Kobiety w motoryzacji mogą zyskać na elektromobilnej zmianie

Europejski sektor automotive jest zdominowany przez mężczyzn. Kobiety stanowią jedynie 20 proc. zatrudnionych, co jest znaczącą różnicą w stosunku do innych branż, gdzie te proporcje potrafią być niemal wyrównane. Transformacja ku elektromobilności może to w najbliższych latach zmienić.

Publikacja: 18.12.2023 07:08

Mary Barra, szefowa koncernu General Motors jest jedną z nielicznych kobiet na kierowniczym stanowis

Mary Barra, szefowa koncernu General Motors jest jedną z nielicznych kobiet na kierowniczym stanowisku w motoryzacji.

Foto: mat. prasowe

Według IMI – systemu Komisji Europejskiej wymiany informacji na rynku wewnętrznym – kobiety stanowią zaledwie 19 proc. pracowników handlu detalicznego w branży motoryzacyjnej, podczas gdy w innych branżach odsetek mężczyzn i kobiet wynosił 49/51 proc. – Kobiety w branży automotive są niedoceniane – ocenia Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA. Dodaje również, że „europejskie badania, w firmach, które stawiają na silną współpracę pomiędzy personelem męskim i żeńskim, osiągają lepsze wyniki”. Według przedstawicielki PSPA jest to efekt m.in. różnorodności pomysłów czy podejść. - Dlatego powinniśmy zadbać, aby dysproporcja zatrudnienia pomiędzy kobietami i mężczyznami została zniwelowana, zwłaszcza że rozwój elektromobilności może przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia w sektorze transportu nawet o 6 tys. stanowisk do 2030 r.” – podkreśla Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA.

Czytaj więcej

Światowy gigant motoryzacji wycofuje się z systemów Android Auto i Apple CarPlay

Raport firmy doradczej Deloitte wykazał, że 90 proc. kobiet i mężczyzn pracujących w branży motoryzacyjnej uważa, że kobiety są niedostatecznie reprezentowane na stanowiskach kierowniczych. Z kolei 57 proc. kobiet nie dostrzega dla siebie atrakcyjnej ścieżki kariery w tym sektorze. Potwierdza to raport Gi Group Holding „Automotive – Global HR Trends 2024”. Zgodnie z nim głównym powodem, dla którego kobiety nie realizują kariery w sektorze motoryzacyjnym, jest brak inspirujących wzorów do naśladowania (38,4 proc.), utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (35,1 proc.), nierówne wynagrodzenie (34,4 proc.), aspekty fizyczne (32 proc.), a także obecność stereotypów i postrzegania branży jako „typowo męskiej” (38,1 proc.).

Uczelnie tworzą nowe kierunku studiów

W tym samym dokumencie, autorzy wskazali, że w Polsce kluczową kompetencją poszukiwaną u pracowników fizycznych jest biegłość w obsłudze technologii (66 proc.). Listę najważniejszych umiejętności pracowników umysłowych otwiera natomiast znajomość technologii ekologicznych i zasad zrównoważonego rozwoju (39 proc.). – Obserwujemy, w jaki sposób nowe technologie rewolucjonizują sektor motoryzacyjny. Naszym priorytetem jest skuteczne wspieranie tego dynamicznego procesu. Kluczowym elementem jest właściwa edukacja przyszłych specjalistów – dodaje Agata Wiśniewska-Mazur. Uczelnie wyższe widząc zwiększające się zapotrzebowanie w sektorze nowych technologii i nowej mobilności, tworzą kierunki przyszłości. Wśród przykładów można wymienić choćby Politechnikę Śląską, Rzeszowską, Poznańską, Wrocławską czy Warszawską. To właśnie tam studenci mogą już teraz edukować się w m.in. elektromobilności. Na ostatniej z wymienionych uczelni uruchomione zostały również studia podyplomowe „Nowa Mobilność”. Skierowane są one m.in. do kadry zarządzającej, specjalistów firm i instytucji budujących kompetencje w przedmiotowym obszarze. Składają się z 2 semestrów, 12 zjazdów, 30 przedmiotów oraz 240 godzin merytorycznej wiedzy.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie jazdy. Seniorzy po 65 roku życia i młodzi będą mieli najtrudniej

Kierunki związane z nową mobilnością to nie tylko możliwość poszerzenia horyzontów i nowych ścieżek zawodowych, ale też walka z barierami. Organizatorzy kierunku – PSPA wraz z Wydziałem Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, w realizację programu zaangażowali 54 wykładowców m.in. z Międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej, a także 45 praktyków sektora biznesu. W ramach tego grona znajdują się Agnieszka Czajka – Otomoto, Hanna Zdanowska – miasto Łódź, dr Katarzyna Barańska – Kancelaria Osborne Clarke, Małgorzata Kulis – Volvo Trucks Poland, dr Ewa Łabno-Falęcka – Mercedes Manufacturing Poland czy dr Alicja Pawłowska-Piorun – ING Bank Śląski. Są to autorytety związane z sektorem automotive i nie tylko, które zaangażowały się w prowadzenie przedmiotów na studiach „Nowej Mobilności” wierząc, iż przekazanie zdobytej przez lata wiedzy, pomoże przyszłym kadrom rozwijać sektor zrównoważonego transportu. - Zmiany, które zachodzą w branży motoryzacyjnej, naturalnie wymagają nowych kompetencji — zarówno na poziomie serwisowania pojazdów elektrycznych, jak i zarządzania firmami związanymi z elektromoblinością. – wskazała Agnieszka Czajka, general manager Otomoto. Wyraziła przy tym nadzieję, że „u progu zupełnie "nowej mobilności", wykorzystując takie narzędzia, jak właśnie kierunek "Nowa Mobilność" na Politechnice Warszawskiej jako branża mamy szansę tym bardziej otworzyć się na więcej kobiet w motoryzacji i mocno kibicuję wszystkim dziewczynom, które chcą rozwijać swoje kariery właśnie w tym miejscu”.

Inicjatywa ma na celu zachęcenie kobiet do rozwoju zawodowego

W ramach działań na rzecz kształcenia przyszłych kadr Otomoto wraz z PSPA postanowiły uruchomić program wsparcia kobiet w sektorze nowej mobilności o nazwie „eLiderki”. Kandydatki zainteresowane uczestnictwem w II edycji Studiów Podyplomowych „Nowa Mobilność”, otrzymają rabat w wysokości 3 tys. zł, stanowiący jedną czwartą czesnego. Inicjatywa ma na celu zachęcenie kobiet do rozwoju zawodowego oraz zwiększenia swoich kompetencji w tym sektorze. – Najlepsze zespoły to te, które efektywnie łączą różnorodne kompetencje - zarówno te twarde, jak i miękkie, wszystkich osób, które je tworzą – podkreśliła Agnieszka Czajka. „Najwięcej uczymy się od siebie nawzajem i wspaniale jest móc jednocześnie czerpać z wiedzy bardziej doświadczonych i energii tych najmłodszych koleżanek i kolegów z pracy. Obserwując efektywność pracy zespołów Otomoto widzę, że to naprawdę działa – podsumowała.

Według IMI – systemu Komisji Europejskiej wymiany informacji na rynku wewnętrznym – kobiety stanowią zaledwie 19 proc. pracowników handlu detalicznego w branży motoryzacyjnej, podczas gdy w innych branżach odsetek mężczyzn i kobiet wynosił 49/51 proc. – Kobiety w branży automotive są niedoceniane – ocenia Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA. Dodaje również, że „europejskie badania, w firmach, które stawiają na silną współpracę pomiędzy personelem męskim i żeńskim, osiągają lepsze wyniki”. Według przedstawicielki PSPA jest to efekt m.in. różnorodności pomysłów czy podejść. - Dlatego powinniśmy zadbać, aby dysproporcja zatrudnienia pomiędzy kobietami i mężczyznami została zniwelowana, zwłaszcza że rozwój elektromobilności może przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia w sektorze transportu nawet o 6 tys. stanowisk do 2030 r.” – podkreśla Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie