Samochód, który otrząsa się jak mokry pies. Nowy pomysł Chińczyków

Chińska marka Nio przedstawiła swojego nowego, elektrycznego flagowca ET9. Auto na rynku ma pojawić się w 2025 roku. ET9 będzie kolejną próbą ataku na luksusowe samochody elektryczne BMW i Mercedesa. Nio ET9 ma jedną wyjątkową umiejętność – funkcję potrząsania (wideo na końcu materiału).

Publikacja: 03.03.2024 09:01

Samochód, który otrząsa się jak mokry pies. Nowy pomysł Chińczyków

Foto: mat. prasowe

Europejscy producenci nie mają łatwo ze sprzedażą swoich elektryków klasy premium w Chinach. Mercedes musiał dostosować strukturę cen i bardzo je obniżyć żeby zacząć sprzedawać modele elektryczne EQ. Azjatycka konkurencja bardzo utrudnia życie niemieckim firmom, które po zmianie na elektromobilność nie mogą odnaleźć się w Chinach. Teraz na rynku Państwa Środka pojawia się nowy konkurent Nio ET9. Podczas prezentacji tego modelu William Li, założyciel i dyrektor generalny marki potrzebował prawie 90 minut, aby wyjaśnić wszystkie funkcje nowego topowego modelu.

Nio ET9

Nio ET9

Foto: mat. prasowe

Nio z opcją szybkiej wymiany rozładowanej baterii

Ceny ET9 startują w Chinach od około 102 000 euro (ok. 440 tys. zł). Klienci otrzymują samochód elektryczny o długości 5,32 m i rozstawie osi 3,25 m, z dwoma wygodnymi fotelami typu executive z tyłu. Układ siedzeń sugeruje, że jest to raczej limuzyna z szoferem dla osób, które lubią podróżować na tylnych fotelach. Auto napędzane jest dwoma silnikami elektrycznymi — na przedniej osi 245 KM, na tylnej 456 KM, a moc całego systemu to 697 KM. Akumulator ma technologię 900 V i ładuje się z mocą do 600 kW. N​nowo opracowany akumulator o pojemności 120 kWh ma wyjątkowo niski opór wewnętrzny i gęstość energii wynoszącą 292 Wh/kg. Według danych producenta w ciągu 5 minut można uzyskać zasięg do 255 km. Można również skorzystać z infrastruktury wymiany akumulatorów Nio, gdzie w ciągu kilku minut zostanie wyjęta i zabudowana całkowicie naładowana bateria.

Czytaj więcej

Chcieli zostać elektryczną marką premium. Teraz ogłosili upadłość
Nio ET9

Nio ET9

Foto: mat. prasowe

Wewnątrz Nio znajdują się ogromne wyświetlacze. Centralny ekran dotykowy ma przekątną 15,6 cala, czyli jest większy niż w większości nowoczesnych notebooków. W drugim rzędzie siedzeń Nio przewidział po każdej stronie 14,6-calowy ekran. Na środku umieszczono także ośmiocalowy ekran, zapewne pełniący funkcję konsoli sterującej. Jest też mała lodówka i składane stoliki. Tylne siedzenia można odchylić pod kątem 45 stopni. Aby zapewnić płynną jazdę, Nio instaluje inteligentny system zawieszenia Sky Ride. ET9 jest wyposażony w technologię drive-by-wire, skrętne tylne koła (maks. kąt skrętu 8,3 stopnia) i aktywne zintegrowane amortyzatory hydrauliczne. Oprócz kamer i radaru technologia czujników obejmuje również trzy czujniki lidarowe.

Nio ET9

Nio ET9

Foto: mat. prasowe

Strząsanie śniegu — wyjątkowa umiejętność Nio ET9

Nio potrafi jeszcze coś. ET9 może trząść się jak mokry pies, który chce się osuszyć. Tyle, że w przypadku auta chodzi o to, żeby pozbyć się... śniegu z karoserii. Radzimy jednak w tym momencie nie mieć w środku żadnych napoi w kubach, a tym bardziej gorącej kawy. Przedsprzedaż ET9 w Chinach już ruszyła. Pierwsze dostawy zapowiedziano na 2025 r. Pierwsi klienci otrzymają także 100 godzin bezpłatnej usługi szoferskiej. Start tego modelu w Europie nie został jeszcze oficjalnie ogłoszony, ale jest prawdopodobny. Jak dotąd Nio sprowadziło wszystkie swoje modele aut na europejski rynek.

Nio ET9

Nio ET9

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Tesla Model X: Nie dogoni nas już nikt

Europejscy producenci nie mają łatwo ze sprzedażą swoich elektryków klasy premium w Chinach. Mercedes musiał dostosować strukturę cen i bardzo je obniżyć żeby zacząć sprzedawać modele elektryczne EQ. Azjatycka konkurencja bardzo utrudnia życie niemieckim firmom, które po zmianie na elektromobilność nie mogą odnaleźć się w Chinach. Teraz na rynku Państwa Środka pojawia się nowy konkurent Nio ET9. Podczas prezentacji tego modelu William Li, założyciel i dyrektor generalny marki potrzebował prawie 90 minut, aby wyjaśnić wszystkie funkcje nowego topowego modelu.

Pozostało 86% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł