Elektromobilność na świecie i w Europie. Polska wśród krajów o najniższym udziale EV

Auta elektryczne dobrze radzą sobie w Chinach, ale w Europie ich sprzedaż spadła. Są jednak trzy europejskie kraje, których kierowcy najbardziej stawiają na elektryfikację. W jednym z nich 91 procent sprzedanych nowych aut to elektryki. Polska na mapie elektromobilności praktycznie nie istnieje.

Publikacja: 26.06.2025 14:09

Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 p

Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 proc. w Szwecji i 55 proc. w Danii

Foto: mat. prasowe

Dane o rynku pojazdów elektrycznych (EV) zebrał zespół TradingPedia na podstawie rejestracji nowych samochodów z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za okresu od stycznia do grudnia 2024, a także dane z Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA). W świecie elektryków liderem są Chiny. W Europie liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych spadła, jednak jeśli chodzi o udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży wszystkich nowych samochodów, to europejska północ – Skandynawia wykazuje imponujące zaangażowanie w dekarbonizację. Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 proc. w Szwecji i 55 proc. w Danii. Każdy kto podróżuje po tych krajach może to sam zauważyć na tamtejszych drogach.

Liderzy elektrycznego transportu

Chiny pozostają największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, z 11,3 mln elektryków zasilanych akumulatorowo i modeli hybrydowych typu plug-in zakupionych w 2024 r. Stanowi to 48 proc. sprzedaży wszystkich nowych samochodów w tym kraju. Stany Zjednoczone zajmują drugie miejsce z 1,2 miliona sprzedanych aut elektrycznych zasilanych akumulatorem i 320 tys. hybryd typu plug-in. Niemcy zajmując trzecie miejsce na świecie, przewodzą Europie z 572 514 rejestracjami samochodów elektrycznych w 2024 r., w tym 381 tys. modeli BEV i 192 000 aut PHEV. Tuż za nimi znajduje się Wielka Brytania z 549 148 elektryków, a Francja jest następna z 291 tys. Wiele krajów pozaeuropejskich odnotowało szybki wzrost modeli elektrycznych w 2024 r. W Indonezji zanotowano wzrost o 186 proc. w ujęciu rocznym przekraczając 49 tys. sztuk. Podobnie rynek pojazdów elektrycznych w Chile szybko się rozrósł, rosnąc o ponad 165 proc. rok do roku, choć to zaledwie 5600 pojazdów.

BYD Seal U jest najczęściej kupowanym modelem chińskiej marki na świecie. Na polskim rynku występuje

BYD Seal U jest najczęściej kupowanym modelem chińskiej marki na świecie. Na polskim rynku występuje z napędem hybrydowym plug-in i w pełni elektrycznym

Foto: mat. prasowe

Polska nie liczy się na rynku elektrycznych aut

Europa wciąż preferuje auta benzynowe (33 proc. całej sprzedaży nowych aut w minionym roku), ale szybko doganiają je hybrydy (31,4 proc.). Pomimo wzrostu liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych na niektórych rynkach europejskich w zeszłym roku, ogólna liczba elektryków na Starym Kontynencie spadła. W 2024 roku liczba zarejestrowanych w Europie aut w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in wyniosła łącznie 2 928 551, (- 2,18 proc.). Na popularności wyraźnie zyskują napędy hybrydowe. Sprzedano ponad 4 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 19,6 proc. Polska nie istnieje na rynku samochodów elektrycznych. Wciąż jest to u nas produkt zbyt niszowy, a do zakupu zniechęca słaba infrastruktura ładowania aut. w 2024 roku zaliczyliśmy spadek sprzedaży o około 3 proc. rok do roku (16 563 egz.) w samochodach osobowych i aż 29 procentowy spadek w elektrycznych modelach aut dostawczych. Udział elektryk w całym rynku wynosi 3 proc. co plasuje Polskę wśród krajów o najniższym udziale EV. Nasi południowi sąsiedzi i kraje bałtyckie lepiej sobie radzą w tym temacie. Roczny wzrost rejestracji EV osiągnął w Czechach prawie 32 proc. W Estonii było to 29,1 proc., na Węgrzech 26 proc. i prawie 22 proc. w Chorwacji. Sprzedaż w Wielkiej Brytanii również wzrosła o 20 proc. do około 550 tysięcy. W Unii Europejskiej Niemcy przewodziły z 572 514 nowymi rejestracjami. Francja plasuje się na drugim miejscu z 437 006 sztukami. Belgia (194 737) i Holandia (184 747) zamykają pierwszą piątkę.

Czytaj więcej

Niemcy rzucili się na elektryki. Co piąty nowy samochód ma napęd elektryczny
Volkswagen ID.4/ID.5 to najchętniej kupowany elektryk w Europie

Volkswagen ID.4/ID.5 to najchętniej kupowany elektryk w Europie

Foto: mat. prasowe

Tesla spadła z tronu, Volkswagen królem w Europie

Jeżeli chodzi o dominujące marki to w 2024 r roku chiński producent pojazdów elektrycznych BYD wyprzedził długoletniego światowego lidera Teslę, sprzedając 1 789 226 aut (+12 proc. rok do roku), a Tesla 1 764 992 egz. (- 1 proc.). Od 2023 roku BYD zdobył tytuł najlepiej sprzedającej się marki samochodowej w Chinach, wyprzedzając niemieckiego Volkswagena i ustanawiając nowe rekordy. W I kwartale 2025 roku najpopularniejszymi markami na rynku aut elektrycznych na świecie poza liderem BYD i Teslą były: chińskie Geely, Wuling, BMV, Volkswagen, chińskie Peng, Li Auto i Leapmotor. Dziesiątkę najlepiej sprzedających się EV zamykał Mercedes. Chińskie elektryki coraz lepiej radzą sobie na europejskim rynku. W kwietniu BYD sprzedał w Europie 7231 samochodów elektrycznych na baterie (wzrost o 169 proc.), pokonując Teslę z liczbą 7165 samochodów (spadek o 49 proc.). Jednak na europejskim tronie EV jest marka europejska. Z 23 514 zarejestrowanymi w kwietniu 2025 r. pojazdami elektrycznymi, Volkswagen pozostał liderem, a za nim uplasowało się BMW (14 867 nowych rejestracji) i Škoda (13 598 rejestracji). Škoda Elroq, zupełnie nowy kompaktowy crossover SUV, był najlepiej sprzedającym się modelem EV z liczbą około 8 tysięcy rejestracji. Autorzy raportu TradingPedia podkreślają, że „jeśli jednak spojrzymy na sprzedaż globalną, BYD, podobnie jak wiele innych chińskich producentów samochodów, szybko wyprzedza marki amerykańskie i europejskie. Siła chińskiego sektora produkcji samochodów jest widoczna, jeśli spojrzymy na ogromną liczbę najlepiej sprzedających się marek pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale roku. Oprócz BYD, istnieją znaczne rejestracje różnych chińskich marek, w tym Geely, Wuling i Xpeng; połowa z 20 największych światowych sprzedawców pojazdów elektrycznych ma siedzibę w Chinach".

Skoda Elroq to nowy elektryk z Czech. Stał się hitem sprzedaży elektrycznych modeli w Europie

Skoda Elroq to nowy elektryk z Czech. Stał się hitem sprzedaży elektrycznych modeli w Europie

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Najmniejszy elektryk Skody jest szybszy niż jakikolwiek inny seryjny model Skody

Dane o rynku pojazdów elektrycznych (EV) zebrał zespół TradingPedia na podstawie rejestracji nowych samochodów z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za okresu od stycznia do grudnia 2024, a także dane z Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA). W świecie elektryków liderem są Chiny. W Europie liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych spadła, jednak jeśli chodzi o udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży wszystkich nowych samochodów, to europejska północ – Skandynawia wykazuje imponujące zaangażowanie w dekarbonizację. Samochody elektryczne stanowią ponad 91 proc. nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii i ponad 58 proc. w Szwecji i 55 proc. w Danii. Każdy kto podróżuje po tych krajach może to sam zauważyć na tamtejszych drogach.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Na prąd
Przełom koreańskich naukowców w technologii akumulatorów. Elektryki o zasięgu 5000 km
Na prąd
Klienci nie są zainteresowani elektrycznym modelem. Projekt Ferrari trafił do szuflady
Na prąd
Do tego operatora należy co czwarta szybka ładowarka w Polsce. Przegonił Orlen
Na prąd
Nowe przepisy ułatwią ładowanie elektryków w garażach bloków wielorodzinnych
Na prąd
Podcast „Moto rp.pl”: Wszystko o elektromobilności