Już w 2024 roku tymi samochodami nie wjedziesz do Warszawy

A wszystko przez Strefę czystego transportu, która już w 2024 roku nie pozwoli wjazdu do miasta starszymi modelami aut.

Publikacja: 20.09.2023 08:59

Już w 2024 roku tymi samochodami nie wjedziesz do Warszawy

Foto: AdobeStock

Strefa czystego transportu ma powstać w Warszawie już w przyszłym roku. Do stolicy nie będą mogły wjechać starsze modele samochodów, które nie spełniają wyznaczonych norm spalin. Warszawa chce pójść śladem Krakowa i Wrocławia i szykuje się do wprowadzenia strefy czystego transportu. Jej wprowadzenie rozpoczyna się w lipcu 2024 roku i potrwa do 2032 r. Nowe, coraz bardziej surowsze normy będą wdrażane co dwa lata.

Czytaj więcej

Szef BMW wątpi w europejską strategię dotyczącą samochodów elektrycznych

W 2024 r. do strefy nie wjadą auta z lat 80-tych

I tak od 2024 roku pierwszy etap dotyczy 2 proc. użytkowanych w Warszawie samochodów. To modele z silnikami benzynowymi, które nie spełniają normy Euro 2 i przeważnie są starsze niż 27 lat. Wykluczone będą również samochody z silnikiem diesla, które niespełniającymi normy Euro 4 i przeważnie mają więcej niż 18 lat. Od 2026 roku będzie już znacznie gorzej, bo ograniczenia obejmą 9 proc. pojazdów, które nie spełniają normy Euro3 z silnikami spalinowymi. Do tych aut zaliczają się takie modele jak: druga generacja Volkswagena Golfa (1983-1992), Skoda Felicja (1994-2001), Opel Corsa A (1982-1993), Peugeot 205 (1983-1998), Volkswagen Passat B4 (1993-1997), Mercedes W124 (1984-1993), Fiat 126p, BMW serii 5 E34 (1987-1996), Opel Vectra A (1988-1995).

Jeśli chodzi o diesla to zakaz dotknie auta z normą emisji Euro 5. Nie spełniają jej m.in. następujące samochody: Volkswagen Golf IV (1997-2006), BMW serii 3 E46 (1998-2007), Skoda Octavia I (1996-2010), Porsche Cayenne I (2002-2010), Ford Mondeo III (2000-2007), Renault Megane II (2002-2009), Honda Civic VII (2000-2006), Mercedes Klasy A W168 (1997-2004), Ford Focus II (2004-2011), Alfa Romeo 156 (1997-2006), Audi A4 B5 (1994-2001), Citroen C4 (2004-2010), Honda CR-V (2001-2006), Nissan Qashqai (2006-2013).

40 proc. jest przeciwna wdrożeniu SCT

Kolejny e tap wdrożony zostanie w 2028 roku. Ograniczenia obejmą około 16 proc. samochodów użytkowanych w Warszawie. Następny planowany jest od 2030 roku. Wtedy do SCT nie wjedzie aż 23 proc. aut, a dwa lata później, przy kolejnym obostrzeniu 27 proc. samochodów. Zasady zakazu wjazdu dotyczyć będą wszystkich - mieszkańców jak i przyjezdnych czy turystów. Zmiany w organizacji ruchu wzbudzają dużo skrajnych emocji. Z przeprowadzonego przez serwis autobaza.pl badania wynika, że ponad 40 proc. ankietowanych jest przeciwko wprowadzeniu SCT. Kierowcy, przyzwyczajeni do korzystania z prywatnego środka transportu w dowolny sposób, nie godzą się na ograniczenia. Pojawiają się często głosy, że zmiany to wynik nacisków producentów aut elektrycznych, lub po prostu władze miast chcą zmusić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej.

Czytaj więcej

Skoda Enyaq iV Coupe RS: Mamba Green rządzi

Strefa czystego transportu ma powstać w Warszawie już w przyszłym roku. Do stolicy nie będą mogły wjechać starsze modele samochodów, które nie spełniają wyznaczonych norm spalin. Warszawa chce pójść śladem Krakowa i Wrocławia i szykuje się do wprowadzenia strefy czystego transportu. Jej wprowadzenie rozpoczyna się w lipcu 2024 roku i potrwa do 2032 r. Nowe, coraz bardziej surowsze normy będą wdrażane co dwa lata.

W 2024 r. do strefy nie wjadą auta z lat 80-tych

Pozostało 84% artykułu
Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni