Lexus IS 300h – Sportowy sedan klasy średniej

Publikacja: 22.09.2020 12:05

Lexus IS 300h – Sportowy sedan klasy średniej

Foto: moto.rp.pl

Dziś Lexus serwuje technologię hybrydową w cenie tradycyjnego napędu. Japońska marka może sobie pozwolić na EcoBonus dzięki temu, że wyprzedziła konkurencję we wprowadzaniu na rynek rewolucyjnego napędu. Hybrydowy Lexus IS 300h w wersji Business Edition dostępny jest teraz za kwotę 149 900 zł.

Opracowanie nowej rewolucyjnej technologii to dopiero połowa sukcesu. Trzeba jeszcze przekonać klientów, do zalet takiego rozwiązania, a ten proces wymaga czasu. Lexus mając już za sobą ten etap. Hybrydy zdominowały sprzedaż japońskiej marki, a ten fakt pozwala na wprowadzenie atrakcyjnych cen.

Hybryda wygrywa

Sportowy sedan Lexus IS300 h o mocy 223 KM konsumuje średnio 4,2 l/100 km. Tym samym udało się w jednym samochodzie scalić z pozoru niemożliwe do połączenia cechy, czyli sportowe wrażenia z ekologicznym charakterem. Nic dziwnego, że w Europie aż 90 proc. klientów wybiera wersję hybrydową Lexusa IS. W skali globalnej sprzedaż hybryd Lexusa przekroczyła 1,6 mln sztuk, w samej Europie Zachodniej i Środkowej hybrydy odpowiadają za 99% sprzedaży Lexusa. W Polsce sprzedaż hybrydowych modeli Lexusa wynosi 13 592 od roku 2005, co stanowi 50% ogólnej sprzedaży, w roku 2019 udział ten wzrósł do 57% i wyniósł 2 246 aut z napędem hybrydowym.

Klientów zachwyca nie tylko połączenie niskiego zużycia paliwa z mocnym napędem. To ostatni hybrydowy samochód o tradycyjnej konstrukcji, czyli z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła. Nie występuje w nim negatywny wpływ napędu na układ kierowniczy. W modelu IS udało się dodatkowo poprawić wrażenia sportowego powadzenia bez rezygnacji z wygody jazdy. Trik polega głównie na istotnym zwiększeniu sztywności karoserii oraz elementów układu jezdnego. W przednim zawieszeniu zastosowano wahacz dolny kuty ze stopu aluminium, który charakteryzuje się większą o 49% sztywnością od zastępowanej belki stalowej oraz nową tuleją o sztywności zwiększonej o 29%. Oba te elementy przyczyniły się do zauważalnej poprawy reakcji na ruchy kierownicą przy wyższych prędkościach. Dodatkowo w przednim zawieszeniu zmieniono tuleję górnego wspornika, sztywność sprężyn a także skorygowano charakterystykę tłumienia amortyzatorów. Wprowadzono również zmiany do modułu sterującego elektrycznym układem wspomagania kierownicy (EPS). W wyniku tych zmian poprawiła się jakość prowadzenia, ograniczone zostały przechyły nadwozia, zwiększyła się przyczepność kół tylnych, stabilność oraz reakcja na ruch kierownicą, a także wyczucie skrętu. Poza tym konstrukcja napędu hybrydowego pozwala na perfekcyjne rozłożenie masy pomiędzy osiami. Te ceny powodują, że nie Lexus IS 300h daje dużo przyjemności z jazdy wymagającymi drogami i zachwyca kierowców, którzy lubią prowadzić.

""

moto.rp.pl

Połączenie dynamicznej sylwetki z przestronnym wnętrzem tworzy klasę samochodów, która nie ulega chwilowym modom i od lat cieszy się ogromną popularnością, ujmując z tą samą mocą singli, rodziny, jak i klientów flotowych, którzy potrzebują reprezentacyjnej i poprawnej politycznie limuzyny biznesowej.

Niezawodność potwierdzona

Jedną z największych zalet Lexusa jest niezawodność i poziom obsługi klienta. Jak bardzo ważne są to zalety, świadczy fakt, że nie brakuje osób, które właśnie ze względu na te cechy zdecydowały się na zakup Lexusa, a nie innego modelu plasy premium. To one gwarantują najwyższy komfort użytkowania. Opinię tę potwierdza najnowszy raport organizacji stowarzyszonych w grupie Euroconsumers. Już drugi rok z rzędu Lexus zajął pierwsze miejsce w rankingu, uzyskując wynik 97%. W pierwszej dziesiątce najbardziej niezawodnych modeli w swoich kategoriach (SUV-ów i samochodów rodzinnych) znalazły się Lexus NX 300h, IS 300h i CT 200h. Ich wyniki potwierdziły najwyższy poziom jakości, trwałości i niezawodności napędu hybrydowego Lexusa. W badaniu wzięło udział ponad 43 000 konsumentów z Belgii, Francji, Włoch, Portugalii i Hiszpanii, którzy ocenili ponad 400 modeli 37 marek samochodowych.

""

moto.rp.pl

Niezawodność Lexusa wynika z wyrafinowania technicznego, ale również z konstrukcji hybrydowej. Duży benzyniak o pojemności 2.5 litra, dzięki pomocy ze strony silnika elektrycznego, nie jest przeciążany mechanicznie. Nie ma też obecnie powszechnie stosowanych i podatnych na awarie turbosprężarek, koła dwumasowego, czy automatycznej skrzyni dwusprzęgłowej. Jego awaryjność jest zatem zdecydowanie niższa niż konstrukcji benzynowych o tej samej mocy, nie mówiąc już trapionych wieloma problemami dieslach. Poza tym dzięki odzyskowi energii podczas hamowania koszty i czas poświęcony na serwisowanie są niższe ponieważ hamulce mają znacznie dłuższą żywotność niż w tradycyjnych wersjach.

Niższe ceny hybryd

Od chwili wejścia Lexusa na rynek samochodów luksusowych w roku 1989, Lexus raz za razem łamał obowiązujące konwencje, wdrażając pionierskie idee. Najważniejszą z nich ugruntowana pozycja lidera hybryd klasy premium oraz pioniera technologii spalinowo-elektrycznych napędów hybrydowych w segmencie aut luksusowych – technologii, która na dobre zmieniła świat motoryzacji.

30 lat temu przepotężne, ciężkie i paliwożerne silniki były normą wśród samochodów wysokiej klasy. Jednak wobec zmian klimatycznych i konieczności oszczędzania naturalnych surowców konieczne stały się nowe rozwiązania. Marką, która zaproponowała takie rozwiązanie, był Lexus.

""

moto.rp.pl

Hybrydowy napęd Lexusa IS 300h obejmuje pracujący w cyklu Atkinsona 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i i układem wtryskowym D-4S oraz niewielkich rozmiarów, ale mocny silnik elektryczny (143 KM), który zapewnia płynną pracę i dynamikę. Zaawansowane rozwiązania techniczne pozwoliły uzyskać niski poziom emisji zanieczyszczeń i niskie zużycie paliwa. Oficjalne wartości emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa zaczynają się od 97 g/km CO2 i 4.2 l/100 km. Wzmacniają one pozycję modelu na rynku, gdzie kluczowe stają się wpływ na środowisko naturalne oraz koszty eksploatacji. Lexus już kilka lat temu zrezygnował ze stosowania silników wysokoprężnych. Nie była to decyzja bezpodstawna ponieważ dziś w Europie władze coraz większej liczby miast zapowiadają wprowadzenie ograniczeń ruchu dla samochodów z silnikami diesla.

Inwestycja Lexusa w napędy hybrydowe stawia markę w tym lepszej sytuacji, że właśnie dowiadujemy się o planach zaostrzenia przez Komisję Europejską ograniczeń dla producentów samochodów dotyczących emisji CO2. Do tej pory plan zakładał obniżenie emisji dwutlenku węgla do 2030 r. o 37,5 proc. tymczasem zaostrzone normy przewidują redukcję aż o 50 proc.

W tym roku Lexus wprowadził EkoBonus o wyskości 7,3 % na samochody hybrydowe, oddając nabywcom korzyści z nowych niższych stawek akcyzy. Między innymi dzięki tej promocji na Lexusa IS w bogato wyposażonej wersji Business Edition (reflektory LED, felgi aluminiowe 17”, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele z boczkami ze skóry, czujniki parkowania, tempomat, ekran multimedialny 7”) wydajemy już nie 191 300 zł, ale tylko 149 900 zł.

Dziś Lexus serwuje technologię hybrydową w cenie tradycyjnego napędu. Japońska marka może sobie pozwolić na EcoBonus dzięki temu, że wyprzedziła konkurencję we wprowadzaniu na rynek rewolucyjnego napędu. Hybrydowy Lexus IS 300h w wersji Business Edition dostępny jest teraz za kwotę 149 900 zł.

Opracowanie nowej rewolucyjnej technologii to dopiero połowa sukcesu. Trzeba jeszcze przekonać klientów, do zalet takiego rozwiązania, a ten proces wymaga czasu. Lexus mając już za sobą ten etap. Hybrydy zdominowały sprzedaż japońskiej marki, a ten fakt pozwala na wprowadzenie atrakcyjnych cen.

Pozostało 92% artykułu
Hybrydy
Chińczycy biją rekord. Hybryda plug-in z niesamowitym zasięgiem 2100 km
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Hybrydy
Hybrydy plug-in tracą klientów w Europie, ale nie w Polsce
Hybrydy
67 procent sprzedaży Toyoty to hybrydy. Corolla najpopularniejsza
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Hybrydy
Hyundai Tucson Plug-in Hybrid: Ile faktycznie pali hybryda plug-in?