Limitowane Audi. Tak wyjątkowej wersji elektrycznego SUV-a jeszcze nie było

Audi wprowadza na rynek specjalny model Q8 E-Tron. To Audi Q8 E-Tron Edition Dakar. Kto w przyszłości chce elektrykiem pojechać poza asfalt to nowe Audi będzie znakomicie do tego przygotowane.

Publikacja: 16.01.2024 06:18

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar powstanie w limitowanej liczbie 1000 sztuk

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar powstanie w limitowanej liczbie 1000 sztuk

Foto: mat. prasowe

Od 2022 roku Audi bierze udział w Rajdzie Dakar modelem RS Q e-tron, terenowym prototypem z napędem hybrydowym. Teraz niemiecka marka jakby chciała ten fakt nieco bardziej podkreślić i wprowadza specjalną wersję – Q8 e-tron Edition Dakar. Chociaż może wygląda bardziej jak auto koncepcyjne, to nim absolutnie nie jest, bo Edition Dakar znajdzie się w regularnej sprzedaży.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Znakomicie, że Audi puściło wodze fantazji i wprowadzi coś tak oryginalnego do salonów. Motoryzacja robiła się powoli nudna i powtarzalna, szczególnie ta na prąd. Auta bez charakteru, duszy, pazura i pomysłu. Takie szalone edycje pozwalają wierzyć, że może nie wszystko stracone. Ten niecodzienny SUV bazuje na Audi Q8 55 e-tron quattro, ale został przeprojektowany tak, aby lepiej nadawał się do jazdy w terenie. Główną jego cechą są opony terenowe General Grabber AT3, które nie tylko wpływają na większy prześwit, a także lepszą przyczepność na sypkich nawierzchniach, takich jak żwir i śnieg. 

Czytaj więcej

Nadchodzi rewolucja – nowe Audi A4 będzie elektryczne i tylnonapędowe
Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Terenowy talent

Dakar ma 31 mm dodatkowego prześwitu względem klasycznego modelu. Zawieszenie reguluje się po części automatycznie: od 85 km/h auto obniża się o 15 mm, od 100 km/h o kolejne 17 mm, a od 120 km/h o kolejne 13 mm. Wszystko po to, żeby przy większej prędkości ten duży samochód nadal był zwinny i dobrze się prowadził. Ponadto inżynierowie dostosowali pneumatyczne zawieszenie do wymagań terenowych. Przy kącie natarcia z przodu 21 stopni, z tyłu 28 stopni, kącie rampowym 19 stopni i głębokości brodzenia 300 mm można się spokojnie zapuszczać poza asfalt.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

W przeciwieństwie do modelu rajdowego, Q8 Edition Dakar ma w pełni elektryczny układ napędowy. Moc systemowa wynosi 408 KM, a maksymalny moment obrotowy 664 Nm. Bateria ma pojemność 106 kWh (114 kWh brutto), co ma wystarczyć na pokonanie 450 km. Audi Q8 e-tron Edition Dakar dostępne będzie tylko w trzech kolorach: Siam Beige Metallic, Mythos Black Metallic i Magnet Grey. Grill ma zawsze kolor nadwozia, wąskie światło LED zabudowane nad znaczkiem Audi jest opcjonalne. Pojawiły się też nakładki na nadkola, które poszerzają karoserię, a po otwarciu drzwi wyświetla się napis „edycja Dakar”.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Do 99 egzemplarzy ograniczono wersję ze specjalną, częściowo przezroczystą folią, którą oklejona jest karoseria i ma nawiązywać do samochodu rajdowego Dakar RS Q e- -tron. Reflektory Matrix LED z przodu, reflektory LED z tyłu i przyciemnione tylne szyby są montowane seryjnie, tak samo jak wyposażenie z serii S-Line. Jest też wielofunkcyjna sportowa kierownica, czarna podsufitka i ozdobne wstawki ze szczotkowanego aluminium. Pomyślano nawet o nowych, szczególnie wytrzymałych dywanikach podłogowych.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Powstanie tylko 1000 egzemplarzy

Nowością na wyświetlaczu w systemie MMI jest wskaźnik kąta pochylenia karoserii. Projektanci stworzyli obrazy tła dla poszczególnych programów jazdy. Są grafiki z pustyni, ślady opon i krajobrazy wydm. Mocno wyróżniającym się elementem jest bagażnik dachowy o nośności do 40 kg. Nie musimy z nim jeździć cały czas i montować go np. na wyprawy, chociaż te jakoś trudno sobie wyobrazić w elektryku. Na pustyni czy bezdrożach raczej nie ma infrastruktury ładowania. Dla tego Q8 teren to nie problem. Napęd na cztery koła znakomicie pracuje, radzi sobie w terenie, no i nie boi się wody. Nawet przy głębszych kałużach czy rzekach to auto nie potrzebuje chwytaka do zasysania powietrza... bo to elektryk.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Audi Q8 e-tron Edition Dakar jest limitowane do 1000 egzemplarzy. Polskiej ceny jeszcze nie znamy, ale wiemy ile kosztuje w Niemczech. Tam Dakar startuje od 120 tysięcy euro (około 522 tys. zł). Klasyczne Q8 55 e-tron quattro wycenione jest na rynku niemieckim na kwotę 87 300 euro (ok. 378 tys. zł). Dakar będzie jedną z pierwszych wyjątkowych wersji aut elektrycznych, które kiedyś będą poszukiwane przez kolekcjonerów.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

10 najdroższych aut w 2023 roku sprzedanych na aukcji

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Od 2022 roku Audi bierze udział w Rajdzie Dakar modelem RS Q e-tron, terenowym prototypem z napędem hybrydowym. Teraz niemiecka marka jakby chciała ten fakt nieco bardziej podkreślić i wprowadza specjalną wersję – Q8 e-tron Edition Dakar. Chociaż może wygląda bardziej jak auto koncepcyjne, to nim absolutnie nie jest, bo Edition Dakar znajdzie się w regularnej sprzedaży.

Znakomicie, że Audi puściło wodze fantazji i wprowadzi coś tak oryginalnego do salonów. Motoryzacja robiła się powoli nudna i powtarzalna, szczególnie ta na prąd. Auta bez charakteru, duszy, pazura i pomysłu. Takie szalone edycje pozwalają wierzyć, że może nie wszystko stracone. Ten niecodzienny SUV bazuje na Audi Q8 55 e-tron quattro, ale został przeprojektowany tak, aby lepiej nadawał się do jazdy w terenie. Główną jego cechą są opony terenowe General Grabber AT3, które nie tylko wpływają na większy prześwit, a także lepszą przyczepność na sypkich nawierzchniach, takich jak żwir i śnieg. 

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Premiery
To będzie najmocniejszy model w historii tej marki. Później przejmie ją BMW
Premiery
Renault zaszalało. Kolejny model o historycznych genach. W sprzedaży od 2026 r.
Premiery
Wyciekły zdjęcia nowej Tesli Model Y. Znamy ceny światowego bestsellera
Premiery
Mazda 6 wróciła na rynek w wielkim stylu. Zachwyci stylem, zaskoczy napędem
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Premiery
Skaczący nad dziurą samochód opanował internet. To nowy chiński elektryk
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego