Pierwszy elektryczny muscle car. Ma wbudowany generator dźwięku silnika V8

Nowy Dodge Charger jest dostępny z silnikiem spalinowym, ale i elektrycznym. Zostaje również wersja dwu- i czterodrzwiowa. Maksymalna moc 670 KM jest jednak zarezerwowana wyłącznie dla modelu elektrycznego.

Publikacja: 09.03.2024 11:38

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Dodge przyszłość samochodów muscle car widzi w nowym modelu Charger Daytona. Napędy Hemi V8 to już historia, ale mimo to silniki spalinowe zostały w ofercie. W nowej generacji modelu nadal można czerpać przyjemność z wersji napędem benzynowym. Największą moc w tym modelu otrzymamy jednak tylko przy wyborze wersji elektrycznej. Platforma STLA Large grupy Stellantis stanowi podstawę nowego Dodge’a Chargera, który może być napędzany zarówno silnikami elektrycznymi, jak i spalinowymi. Klienci mają początkowo do wyboru dwa warianty z każdej koncepcji napędu. Są więc nowe, sześciocylindrowe rzędowe silniki o pojemności trzech litrów i podwójnym turbodoładowaniu o mocy 420 KM (635 Nm) i 550 KM (706 Nm). Obydwa współpracują z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF i napędem na wszystkie koła, który w zależności od trybu jazdy przenosi większość momentu na tylną oś. Na otarcie łez fanów V8 informacja, która i tak ich nie pocieszy — nowe silniki pod względem osiągów przewyższają swoich ośmiocylindrowych poprzedników.

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Dodge Charger Daytona w wersji 4-drzwiowej

Dodge Charger Daytona w wersji 4-drzwiowej

Foto: mat. prasowe

Topowa wersja Chargera ma napęd elektryczny i osiąga moc max. 670 KM

Zelektryfikowane modele, wykorzystują technologię 400 V. Mają po silniku przy każdej osi i moc w bazowej wersji Dodge’a Chargera Daytona R/T 456 KM. Funkcja PowerShot uwalnia na 15 sekund dodatkowe 40 KM, czyli do 496 KM. Sprintu do 96,6 km/h wynosi 4,7 sekundy, a czas przebytej ćwierć mili – 13,1 sekundy. Topową wersją jest Charger Daytona Scat Pack z mocą 630 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tu też jest funkcja PowerShot, dzięki której przez chwilę mamy do dyspozycji 670 KM. To pozwala na przyspieszenie od zera do 60 mil/h w 3,3 sekundy i pokonanie 1/4 mili w 11,5 sekundy. Całkiem nieźle jak na samochód ważący 2650 kilogramów. Ograniczenie prędkości maksymalnej wynosi 220 km/h. W chwili premiery funkcja PowrShot jest standardem, w późniejszym czasie będzie dostępna za dodatkową opłatą.

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

We wszystkich modelach jest zamontowany jest akumulator o pojemności 100,5 kWh (netto: 93,9 kWh). Według danych producenta słabsza wersja powinna przejechać aż 510 km, a topowy model co najmniej 418 km. Z szybkiej ładowarki można pobrać do 350 kW i czas ładowania trwa wtedy około 28 minut. Podwozie we wszystkich wariantach ma niezależne zawieszenie kół. Amortyzatory adaptacyjne dostępne są tylko w topowym modelu. Elektryki moją wbudowany tryb dźwięku silnika V8. Jest to opatentowany przez firmę Fratzonic „układ wydechowy” w tylnym zderzaku, który po naciśnięciu przycisku wytwarza sztuczny dźwięk silnika spalinowego za pomocą puszek rezonansowych.

Czytaj więcej

RAM 1500 REV: Pickup z akumulatorem o rekordowej pojemności i zasięgu
Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Charger dostępny będzie w dwóch wersjach nadwozia

Z zewnątrz nowy Charger w dużej mierze odpowiada studium Charger Daytona SRT Concept, który był zaprezentowany w 2022 roku. Z przodu nowym charakterystycznym elementem jest wąski pasek LED przebiegający przez całą szerokość przodu z podświetlanym logotypem pośrodku. To logotypu, którego Dodge używał w latach 60. i 70. XX wieku. Nadwozie ma 5,25 metra długości, 1,50 m wysokości i 2,03 metra szerokości. Rozstaw osi wynosi 3,07 m. Charger jest dostępny w wersji dwu- lub czterodrzwiowej. Dzielone, składane oparcie tylnego siedzenia zwiększa użyteczność na co dzień, a pojemność bagażnika wynosi 644 litry (max 1059 litrów). Projektanci wnętrza nawiązują do kultowej deski rozdzielczej Dodge’a Chargera z 1968 r. Centralny 12,3-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego Uconnect 5 jest przechylony o 10 stopni w lewo. Zegary są wyświetlane cyfrowo. Trójramienna kierownica z elementami sterującymi jest spłaszczona u góry i u dołu. W konsoli środkowej dominuje dźwignia automatycznej zmiany biegów. Wnętrze seryjnie wyłożone jest tkaniną i imitacją skóry. Prawdziwa skóra – podobnie jak zintegrowane fotele sportowe – są dostępne wyłącznie za dopłatą.

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Produkcja dwudrzwiowych wersji coupe w pełni elektrycznego Dodge’a Chargera Daytona Scat Pack i Dodge’a Chargera Daytona R/T ma się rozpocząć w połowie 2024 roku. Czterodrzwiowe modele Daytona pojawią się w pierwszym kwartale 2025 roku. Wszystkie wersje Charger będą produkowane w fabryce Stellantis w Windsor (Ontario/Kanada). Ceny póki co nie są znane.

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Dodge Charger Daytona

Dodge Charger Daytona

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Ferrari skradzione legendarnemu kierowcy Formuły 1 odzyskane po 29 latach

Czytaj więcej

Pożegnanie Dodge Challengera i Chargera. Koniec z silnikami V8

Dodge przyszłość samochodów muscle car widzi w nowym modelu Charger Daytona. Napędy Hemi V8 to już historia, ale mimo to silniki spalinowe zostały w ofercie. W nowej generacji modelu nadal można czerpać przyjemność z wersji napędem benzynowym. Największą moc w tym modelu otrzymamy jednak tylko przy wyborze wersji elektrycznej. Platforma STLA Large grupy Stellantis stanowi podstawę nowego Dodge’a Chargera, który może być napędzany zarówno silnikami elektrycznymi, jak i spalinowymi. Klienci mają początkowo do wyboru dwa warianty z każdej koncepcji napędu. Są więc nowe, sześciocylindrowe rzędowe silniki o pojemności trzech litrów i podwójnym turbodoładowaniu o mocy 420 KM (635 Nm) i 550 KM (706 Nm). Obydwa współpracują z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF i napędem na wszystkie koła, który w zależności od trybu jazdy przenosi większość momentu na tylną oś. Na otarcie łez fanów V8 informacja, która i tak ich nie pocieszy — nowe silniki pod względem osiągów przewyższają swoich ośmiocylindrowych poprzedników.

Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł