Spółka Autostrada Wielkopolska ogłosiła, że od 10 stycznia (godzina 6:00), zaczną obowiązywać nowe stawki za 150-kilometrowy odcinek autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Zarządca swoją decyzję argumentuje rosnącymi kosztami utrzymania trasy oraz wzrostem inflacji. Jest to kolejna zmiana, gdyż ostatnie podwyżki miały miejsce miały niedawno, bo w lutym 2021 roku. Po podwyżce przejazd w dwie strony odcinkiem A2 Nowy Tomyśl - Konin wyniesie 150 zł. Przejazd pociągiem z Warszawy do Berlina kosztuje około 260 zł, z Warszawy do Poznania od 60 zł.

Czytaj więcej

Na drogach przybędzie stacjonarnych fotoradarów

Zgodnie z nowym cennikiem na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków A2 będą wynosić:

– 25 zł (wzrost ceny o 2 zł) – Kat. 1 (motocykle i samochody osobowe)

– 37 zł (wzrost ceny o 3 zł) – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami

– 57 zł (wzrost ceny o 5 zł) – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)

– 87 zł (wzrost ceny o 7 zł) – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)

– 250 zł (wzrost ceny o 20 zł) – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

Podane ceny zawierają podatek VAT.

Czytaj więcej

To będzie trudny rok dla rynku motoryzacyjnego

Anna Ciamciak, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska wyjaśniała, że wzrost cen to efekt rosnącej w szybkim tempie i utrzymującej się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacji, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji. Ponadto Ciamciak zaznaczyła, że autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2, a przez to najbardziej eksploatowaną autostradą w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Spółka zarządzająca autostradą realizuje szereg prac modernizacyjnych, zgodnych z przyjętym planem i zobowiązanymi umowy koncesyjnej. Przykładem jest choćby wykonana w 2021 roku modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS, modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO. Kolejne inwestycje dotyczą m.in. remontu nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl – Poznań Zachód, remont mostów i wiaduktów oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni. Ponadto rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. Rozbudowywana jest też sieć ładowania samochodów elektrycznych. Jak wskazuje przedstawicielka spółki, większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas, która kosztowała ponad 200 mln zł i została sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Odcinek autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostają jak na razie bez zmian.