Reklama

Elektromobilność na świecie i w Europie. Polska wśród krajów o najniższym udziale EV

Auta elektryczne dobrze radzą sobie w Chinach, ale w Europie ich sprzedaż spadła. Są jednak trzy europejskie kraje, których kierowcy najbardziej stawiają na elektryfikację. W jednym z nich 91 procent sprzedanych nowych aut to elektryki. Polska na mapie elektromobilności praktycznie nie istnieje.

Publikacja: 26.06.2025 14:09

Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 p

Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 proc. w Szwecji i 55 proc. w Danii

Foto: mat. prasowe

Dane o rynku pojazdów elektrycznych (EV) zebrał zespół TradingPedia na podstawie rejestracji nowych samochodów z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za okresu od stycznia do grudnia 2024, a także dane z Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA). W świecie elektryków liderem są Chiny. W Europie liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych spadła, jednak jeśli chodzi o udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży wszystkich nowych samochodów, to europejska północ – Skandynawia wykazuje imponujące zaangażowanie w dekarbonizację. Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 proc. w Szwecji i 55 proc. w Danii. Każdy kto podróżuje po tych krajach może to sam zauważyć na tamtejszych drogach.

Liderzy elektrycznego transportu

Chiny pozostają największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, z 11,3 mln elektryków zasilanych akumulatorowo i modeli hybrydowych typu plug-in zakupionych w 2024 r. Stanowi to 48 proc. sprzedaży wszystkich nowych samochodów w tym kraju. Stany Zjednoczone zajmują drugie miejsce z 1,2 miliona sprzedanych aut elektrycznych zasilanych akumulatorem i 320 tys. hybryd typu plug-in. Niemcy zajmując trzecie miejsce na świecie, przewodzą Europie z 572 514 rejestracjami samochodów elektrycznych w 2024 r., w tym 381 tys. modeli BEV i 192 000 aut PHEV. Tuż za nimi znajduje się Wielka Brytania z 549 148 elektryków, a Francja jest następna z 291 tys. Wiele krajów pozaeuropejskich odnotowało szybki wzrost modeli elektrycznych w 2024 r. W Indonezji zanotowano wzrost o 186 proc. w ujęciu rocznym przekraczając 49 tys. sztuk. Podobnie rynek pojazdów elektrycznych w Chile szybko się rozrósł, rosnąc o ponad 165 proc. rok do roku, choć to zaledwie 5600 pojazdów.

BYD Seal U jest najczęściej kupowanym modelem chińskiej marki na świecie. Na polskim rynku występuje

BYD Seal U jest najczęściej kupowanym modelem chińskiej marki na świecie. Na polskim rynku występuje z napędem hybrydowym plug-in i w pełni elektrycznym

Foto: mat. prasowe

Polska nie liczy się na rynku elektrycznych aut

Europa wciąż preferuje auta benzynowe (33 proc. całej sprzedaży nowych aut w minionym roku), ale szybko doganiają je hybrydy (31,4 proc.). Pomimo wzrostu liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych na niektórych rynkach europejskich w zeszłym roku, ogólna liczba elektryków na Starym Kontynencie spadła. W 2024 roku liczba zarejestrowanych w Europie aut w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in wyniosła łącznie 2 928 551, (- 2,18 proc.). Na popularności wyraźnie zyskują napędy hybrydowe. Sprzedano ponad 4 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 19,6 proc. Polska nie istnieje na rynku samochodów elektrycznych. Wciąż jest to u nas produkt zbyt niszowy, a do zakupu zniechęca słaba infrastruktura ładowania aut. w 2024 roku zaliczyliśmy spadek sprzedaży o około 3 proc. rok do roku (16 563 egz.) w samochodach osobowych i aż 29 procentowy spadek w elektrycznych modelach aut dostawczych. Udział elektryk w całym rynku wynosi 3 proc. co plasuje Polskę wśród krajów o najniższym udziale EV. Nasi południowi sąsiedzi i kraje bałtyckie lepiej sobie radzą w tym temacie. Roczny wzrost rejestracji EV osiągnął w Czechach prawie 32 proc. W Estonii było to 29,1 proc., na Węgrzech 26 proc. i prawie 22 proc. w Chorwacji. Sprzedaż w Wielkiej Brytanii również wzrosła o 20 proc. do około 550 tysięcy. W Unii Europejskiej Niemcy przewodziły z 572 514 nowymi rejestracjami. Francja plasuje się na drugim miejscu z 437 006 sztukami. Belgia (194 737) i Holandia (184 747) zamykają pierwszą piątkę.

Czytaj więcej

Niemcy rzucili się na elektryki. Co piąty nowy samochód ma napęd elektryczny
Reklama
Reklama
Volkswagen ID.4/ID.5 to najchętniej kupowany elektryk w Europie

Volkswagen ID.4/ID.5 to najchętniej kupowany elektryk w Europie

Foto: mat. prasowe

Tesla spadła z tronu, Volkswagen królem w Europie

Jeżeli chodzi o dominujące marki to w 2024 r roku chiński producent pojazdów elektrycznych BYD wyprzedził długoletniego światowego lidera Teslę, sprzedając 1 789 226 aut (+12 proc. rok do roku), a Tesla 1 764 992 egz. (- 1 proc.). Od 2023 roku BYD zdobył tytuł najlepiej sprzedającej się marki samochodowej w Chinach, wyprzedzając niemieckiego Volkswagena i ustanawiając nowe rekordy. W I kwartale 2025 roku najpopularniejszymi markami na rynku aut elektrycznych na świecie poza liderem BYD i Teslą były: chińskie Geely, Wuling, BMV, Volkswagen, chińskie Peng, Li Auto i Leapmotor. Dziesiątkę najlepiej sprzedających się EV zamykał Mercedes. Chińskie elektryki coraz lepiej radzą sobie na europejskim rynku. W kwietniu BYD sprzedał w Europie 7231 samochodów elektrycznych na baterie (wzrost o 169 proc.), pokonując Teslę z liczbą 7165 samochodów (spadek o 49 proc.). Jednak na europejskim tronie EV jest marka europejska. Z 23 514 zarejestrowanymi w kwietniu 2025 r. pojazdami elektrycznymi, Volkswagen pozostał liderem, a za nim uplasowało się BMW (14 867 nowych rejestracji) i Škoda (13 598 rejestracji). Škoda Elroq, zupełnie nowy kompaktowy crossover SUV, był najlepiej sprzedającym się modelem EV z liczbą około 8 tysięcy rejestracji. Autorzy raportu TradingPedia podkreślają, że „jeśli jednak spojrzymy na sprzedaż globalną, BYD, podobnie jak wiele innych chińskich producentów samochodów, szybko wyprzedza marki amerykańskie i europejskie. Siła chińskiego sektora produkcji samochodów jest widoczna, jeśli spojrzymy na ogromną liczbę najlepiej sprzedających się marek pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale roku. Oprócz BYD, istnieją znaczne rejestracje różnych chińskich marek, w tym Geely, Wuling i Xpeng; połowa z 20 największych światowych sprzedawców pojazdów elektrycznych ma siedzibę w Chinach".

Skoda Elroq to nowy elektryk z Czech. Stał się hitem sprzedaży elektrycznych modeli w Europie

Skoda Elroq to nowy elektryk z Czech. Stał się hitem sprzedaży elektrycznych modeli w Europie

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Najmniejszy elektryk Skody jest szybszy niż jakikolwiek inny seryjny model Skody
Na prąd
1,45 mld potencjalnych klientów. Tesla wchodzi na nowy rynek
Na prąd
Rewolucyjna bateria zatwierdzona do produkcji seryjnej. Ładowanie w 18 sekund
Na prąd
Przełom koreańskich naukowców w technologii akumulatorów. Elektryki o zasięgu 5000 km
Na prąd
Klienci nie są zainteresowani elektrycznym modelem. Projekt Ferrari trafił do szuflady
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Na prąd
Do tego operatora należy co czwarta szybka ładowarka w Polsce. Przegonił Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama