Ten trend widoczny był zresztą już wcześniej, a teraz zdecydowanie się nasilił. Według sieci autokomisów AAA Auto, w ostatnich dwunastu miesiącach oferta samochodów z małym apetytem na paliwo wzrosła najbardziej spośród wszystkich rodzajów napędów. - Obserwujemy, że od chwili wybuchu wojny w Ukrainie klienci zastanawiają się, czy dany samochód jest dla nich odpowiedni pod względem zużycia paliwa. W związku z tym coraz częściej wybierają podstawowe i bardziej ekonomiczne auta, także te z wyższej półki – mówi Karolína Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora AAA Auto. Przykładowo w samochodach z Grupy Volkswagena obecnie najbardziej poszukiwanymi są te z silnikami 1,6 TDI. Duże powodzenie mają modele takie jak Volkswagen Passat czy Skoda Superb. - Nawet osoby, dla których elektromobilność była do tej pory bardziej fanaberią, coraz bardziej interesują się samochodami hybrydowymi i elektrycznymi, ponieważ ich eksploatacja jest w obecnej sytuacji korzystniejsza ekonomicznie – dodaje Topolova.
W ciągu ostatniego roku na polskim rynku wtórnym zmalała liczba ofert wszystkich samochodów za wyjątkiem hybryd i elektrycznych. O ile liczba diesli zmalała o 12 proc, aut z silnikami benzynowymi o 5 proc, a z LPG o 3 proc, to liczba ofert samochodów hybrydowych wzrosła o 29 proc., natomiast elektrycznych aż o 45 proc. Jeśli w lutym 2021 roku na polskim rynku było 214,6 tys. używanych samochodów, a tylko 335 z nich było w pełni elektrycznych, natomiast 2,6 tys. miało napęd hybrydowy, to w lutym 2022 roku w ofercie używanych pojazdów liczącej 198,1 tys. samochodów było 486 aut w pełni elektrycznych i ponad 3,3 tys. hybrydowych.
Czytaj więcej
Nissan: Qashqai oraz Juke są jednymi z najlepiej utrzymujących wartość w swojej klasie – tak wynika z ostatniej prognozy Info-Ekspert, firmy zajmującej się m.in. profesjonalnym prognozowaniem wartości rezydualnej pojazdów.
W przypadku oferowanych w ogłoszeniach i autokomisach hybryd pierwszą dziesiątkę modeli stanowią auta wyłącznie japońskie i pochodzące od jednego producenta – są to Toyoty: Auris, Prius, Corolla, C-HR, Yaris, RAV4, następnie Lexusy: NX, RX i CT oraz Toyota Camry. W przypadku samochodów elektrycznych największa liczba ofert dotyczy Nissana Leaf, następnie BMW i3, Volkswagena Golfa, Renault Zoe, Tesli S oraz 3, Audi e-Tron, Kii Soul, Hyundaia Kony oraz Mazdy MX-30. Coraz trudniejsza sytuacja na rynku motoryzacyjnym widoczna w pogarszającej się dostępności nowych aut oraz wzrostami ich cen sprawia, że rynek wtórny także mocno drożeje. Według AAA Auto, w ciągu roku mediana ceny używanego samochodu osobowego zwiększyła się o 2,5 tys. zł. O ile pierwszy miesiąc obecnego roku przyniósł spadek cen w porównaniu do grudnia 2021 r. to luty 2022 r. doprowadził do powrotu na ścieżkę wzrostu. W rezultacie w ubiegłym miesiącu średnia cena pojazdu z drugiej ręki zwiększyła się do 23 tys. zł z 22,5 tys. miesiąc wcześniej. Na przestrzeni roku ceny samochodów w wieku do trzech lat zwiększyły się o 22 proc., ale w porównaniu do 2020 roku podskoczyły nawet o 39 proc. Ten sam trend widać w Czechach, gdzie prawie nowe samochody z roku na rok zdrożały o 25,7 proc.
Czytaj więcej
Jeśli na drodze widzimy szarego hatchbacka, z dużym prawdopodobieństwem można zgadnąć, że jego kierowcą jest kobieta. Eksperci AAA Auto przeanalizowali rynek samochodów używanych pod kątem motoryzacyjnych preferencji pań kupujących auta z drugiej ręki.