Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy

Aż o 15,5 proc. wzrósł w ciągu roku udział wynajmu długoterminowego w rynku sprzedaży nowych samochodów. Już 1/5 aut opuszczających salony i trafiających do firm jest finansowana w taki sposób – wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Publikacja: 07.08.2018 13:30

Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy

Foto: Fot. Ford

W I półroczu 2018 r. branża wynajmu długoterminowego rozwijała się 2,5-krotnie szybciej od pozostałych dostępnych form finansowania aut firmowych, nabywając na potrzeby oferowanych usług o 25,4 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Dla porównania, z wykorzystaniem kredytu, leasingu finansowego czy zakupu ze środków własnych firmy kupiły o 10,4 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z danych PZWiLP dużym tempem rozwoju w II kwartale 2018 r. może się pochwalić także branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), która urosła o tym czasie o blisko 29 proc. r/r.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż nowych aut podkręca tempo

Zgodnie z danymi PZWLP (reprezentującego ok. 80 proc. tego rynku w naszym kraju), na koniec II kw. 2018 r. łączna flota firm-członków tej organizacji liczyła już ok. 170 tysięcy samochodów. Oznacza to, że wzrost tej branży (mierzony liczbą aut w dominującej usłudze Full Serwis Leasing, która obejmuje 83 proc. zarządzanej floty) osiągnął po II kw. 2018 r. poziom 15,5 proc. r/r. Full Serwis Leasing to jedna z dwóch – obok Leasingu z Serwisem – usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego. Obejmuje, poza finansowaniem, również pełną obsługę administracyjną i serwisową samochodów. Leasing z Serwisem jest usługą zbliżoną, jednakże zapewniająca przedsiębiorcy jedynie częściową obsługę aut.

""

materiały prasowe

Foto: moto.rp.pl

Wśród najpopularniejszych modeli aut w wynajmie długoterminowym na koniec czerwca bieżącego roku znalazły się: Skoda Octavia, VW Passat, Ford Focus i Skoda Fabia. W strukturze jednostek napędowych trwale spada udział diesli, choć wciąż dominują w firmowych flotach. Silniki wysokoprężne napędzają 63,5 proc. wszystkich pojazdów w wynajmie długoterminowym. To o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Silniki benzynowe stanowią już 35,2 proc. (wzrost o 4 proc.), zaś hybrydowe i elektryczne – 1,3 proc. Pojazdy czysto elektryczne to wciąż margines rynku – ich liczba w wynajmie wzrosła w ciągu roku z 20 do 28 egzemplarzy.

CZYTAJ TAKŻE: Kto ma SUV-y, ten ma miód

– Znaczenie wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie – mówi Leszek Pomorski, członek zarządu PZWLP, prezes Alphabet Polska. – Jednak, w porównaniu do starszych rynków Zachodniej Europy, gdzie w wynajmie długoterminowym w niektórych krajach nawet 70 – 80 proc. wszystkich nowych aut kupowanych przez firmy, udział tej formy na rynku polskim jest wciąż relatywnie niski. Oznacza to, że branżę w Polsce czeka wiele lat dynamicznego rozwoju.

W I półroczu 2018 r. branża wynajmu długoterminowego rozwijała się 2,5-krotnie szybciej od pozostałych dostępnych form finansowania aut firmowych, nabywając na potrzeby oferowanych usług o 25,4 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Dla porównania, z wykorzystaniem kredytu, leasingu finansowego czy zakupu ze środków własnych firmy kupiły o 10,4 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z danych PZWiLP dużym tempem rozwoju w II kwartale 2018 r. może się pochwalić także branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), która urosła o tym czasie o blisko 29 proc. r/r.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta