Do każdej jezdni zostanie dobudowany pas o szerokości 3,75 metra. 35-kilometrowy odcinek będzie dzięki temu dostosowany do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu. Zwłaszcza spowodowanego przejęciem samochodów z drogi ekspresowej S10 Szczecin – Warszawa przez planowaną budowę S10 na odcinku od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Trzy pasy zapewnią zwiększenie przepustowości odcinka, skrócą czas, poprawią bezpieczeństwo i pozwolą sprawnie rozprowadzić dużą ilość samochodów na trasach dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przedsięwzięcie, do którego przygotowania zaplanowano na lata 2022 – 2026, ma pochłonąć prawie pół miliarda złotych. Trzeci pas zostanie dobudowany także na autostradzie A4, od Krzyżowej do Tarnowa. Rozbudowa tej trasy znalazła się w nowym programie budowy dróg krajowych zaplanowanym do realizacji do 2030 r. Koszt ma być astronomiczny – obecne szacunki to 35,5 mld zł.

Czytaj więcej

Kolejna podwyżka na A2. Do Poznania lub Berlina taniej pojechać pociągiem

Na razie rozbudowywana będzie autostrada od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. 36-kilometrowy fragment trasy zostanie rozbudowany w obecnym śladzie do dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w obie strony oraz pasami awaryjnymi. W niektórych miejscach drogowcy rozbudują istniejące jezdnie, w innych – zbudują nowe fragmenty równolegle do istniejących. Wcześniej podpisana została umowa na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Kontrakt obejmuje także drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Dzięki temu cały dolnośląski odcinek autostrady A4 od Krzyżowej aż do Wrocławia stanie się nowoczesną arterią o najwyższych standardach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ale dopiero za 8-9 lat.

Czytaj więcej

Policja wybrała Skody Superb. To nowe nieoznakowane radiowozy

Poszerzona zostanie autostrada A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Od węzła Konotopa pod Warszawa do węzła Pruszków trasa będzie mieć cztery pasy ruchu w każdą stronę, natomiast od węzła Pruszków do węzła Łódź Północ – po trzy pasy w obu kierunkach. Inwestycja ma strategicznych charakter, gdyż to wyjątkowo mocno obciążona ruchem część A2 stanowiąca tranzytowy korytarz dla ruchu z Warszawy w stronę Poznania i granicy z Niemcami, a poprzez połączenie z autostradą A1 pod Łodzią – także w kierunku północnym w stronę Trójmiasta oraz południowym w stronę Katowic i południowo-wschodnim trasą S8 do Wrocławia.

Czytaj więcej

Na drogach przybędzie stacjonarnych fotoradarów

Czas nagli, bo zbudowana w 2012 r. trasa coraz bardziej się zatyka: codziennie odcinkiem pomiędzy węzłami Konotopa i Łódź Północ (na tym fragmencie trasy jest 13 węzłów) przejeżdża średnio 75 tys. pojazdów. Jednak rozpoczęcie budowy wydaje się odsuwać. Przetarg na poszerzenie trasy miał być zorganizowany w trzecim kwartale 2021 r. W grudniu okazało się, że GDDKiA będzie dopiero konsultować przyszłą realizację przedsięwzięcia z firmami budowlanymi. - Taki projekt mamy pierwszy raz w Polsce, gdzie będziemy dobudowywali pasy pod dużym ruchem. Chcemy się do tego jak najlepiej przygotować – tłumaczył Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Konsultacje miałyby się zakończyć w połowie roku. Dopiero po konsultacjach i po uzyskaniu finansowania ma być ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.