Zgodnie z doniesieniami Związku Dealerów Samochodów (ZDS), nowa regulacja ma dotyczyć żądania naprawy lub wymiany towaru przez konsumenta, w sytuacji, kiedy zakupiony przez konsumenta towar jest niezgodny z umową lub wadliwy. Nowelizacja przepisów ma dodać do ustawy z 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta artykułu 43d. Wątpliwości ZDS dotyczą w szczególności ustępu 5 ww. przepisu w brzmieniu:
„5. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta na swój koszt towar podlegający naprawie lub wymianie”.

""

fot. mat. producenta

Foto: moto.rp.pl

Interpretacja ZDS zakłada, że ustawodawca chce nałożyć na przedsiębiorców obowiązek odbioru towarów zgłoszonych jako wadliwe lub niezgodne z umową. Obecnie tą kwestię reguluje art. 561(2) Kodeksu cywilnego:
„§ 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje”.

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Jak ocenia ZDS treść nowelizacji „nie wzięła pod uwagę możliwości wystąpienia znaczącej uciążliwości respektowania ww. zapisu w przypadku dealerów samochodów”. Kolejnymi utrudnieniami w prowadzeniu interesów dla branży. „Proponowane zmiany według ZDS nadmiernie uprzywilejowują konsumentów, a w niektórych aspektach w ogóle nie biorą pod uwagę sytuacji przedsiębiorców” – podaje ZDS.