Kia EV9: Trzeci etap podróży do klasy premium

Potężny, odważnie wyglądający SUV z bogatym wyposażeniem i atrakcyjną cenę rzuca rękawicę markom klasy premium. Mocnymi atutami Kii EV9 są również skuteczny napęd elektryczny oraz szybko ładujący się akumulator.

Publikacja: 16.10.2023 13:14

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Elektryfikacja otwiera popularnym marką furtkę do walki w klasie premium. W przeszłości w istotnym stopniu o prestiżu modelu decydował charakter silnika spalinowego. Dziś w samochodach elektrycznych zalety napędu opierają się głównie na dynamice, szybkości ładowania i zasięgu. Pod tym względem Kia należy dziś do światowej czołówki i skutecznie rywalizuje z Teslą. EV9 według wstępnych danych może pokonać na jednym ładowaniu ok. 550 km. Kia rozpoczęła walkę o wizerunek modelem Stinger. Następnie zademonstrowała zaawansowanie technologiczne elektrycznym modelem EV6, a obecnie z wraz z debiutem EV9 wkracza w trzeci etap walki o klientów klasy premium.

Kia EV9

Kia EV9

Szczepan Mroczek

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Ceny za dużego SUV-a Kii rozpoczynają się od 323 900 zł

Mając na pokładzie wydajny napęd, odważną, ale też dojrzałą stylizację i atrakcyjna cenę Kia EV9 wyróżnia się na rynku. Ceny elektrycznych SUV-ów tej wielkości z znaczkami marek premium na masce rozpoczynają się od kwoty ok. 0,5 milion złotych. Kia za wersję EV9 z silnikiem o mocy 203 KM i z napędem na tylne koła żąda 323.900 zł, a za topową odmianę GT-Line z dwoma silnikami o mocy 384 KM i z napędem na cztery koła - 368.900 zł. Obydwie wersje są oferowane z akumulatorem, który maksymalnie może zmagazynować 99,8 kWh energii. Kia EV9 jest zdolna do ultraszybkiego ładowania prądem o mocy do aż 240 kW i o napięciu aż 800 V.

Czytaj więcej

Nowa Skoda Kodiaq: Wszystko o nowym czeskim SUV-ie
Kia EV9

Kia EV9

Szczepan Mroczek

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW (203 KM), który generuje 350 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 185 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h – 9,4 sekundy. Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy (łącznie – 384 KM) i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu (łącznie – 600 Nm) w wersji Earth oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line – łącznie 700 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h (AWD), a przyspieszenie do 100 km/h – 6,0 sekund (Earth). Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy.

Kia EV9

Kia EV9

Szczepan Mroczek

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Trzy rzędy siedzeń

Flagowy SUV marki Kia z napędem elektrycznym oferuje trzy rzędy siedzeń i przestronne wnętrze. Dostępny będzie w wersji sześcio- lub siedmioosobowej, a fotele drugiego rzędu można obracać, co pozwala stworzyć klimat konferencyjny oraz ułatwia umieszczenie dzieci w fotelikach. Do seryjnego wyposażenia tańszej wersji Earth należą, między innymi, 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, system V2D, panoramiczny potrójny wyświetlacz, cyfrowy kluczyk Digital Key, czytnik linii papilarnych, wentylowane fotele z przodu i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, cyfrowe lusterko wsteczne oraz pompa ciepła i system przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania. W wersji GT-Line do standardu należą, między innymi, 21-calowe aluminiowe obręcze kół, inteligentne adaptacyjne światła LED, funkcja masażu w fotelu kierowcy, head up display o przekątnej 12 cali, zestaw audio Meridian z 14 głośnikami, zamszowa podsufitka, przednie fotele z wysuwanym podnóżkiem oraz pamięć ustawienia fotela kierowcy, lusterek bocznych i kierownicy.

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Ponadto, EV9 oferuje liczne innowacje, które sprawiają, że podróż staje się jeszcze wygodniejsza, w tym cyfrowe lusterka boczne, fotele relaksacyjne w pierwszym i drugim rzędzie i panoramiczny wyświetlacz. Bez dwóch zdań większą popularnością będzie cieszyła się bogata wersja GT-Line. Digital Side Mirrors – DSM, czyli ekrany podłączone do kamer, które pełnią funkcję lusterek bocznych, poszerzają pole widzenia kierowcy, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę. Z kolei cyfrowe lusterko wsteczne może pełnić funkcję zwykłego lusterka lub wyświetlacza obrazu z kamery, co umożliwia kierowcy obserwację tego, co dzieje się za autem, gdy widoczność przez tylną szybę jest ograniczona np. przez bagaże. Zamienniki skóry i materiały wykonane z tworzyw sztucznych, które pochodzą z recyklingu oznaczają ważną i znaczącą zmianę w podejściu do projektowania wnętrza samochodu.

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

EV9, przy długości nadwozia wynoszącej 5010 mm, jest jak dotąd najbardziej przestronnym samochodem osobowym marki Kia i drugim modelem skonstruowanym na płycie podłogowej E-GMP. Samochód ma 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości (w wersji GT Line 1780 mm), a rozstaw osi wynosi 3100 mm. Kia EV9 jest wyposażona w dodatkowe miejsce do przechowywania w postaci bagażnika z przodu. Jego pojemność w samochodzie z napędem na tylne koła wynosi 90 litrów, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 litry. Bagażnik z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma pojemność aż 828 litrów. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 litry.

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Kie EV9 płyną do Polski

Osoby, które zamówią EV9 między 20 września 2023 roku a 20 marca 2024 roku w cenie samochodu otrzymają Pakiet Premium, który zawiera 3-fazową ładowarkę mobilną, umożliwiającą ładowanie z mocą do 10,5 kW, 3-fazowy kabel do ładowania (Typ 2), abonament Kia Charge Plus na 3 lata, pakiet Ionity Power na 3 lata i pakiet serwisowy na 4 lata lub 60.000 km, który obejmuje 2 przeglądy. Jeszcze nie mieliśmy okazji jeździć Kią EV9 ponieważ pierwsza partia tego modelu właśnie dopływa do Polski. W tym roku w Polsce Kia planuje sprzedać 200 egzemplarzy potężnego SUV-a, a w przyszłym – już 1000.

Kia EV9

Kia EV9

mat. prasowe

Czytaj więcej

Kia Sorento po modernizacji. Zmieniło się zaskakująco dużo

Elektryfikacja otwiera popularnym marką furtkę do walki w klasie premium. W przeszłości w istotnym stopniu o prestiżu modelu decydował charakter silnika spalinowego. Dziś w samochodach elektrycznych zalety napędu opierają się głównie na dynamice, szybkości ładowania i zasięgu. Pod tym względem Kia należy dziś do światowej czołówki i skutecznie rywalizuje z Teslą. EV9 według wstępnych danych może pokonać na jednym ładowaniu ok. 550 km. Kia rozpoczęła walkę o wizerunek modelem Stinger. Następnie zademonstrowała zaawansowanie technologiczne elektrycznym modelem EV6, a obecnie z wraz z debiutem EV9 wkracza w trzeci etap walki o klientów klasy premium.

Pozostało 90% artykułu
Premiery
Ferrari 12Cilindri: Nowy flagowiec z Maranello. Zbudowany wegdług starych zasad
Premiery
Świat mówi o elektromobilności, a Aston Martin wprowadza na rynek nowy silnik V12
Premiery
Cupra Formentor została odświeżona. Lifting pod znakiem trzech trójkątów
Premiery
Nowe Porsche Cayenne GTS to Turbo GT w wersji „junior”
Premiery
Tak wygląda nowa Mazda 6. Niestety póki co nie trafi do europejskich salonów