Kia EV9: Trzeci etap podróży do klasy premium

Potężny, odważnie wyglądający SUV z bogatym wyposażeniem i atrakcyjną cenę rzuca rękawicę markom klasy premium. Mocnymi atutami Kii EV9 są również skuteczny napęd elektryczny oraz szybko ładujący się akumulator.

Publikacja: 16.10.2023 13:14

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Elektryfikacja otwiera popularnym marką furtkę do walki w klasie premium. W przeszłości w istotnym stopniu o prestiżu modelu decydował charakter silnika spalinowego. Dziś w samochodach elektrycznych zalety napędu opierają się głównie na dynamice, szybkości ładowania i zasięgu. Pod tym względem Kia należy dziś do światowej czołówki i skutecznie rywalizuje z Teslą. EV9 według wstępnych danych może pokonać na jednym ładowaniu ok. 550 km. Kia rozpoczęła walkę o wizerunek modelem Stinger. Następnie zademonstrowała zaawansowanie technologiczne elektrycznym modelem EV6, a obecnie z wraz z debiutem EV9 wkracza w trzeci etap walki o klientów klasy premium.

Kia EV9

Kia EV9

Foto: Szczepan Mroczek

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Ceny za dużego SUV-a Kii rozpoczynają się od 323 900 zł

Mając na pokładzie wydajny napęd, odważną, ale też dojrzałą stylizację i atrakcyjna cenę Kia EV9 wyróżnia się na rynku. Ceny elektrycznych SUV-ów tej wielkości z znaczkami marek premium na masce rozpoczynają się od kwoty ok. 0,5 milion złotych. Kia za wersję EV9 z silnikiem o mocy 203 KM i z napędem na tylne koła żąda 323.900 zł, a za topową odmianę GT-Line z dwoma silnikami o mocy 384 KM i z napędem na cztery koła - 368.900 zł. Obydwie wersje są oferowane z akumulatorem, który maksymalnie może zmagazynować 99,8 kWh energii. Kia EV9 jest zdolna do ultraszybkiego ładowania prądem o mocy do aż 240 kW i o napięciu aż 800 V.

Czytaj więcej

Nowa Skoda Kodiaq: Wszystko o nowym czeskim SUV-ie
Kia EV9

Kia EV9

Foto: Szczepan Mroczek

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW (203 KM), który generuje 350 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 185 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h – 9,4 sekundy. Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy (łącznie – 384 KM) i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu (łącznie – 600 Nm) w wersji Earth oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line – łącznie 700 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h (AWD), a przyspieszenie do 100 km/h – 6,0 sekund (Earth). Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy.

Kia EV9

Kia EV9

Foto: Szczepan Mroczek

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Trzy rzędy siedzeń

Flagowy SUV marki Kia z napędem elektrycznym oferuje trzy rzędy siedzeń i przestronne wnętrze. Dostępny będzie w wersji sześcio- lub siedmioosobowej, a fotele drugiego rzędu można obracać, co pozwala stworzyć klimat konferencyjny oraz ułatwia umieszczenie dzieci w fotelikach. Do seryjnego wyposażenia tańszej wersji Earth należą, między innymi, 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, system V2D, panoramiczny potrójny wyświetlacz, cyfrowy kluczyk Digital Key, czytnik linii papilarnych, wentylowane fotele z przodu i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, cyfrowe lusterko wsteczne oraz pompa ciepła i system przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania. W wersji GT-Line do standardu należą, między innymi, 21-calowe aluminiowe obręcze kół, inteligentne adaptacyjne światła LED, funkcja masażu w fotelu kierowcy, head up display o przekątnej 12 cali, zestaw audio Meridian z 14 głośnikami, zamszowa podsufitka, przednie fotele z wysuwanym podnóżkiem oraz pamięć ustawienia fotela kierowcy, lusterek bocznych i kierownicy.

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Ponadto, EV9 oferuje liczne innowacje, które sprawiają, że podróż staje się jeszcze wygodniejsza, w tym cyfrowe lusterka boczne, fotele relaksacyjne w pierwszym i drugim rzędzie i panoramiczny wyświetlacz. Bez dwóch zdań większą popularnością będzie cieszyła się bogata wersja GT-Line. Digital Side Mirrors – DSM, czyli ekrany podłączone do kamer, które pełnią funkcję lusterek bocznych, poszerzają pole widzenia kierowcy, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę. Z kolei cyfrowe lusterko wsteczne może pełnić funkcję zwykłego lusterka lub wyświetlacza obrazu z kamery, co umożliwia kierowcy obserwację tego, co dzieje się za autem, gdy widoczność przez tylną szybę jest ograniczona np. przez bagaże. Zamienniki skóry i materiały wykonane z tworzyw sztucznych, które pochodzą z recyklingu oznaczają ważną i znaczącą zmianę w podejściu do projektowania wnętrza samochodu.

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

EV9, przy długości nadwozia wynoszącej 5010 mm, jest jak dotąd najbardziej przestronnym samochodem osobowym marki Kia i drugim modelem skonstruowanym na płycie podłogowej E-GMP. Samochód ma 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości (w wersji GT Line 1780 mm), a rozstaw osi wynosi 3100 mm. Kia EV9 jest wyposażona w dodatkowe miejsce do przechowywania w postaci bagażnika z przodu. Jego pojemność w samochodzie z napędem na tylne koła wynosi 90 litrów, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 litry. Bagażnik z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma pojemność aż 828 litrów. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 litry.

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Kie EV9 płyną do Polski

Osoby, które zamówią EV9 między 20 września 2023 roku a 20 marca 2024 roku w cenie samochodu otrzymają Pakiet Premium, który zawiera 3-fazową ładowarkę mobilną, umożliwiającą ładowanie z mocą do 10,5 kW, 3-fazowy kabel do ładowania (Typ 2), abonament Kia Charge Plus na 3 lata, pakiet Ionity Power na 3 lata i pakiet serwisowy na 4 lata lub 60.000 km, który obejmuje 2 przeglądy. Jeszcze nie mieliśmy okazji jeździć Kią EV9 ponieważ pierwsza partia tego modelu właśnie dopływa do Polski. W tym roku w Polsce Kia planuje sprzedać 200 egzemplarzy potężnego SUV-a, a w przyszłym – już 1000.

Kia EV9

Kia EV9

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Kia Sorento po modernizacji. Zmieniło się zaskakująco dużo

Elektryfikacja otwiera popularnym marką furtkę do walki w klasie premium. W przeszłości w istotnym stopniu o prestiżu modelu decydował charakter silnika spalinowego. Dziś w samochodach elektrycznych zalety napędu opierają się głównie na dynamice, szybkości ładowania i zasięgu. Pod tym względem Kia należy dziś do światowej czołówki i skutecznie rywalizuje z Teslą. EV9 według wstępnych danych może pokonać na jednym ładowaniu ok. 550 km. Kia rozpoczęła walkę o wizerunek modelem Stinger. Następnie zademonstrowała zaawansowanie technologiczne elektrycznym modelem EV6, a obecnie z wraz z debiutem EV9 wkracza w trzeci etap walki o klientów klasy premium.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Premiery
Toyota Corolla Cross po zmianach z wersją GR Sport. Ceny zaskoczą konkurencję
Premiery
Citroen C5 Aircross: Uskrzydlona francuska rewolucja
Premiery
Elektryczny pick-up Bezosa kosztuje 94 tys. zł. Auto staje się hitem
Premiery
Najmniejszy elektryk Skody jest szybszy niż jakikolwiek inny seryjny model Skody
Premiery
Polska to dobry rynek na rozpoczęcie ekspansji. Chiński gigant wjeżdża nad Wisłę