyoty oraz zapowiedź dodatkowych inwestycji do 10 miliardów dolarów to kluczowy moment w historii naszej firmy" – powiedział Ted Ogawa, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor North America.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
LiDAR znika z dachów Volvo. Nagły koniec przełomowej technologii
Materiał Promocyjny
Salony Mercedes-Benz Van ProCenter – tu spotkasz swoją gwiazdę
Tu i Teraz
Kalendarz Pirelli 2026: Kulisy wieczoru, którego się nie zapomina
Tu i Teraz
Kultowa marka samochodowa wraca do żywych. I ma wielkie plany na przyszłość
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Materiał Promocyjny
Z mStłuczką łatwiej po kolizji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama