AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski

Od wczoraj weszły w życie przepisy AFIR, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Oznacza to, że moc punktów ładowania w kraju musi zostać znacząco podniesiona, a ładowarki wzdłuż szlaku TEN-T będą zlokalizowane co 60 km.

Publikacja: 14.04.2024 09:00

Ładowarki wzdłuż szlaku TEN-T mają być zlokalizowane co 60 km

Ładowarki wzdłuż szlaku TEN-T mają być zlokalizowane co 60 km

Foto: mat. prasowe

Rozporządzenie AFIR nakłada na każde państwo członkowskie dostosowanie łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV). Dla Polski jest to olbrzymie wyzwanie, gdyż moc infrastruktury musi wzrosnąć o niemal połowę, z ponad 230 MW do ponad 342 MW, do końca 2025 r. Z kolei do 2030 r. odsetek ten ma wynieść 1515 MW, czyli 559 proc. więcej niż obecnie. - AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki obszarze infrastruktury ładowania. Jednym z nich jest konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc – komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

Czytaj więcej

Chiny zapowiadają spadek cen baterii do elektryków o 50 proc.

Ponadto wyznaczone zostały również cele w obszarze infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich. Przykładowo, do końca 2027 r. – a więc za mniej niż cztery lata – wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda. Jakie są realia? - Obecnie w Polsce ogólnodostępne punkty przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują w zaledwie jednej lokalizacji – podkreśla Piotr Ziółkowski, New Mobility Expert PSPA. Ziółkowski dodał również, że do 2030 r. wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T będzie musiało powstać co najmniej 206 stref ładowania dla eHDV.

Czas uruchamiania hubów ładowania DC jest często szacowany nawet na ponad 3 lata. W żadnym państwie europejskim nie trwa to aż tak długo

Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA

W efekcie AFIR to nie tylko potencjalny impuls przyspieszający rozwój infrastruktury, ale również bardzo poważne wyzwanie, zwłaszcza jak pod uwagę weźmie się fakt, że obecnie w kraju funkcjonuje 6213 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, a rozwój infrastruktury był od samego początku największym hamulcem rozwoju branży zrównoważonego transportu. Przez ostatnie lata administracja publiczna miała świadomość istnienia poważnych braków oraz barier w polskim systemie regulacyjnym, ale mimo to nie podjęła bardziej zdecydowanych kroków, aby tę sytuację poprawić. - Rozwój infrastruktury w Polsce nie nadąża za rynkiem pojazdów. Jeszcze pod koniec 2019 r. liczba osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania w naszym kraju wynosiła ok. 4. W 2021 r. wzrosła do więcej niż 6, zaś obecnie wynosi już ponad 10. Oznacza to, że w okresie zaledwie 4 lat ta proporcja zwiększyła się ponad dwukrotnie. Czas uruchamiania hubów ładowania DC jest często szacowany nawet na ponad 3 lata. W żadnym państwie europejskim nie trwa to aż tak długo – komentuje Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Czytaj więcej

Pierwszy elektryczny muscle car. Ma wbudowany generator dźwięku silnika V8

Czytaj więcej

Już w 2024 roku tymi samochodami nie wjedziesz do Warszawy

Rozporządzenie AFIR nakłada na każde państwo członkowskie dostosowanie łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV). Dla Polski jest to olbrzymie wyzwanie, gdyż moc infrastruktury musi wzrosnąć o niemal połowę, z ponad 230 MW do ponad 342 MW, do końca 2025 r. Z kolei do 2030 r. odsetek ten ma wynieść 1515 MW, czyli 559 proc. więcej niż obecnie. - AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki obszarze infrastruktury ładowania. Jednym z nich jest konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc – komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

Na prąd
Kończą się pieniądze na dopłaty do elektryków. Ceny rat za e-auta wystrzelą w górę
Na prąd
Chiny rozważają wprowadzenie cła na samochody z UE i USA
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji