fot. AdobeStock

Volkswagen, FCA, a przede wszystkim Toyota – te trzy koncerny mają teraz szczególne powody do zadowolenia spośród 15 producentów najbardziej liczących się na europejskim rynku samochodów osobowych. Branżowa organizacja ACEA właśnie podsumowała grudniową sprzedaż, a z nią cały 2020 rok.

W ubiegłym miesiącu cała trójka wywindowała się mocno nad kreskę. Toyota zwiększyła sprzedaż obu swoich marek (Toyoty i Lexusa) aż o 21,9 proc., Grupa Volkswagena poprawiła wynik o 9,7 proc., natomiast FCA – o 9,3 proc. Wzrost sprzedaży odnotowało także PSA, ale nie był on już tak znaczący – tylko 2,9 proc. Choć zważywszy, że pozostali producenci zakończyli grudzień na minusie, a niektórzy zaliczyli głęboki zjazd jak -45,8 proc. w przypadku Mazdy, nawet niewielka poprawa pod koniec tak dramatycznego dla całej branży roku może być powodem do satysfakcji. Bo w sporządzonym przez ACEA zestawieniu minionych 12 miesięcy nie ma producenta, który w ujęciu całego roku by nie stracił. Najbardziej wspomniana Mazda, która sprzedała na rynkach unijnych 118,9 tys. aut, o 42,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Głęboki 33,6-procentowy spadek miała także Grupa Jaguar Land Rover, 30,8-procentowy Honda, niewiele mniejszy bo 30,6-procentowy spadek zaliczył Ford.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż marek premium w 2020 roku. Audi i Lexus na plusie

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.

Toyota – w zestawieniu największych 15 grup producenckich – wyszła w miarę obronną ręką zmniejszając w 2020 r. liczbę zarejestrowanych w UE samochodów o 12,8 proc. do 565,2 tys. Volvo pomniejszyło wynik sprzed roku 15,9 proc., BMW (razem z Mini) o 16 proc., Grupa Hyundai odnotowała spadek o 18,4 proc. W przypadku pozostałych producentów spadki sprzedaży r/r przekraczały jedną piątą. Ale niektóre marki radziły sobie znacznie lepiej. Przykładowo Porsche: cały 2020 r. zakończyło spadkiem na poziomie tylko 10,3 proc., gdy cała Grupa Volkswagena pogorszyła wynik o 21,6 proc. Z kolei w przypadku PSA (spadek za 2020 r. o 29,3 proc.) marka DS miała sprzedaż mniejszą już tylko o 11,6 proc. Ciekawa okazała się końcówka roku: jeśli Opel/Vauxhall w ciągu 12 miesięcy zmniejszył sprzedaż o 40,3 proc., to w grudniu poszybował w górę o 20,8 proc. Podobne duże skoki zaliczyły trzy marki FCA: Alfa Romeo, Jeep oraz Lancia.

Porsche Panamera.

Z początkiem 2021 r. liderem europejskiego rynku pozostaje Volkswagen, który umocnił pozycje zwiększając rynkowy udział do przeszło jednej czwartej: z 24,9 proc. do 25,6 proc. Na drugim miejscu pozostaje PSA – 15,2 proc. udziału w rynku, trzecia jest Grupa Renault z udziałem 11,5-procentowym. Ci dwaj ostatni producenci w podziale europejskiego tortu nieco stracili. Umocnił się natomiast Hyundai, BMW, Daimler, Toyota i Volvo.

Volkswagen Passat Variant.

CZYTAJ TAKŻE: Spadek światowej produkcji samochodów

Branża chciałaby jak najszybciej zapomnieć o dramatycznych zawirowaniach ubiegłego roku. Jeszcze w styczniu 2020 r. prognozy zakładały na cały rok spadek sprzedaży na poziomie 2 proc. Jednak lockdown w fabrykach samochodów i salonach sprzedaży wymuszony epidemią doprowadził wiosną do załamania popytu. W marcu łączna liczba rejestracji nowych samochodów w UE zmalała r/r o 55,1 proc., w kwietniu o 76,3 proc. W maju rejestracje stopniały w porównaniu do ub. roku o 52,3 proc. do 581 tys. W czerwcu ACEA informowała, że spodziewa się w 2020 r. spadku rejestracji nowych samochodów osobowych o 25 proc. w porównaniu z 2019 r. Oznaczało to, że sprzedaż aut w krajach UE może się skurczyć się do ok. 9,6 mln z 12,8 mln rok wcześniej. Ostatecznie spadek był tylko niewiele mniejszy: zarejestrowano 9,9 mln samochodów, o 23,7 proc. mniej niż w roku 2019. Był to najsłabszy wynik od 2013 r., kiedy przemysł motoryzacyjny odnotował 6 kolejnych lat spadków wskutek globalnego kryzysu w latach 2008-2009. Ale pod względem zmiany procentowej ubiegły rok przyniósł najostrzejszy spadek w historii europejskiego sektora motoryzacyjnego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pininfarina Battista

Startupy marzące o superautach przyciągają inżynierów

Rene-Christopher Wollmann, szef programu Project One w Mercedesie-AMG przeniósł się do Automobili Pininfarina. Startupy ...

Mercedes chce zrezygnować z mało rentownych modeli

Ola Källenius, nowy dyrektor generalny Daimlera, chce zmniejszyć koszty. Jednym ze sposobów będzie redukcja ...

Smart EQ ForFour: Elektryzująco krótka jazda

Największym problemem czteroosobowego Smarta na prąd jest jego nikły zasięg. Jeśli przyjmiemy to do ...

Przez koronawirusa taniej na płatnym odcinku autostrady A4

Bez sięgania po gotówkę pojedziemy koncesyjnym odcinkiem autostrady ze zniżką. Co najmniej do końca ...

Nowy Lexus IS niestety nie trafi do Europy

Lexus wprowadza na rynek nową generację modelu IS. Dużym zaskoczeniem jest fakt, że limuzyna ...

Volkswagen T6.1: Dopasowanie do trendów

Volkswagen zmodernizował model T tak, żeby dostosować go do najnowszych trendów. Chociaż na pierwszy ...