Limitowane Audi. Tak wyjątkowej wersji elektrycznego SUV-a jeszcze nie było

Audi wprowadza na rynek specjalny model Q8 E-Tron. To Audi Q8 E-Tron Edition Dakar. Kto w przyszłości chce elektrykiem pojechać poza asfalt to nowe Audi będzie znakomicie do tego przygotowane.

Publikacja: 16.01.2024 06:18

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar powstanie w limitowanej liczbie 1000 sztuk

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar powstanie w limitowanej liczbie 1000 sztuk

Foto: mat. prasowe

Od 2022 roku Audi bierze udział w Rajdzie Dakar modelem RS Q e-tron, terenowym prototypem z napędem hybrydowym. Teraz niemiecka marka jakby chciała ten fakt nieco bardziej podkreślić i wprowadza specjalną wersję – Q8 e-tron Edition Dakar. Chociaż może wygląda bardziej jak auto koncepcyjne, to nim absolutnie nie jest, bo Edition Dakar znajdzie się w regularnej sprzedaży.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Znakomicie, że Audi puściło wodze fantazji i wprowadzi coś tak oryginalnego do salonów. Motoryzacja robiła się powoli nudna i powtarzalna, szczególnie ta na prąd. Auta bez charakteru, duszy, pazura i pomysłu. Takie szalone edycje pozwalają wierzyć, że może nie wszystko stracone. Ten niecodzienny SUV bazuje na Audi Q8 55 e-tron quattro, ale został przeprojektowany tak, aby lepiej nadawał się do jazdy w terenie. Główną jego cechą są opony terenowe General Grabber AT3, które nie tylko wpływają na większy prześwit, a także lepszą przyczepność na sypkich nawierzchniach, takich jak żwir i śnieg. 

Czytaj więcej

Nadchodzi rewolucja – nowe Audi A4 będzie elektryczne i tylnonapędowe
Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Terenowy talent

Dakar ma 31 mm dodatkowego prześwitu względem klasycznego modelu. Zawieszenie reguluje się po części automatycznie: od 85 km/h auto obniża się o 15 mm, od 100 km/h o kolejne 17 mm, a od 120 km/h o kolejne 13 mm. Wszystko po to, żeby przy większej prędkości ten duży samochód nadal był zwinny i dobrze się prowadził. Ponadto inżynierowie dostosowali pneumatyczne zawieszenie do wymagań terenowych. Przy kącie natarcia z przodu 21 stopni, z tyłu 28 stopni, kącie rampowym 19 stopni i głębokości brodzenia 300 mm można się spokojnie zapuszczać poza asfalt.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

W przeciwieństwie do modelu rajdowego, Q8 Edition Dakar ma w pełni elektryczny układ napędowy. Moc systemowa wynosi 408 KM, a maksymalny moment obrotowy 664 Nm. Bateria ma pojemność 106 kWh (114 kWh brutto), co ma wystarczyć na pokonanie 450 km. Audi Q8 e-tron Edition Dakar dostępne będzie tylko w trzech kolorach: Siam Beige Metallic, Mythos Black Metallic i Magnet Grey. Grill ma zawsze kolor nadwozia, wąskie światło LED zabudowane nad znaczkiem Audi jest opcjonalne. Pojawiły się też nakładki na nadkola, które poszerzają karoserię, a po otwarciu drzwi wyświetla się napis „edycja Dakar”.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Do 99 egzemplarzy ograniczono wersję ze specjalną, częściowo przezroczystą folią, którą oklejona jest karoseria i ma nawiązywać do samochodu rajdowego Dakar RS Q e- -tron. Reflektory Matrix LED z przodu, reflektory LED z tyłu i przyciemnione tylne szyby są montowane seryjnie, tak samo jak wyposażenie z serii S-Line. Jest też wielofunkcyjna sportowa kierownica, czarna podsufitka i ozdobne wstawki ze szczotkowanego aluminium. Pomyślano nawet o nowych, szczególnie wytrzymałych dywanikach podłogowych.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Powstanie tylko 1000 egzemplarzy

Nowością na wyświetlaczu w systemie MMI jest wskaźnik kąta pochylenia karoserii. Projektanci stworzyli obrazy tła dla poszczególnych programów jazdy. Są grafiki z pustyni, ślady opon i krajobrazy wydm. Mocno wyróżniającym się elementem jest bagażnik dachowy o nośności do 40 kg. Nie musimy z nim jeździć cały czas i montować go np. na wyprawy, chociaż te jakoś trudno sobie wyobrazić w elektryku. Na pustyni czy bezdrożach raczej nie ma infrastruktury ładowania. Dla tego Q8 teren to nie problem. Napęd na cztery koła znakomicie pracuje, radzi sobie w terenie, no i nie boi się wody. Nawet przy głębszych kałużach czy rzekach to auto nie potrzebuje chwytaka do zasysania powietrza... bo to elektryk.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Audi Q8 e-tron Edition Dakar jest limitowane do 1000 egzemplarzy. Polskiej ceny jeszcze nie znamy, ale wiemy ile kosztuje w Niemczech. Tam Dakar startuje od 120 tysięcy euro (około 522 tys. zł). Klasyczne Q8 55 e-tron quattro wycenione jest na rynku niemieckim na kwotę 87 300 euro (ok. 378 tys. zł). Dakar będzie jedną z pierwszych wyjątkowych wersji aut elektrycznych, które kiedyś będą poszukiwane przez kolekcjonerów.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

mat. prasowe

Czytaj więcej

10 najdroższych aut w 2023 roku sprzedanych na aukcji

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Od 2022 roku Audi bierze udział w Rajdzie Dakar modelem RS Q e-tron, terenowym prototypem z napędem hybrydowym. Teraz niemiecka marka jakby chciała ten fakt nieco bardziej podkreślić i wprowadza specjalną wersję – Q8 e-tron Edition Dakar. Chociaż może wygląda bardziej jak auto koncepcyjne, to nim absolutnie nie jest, bo Edition Dakar znajdzie się w regularnej sprzedaży.

Znakomicie, że Audi puściło wodze fantazji i wprowadzi coś tak oryginalnego do salonów. Motoryzacja robiła się powoli nudna i powtarzalna, szczególnie ta na prąd. Auta bez charakteru, duszy, pazura i pomysłu. Takie szalone edycje pozwalają wierzyć, że może nie wszystko stracone. Ten niecodzienny SUV bazuje na Audi Q8 55 e-tron quattro, ale został przeprojektowany tak, aby lepiej nadawał się do jazdy w terenie. Główną jego cechą są opony terenowe General Grabber AT3, które nie tylko wpływają na większy prześwit, a także lepszą przyczepność na sypkich nawierzchniach, takich jak żwir i śnieg. 

Pozostało 81% artykułu
Premiery
Dla tych, dla których Audi RS Q8 jest za wolne. Najmocniejszy model w dziejach Audi
Premiery
Polska premiera BMW M5 równocześnie ze światową
Premiery
Ford szykuje się na rajd Dakar. Pod maską V8, a za kierownicą legendy
Premiery
Alpine A290: Nowa era w dziejach francuskiej marki
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Premiery
Panda może żyć dalej. Kolejna modernizacja najmniejszego Fiata