Kolejna podwyżka na A2. Do Poznania lub Berlina taniej pojechać pociągiem

Autostrada A2 po raz kolejny drożeje. Od 10 stycznia zaczną obowiązywać nowe stawki za przejazd płatnym odcinkiem autostrady od Nowego Tomyśla do Konina. Dla samochodu osobowego nowa opłata za każdy z trzech odcinków wzrośnie z 23 do 25 złotych.

Publikacja: 08.01.2022 12:09

Kolejna podwyżka na A2. Do Poznania lub Berlina taniej pojechać pociągiem

Foto: AdobeStock

Spółka Autostrada Wielkopolska ogłosiła, że od 10 stycznia (godzina 6:00), zaczną obowiązywać nowe stawki za 150-kilometrowy odcinek autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Zarządca swoją decyzję argumentuje rosnącymi kosztami utrzymania trasy oraz wzrostem inflacji. Jest to kolejna zmiana, gdyż ostatnie podwyżki miały miejsce miały niedawno, bo w lutym 2021 roku. Po podwyżce przejazd w dwie strony odcinkiem A2 Nowy Tomyśl - Konin wyniesie 150 zł. Przejazd pociągiem z Warszawy do Berlina kosztuje około 260 zł, z Warszawy do Poznania od 60 zł.

Czytaj więcej

Na drogach przybędzie stacjonarnych fotoradarów

Zgodnie z nowym cennikiem na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków A2 będą wynosić:

– 25 zł (wzrost ceny o 2 zł) – Kat. 1 (motocykle i samochody osobowe)

– 37 zł (wzrost ceny o 3 zł) – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami

– 57 zł (wzrost ceny o 5 zł) – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)

– 87 zł (wzrost ceny o 7 zł) – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)

– 250 zł (wzrost ceny o 20 zł) – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

Podane ceny zawierają podatek VAT.

Czytaj więcej

To będzie trudny rok dla rynku motoryzacyjnego

Anna Ciamciak, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska wyjaśniała, że wzrost cen to efekt rosnącej w szybkim tempie i utrzymującej się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacji, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji. Ponadto Ciamciak zaznaczyła, że autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2, a przez to najbardziej eksploatowaną autostradą w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Spółka zarządzająca autostradą realizuje szereg prac modernizacyjnych, zgodnych z przyjętym planem i zobowiązanymi umowy koncesyjnej. Przykładem jest choćby wykonana w 2021 roku modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS, modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO. Kolejne inwestycje dotyczą m.in. remontu nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl – Poznań Zachód, remont mostów i wiaduktów oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni. Ponadto rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. Rozbudowywana jest też sieć ładowania samochodów elektrycznych. Jak wskazuje przedstawicielka spółki, większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas, która kosztowała ponad 200 mln zł i została sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Odcinek autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostają jak na razie bez zmian.

Tu i Teraz
Jutro blokada mostów w Warszawie. Aktywiści planują utrudnić życie kierowcom
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Tu i Teraz
Uwaga na fałszywe SMS-y z mandatami. GITD komentuje "nie reagować, to oszustwo"
Tu i Teraz
Polskie firmy budujące drogi rozpychają się w Europie
Tu i Teraz
Zmarł Paolo Pininfarina. Jego firma zaprojektowała 1300 samochodów, w tym Izerę
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Tu i Teraz
Niemcy mają problem z mostami i wiaduktami. Na remonty brakuje 10 mld euro