Samochód, który otrząsa się jak mokry pies. Nowy pomysł Chińczyków

Chińska marka Nio przedstawiła swojego nowego, elektrycznego flagowca ET9. Auto na rynku ma pojawić się w 2025 roku. ET9 będzie kolejną próbą ataku na luksusowe samochody elektryczne BMW i Mercedesa. Nio ET9 ma jedną wyjątkową umiejętność – funkcję potrząsania (wideo na końcu materiału).

Publikacja: 03.03.2024 09:01

Samochód, który otrząsa się jak mokry pies. Nowy pomysł Chińczyków

Foto: mat. prasowe

Europejscy producenci nie mają łatwo ze sprzedażą swoich elektryków klasy premium w Chinach. Mercedes musiał dostosować strukturę cen i bardzo je obniżyć żeby zacząć sprzedawać modele elektryczne EQ. Azjatycka konkurencja bardzo utrudnia życie niemieckim firmom, które po zmianie na elektromobilność nie mogą odnaleźć się w Chinach. Teraz na rynku Państwa Środka pojawia się nowy konkurent Nio ET9. Podczas prezentacji tego modelu William Li, założyciel i dyrektor generalny marki potrzebował prawie 90 minut, aby wyjaśnić wszystkie funkcje nowego topowego modelu.

Nio ET9

Nio ET9

mat. prasowe

Nio z opcją szybkiej wymiany rozładowanej baterii

Ceny ET9 startują w Chinach od około 102 000 euro (ok. 440 tys. zł). Klienci otrzymują samochód elektryczny o długości 5,32 m i rozstawie osi 3,25 m, z dwoma wygodnymi fotelami typu executive z tyłu. Układ siedzeń sugeruje, że jest to raczej limuzyna z szoferem dla osób, które lubią podróżować na tylnych fotelach. Auto napędzane jest dwoma silnikami elektrycznymi — na przedniej osi 245 KM, na tylnej 456 KM, a moc całego systemu to 697 KM. Akumulator ma technologię 900 V i ładuje się z mocą do 600 kW. N​nowo opracowany akumulator o pojemności 120 kWh ma wyjątkowo niski opór wewnętrzny i gęstość energii wynoszącą 292 Wh/kg. Według danych producenta w ciągu 5 minut można uzyskać zasięg do 255 km. Można również skorzystać z infrastruktury wymiany akumulatorów Nio, gdzie w ciągu kilku minut zostanie wyjęta i zabudowana całkowicie naładowana bateria.

Czytaj więcej

Chcieli zostać elektryczną marką premium. Teraz ogłosili upadłość
Nio ET9

Nio ET9

mat. prasowe

Wewnątrz Nio znajdują się ogromne wyświetlacze. Centralny ekran dotykowy ma przekątną 15,6 cala, czyli jest większy niż w większości nowoczesnych notebooków. W drugim rzędzie siedzeń Nio przewidział po każdej stronie 14,6-calowy ekran. Na środku umieszczono także ośmiocalowy ekran, zapewne pełniący funkcję konsoli sterującej. Jest też mała lodówka i składane stoliki. Tylne siedzenia można odchylić pod kątem 45 stopni. Aby zapewnić płynną jazdę, Nio instaluje inteligentny system zawieszenia Sky Ride. ET9 jest wyposażony w technologię drive-by-wire, skrętne tylne koła (maks. kąt skrętu 8,3 stopnia) i aktywne zintegrowane amortyzatory hydrauliczne. Oprócz kamer i radaru technologia czujników obejmuje również trzy czujniki lidarowe.

Nio ET9

Nio ET9

mat. prasowe

Strząsanie śniegu — wyjątkowa umiejętność Nio ET9

Nio potrafi jeszcze coś. ET9 może trząść się jak mokry pies, który chce się osuszyć. Tyle, że w przypadku auta chodzi o to, żeby pozbyć się... śniegu z karoserii. Radzimy jednak w tym momencie nie mieć w środku żadnych napoi w kubach, a tym bardziej gorącej kawy. Przedsprzedaż ET9 w Chinach już ruszyła. Pierwsze dostawy zapowiedziano na 2025 r. Pierwsi klienci otrzymają także 100 godzin bezpłatnej usługi szoferskiej. Start tego modelu w Europie nie został jeszcze oficjalnie ogłoszony, ale jest prawdopodobny. Jak dotąd Nio sprowadziło wszystkie swoje modele aut na europejski rynek.

Nio ET9

Nio ET9

mat. prasowe

Czytaj więcej

Tesla Model X: Nie dogoni nas już nikt

Europejscy producenci nie mają łatwo ze sprzedażą swoich elektryków klasy premium w Chinach. Mercedes musiał dostosować strukturę cen i bardzo je obniżyć żeby zacząć sprzedawać modele elektryczne EQ. Azjatycka konkurencja bardzo utrudnia życie niemieckim firmom, które po zmianie na elektromobilność nie mogą odnaleźć się w Chinach. Teraz na rynku Państwa Środka pojawia się nowy konkurent Nio ET9. Podczas prezentacji tego modelu William Li, założyciel i dyrektor generalny marki potrzebował prawie 90 minut, aby wyjaśnić wszystkie funkcje nowego topowego modelu.

Pozostało 86% artykułu
Premiery
Ferrari 12Cilindri: Nowy flagowiec z Maranello. Zbudowany wegdług starych zasad
Premiery
Świat mówi o elektromobilności, a Aston Martin wprowadza na rynek nowy silnik V12
Premiery
Cupra Formentor została odświeżona. Lifting pod znakiem trzech trójkątów
Premiery
Nowe Porsche Cayenne GTS to Turbo GT w wersji „junior”
Premiery
Tak wygląda nowa Mazda 6. Niestety póki co nie trafi do europejskich salonów