Zakończono najtrudniejszy etap budowy trasy S1

Zakończono budowę dwóch tuneli w ramach drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. To był najtrudniejszy etap budowy trasy na południu Polski.

Publikacja: 18.09.2023 09:32

Zakończono najtrudniejszy etap budowy trasy S1

Foto: GDDKiA

Wydrążona została druga nawa tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia w ciągu drogi ekspresowej S1. Odcinek węzeł Przybędza – węzeł Milówka (8,53 km), czyli obwodnica Węgierskiej Górki, to inwestycja o wartości prawie 1,4 mld zł za realizację. Na plac budowy wykonawca wszedł 29 października 2019 r. Tym samym zakończyło się drążenie wszystkich tuneli. Pod koniec czerwca w dłuższym z dwóch tuneli wykonywanych w masywie Białożyńskiego Gronia przebito nawę w kierunku Zwardonia. Z kolei zakończenie drążenia krótszego tunelu nastąpiło pod koniec 2022 r. Tunele, którego druga nawa jest przebijana, wykonywano od listopada 2020 r. od portalu północnego. Po pokonaniu 110 m doszło do zawału skał stropowych. Z tego powodu roboty wstrzymano, a prace górnicze ponowiono w grudniu 2021 r. W styczniu 2022 r. rozpoczęto drążenie od strony portalu południowego.

Czytaj więcej

Autostrada Wielkopolska po raz kolejny podnosi opłaty za przejazd na A2

Wydrążono dwa tunele

W ramach zadania powstają dwa tunele: pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 metrów, drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km. Tunele są drążone Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM) całym przekrojem, aby nie osłabić górotworu.  Budowane są też - estakada o długości 940 m nad ulicami Zielona Górna i Zielona w Węgierskiej Górce oraz trzy mosty drogowe (w sumie 2,3 km), a także pozostałe estakady w ciągu drogi S1 (łącznie będzie ich pięć o sumarycznej długości 3,7 km). Węzły Przybędza i Milówka są rozbudowywane o dodatkowe łącznice. Przekrój trasy będzie jednojezdniowy przed i za tunelami (3,7 km) po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W tunelach i między nimi będzie miał dwie dwupasowe jezdnie (4,8 km).

GDDKiA

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross: Przyszłość w jasnych barwach

Droga ekspresowa S1 to część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Odcinek Pyrzowice – Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej. W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.

Wydrążona została druga nawa tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia w ciągu drogi ekspresowej S1. Odcinek węzeł Przybędza – węzeł Milówka (8,53 km), czyli obwodnica Węgierskiej Górki, to inwestycja o wartości prawie 1,4 mld zł za realizację. Na plac budowy wykonawca wszedł 29 października 2019 r. Tym samym zakończyło się drążenie wszystkich tuneli. Pod koniec czerwca w dłuższym z dwóch tuneli wykonywanych w masywie Białożyńskiego Gronia przebito nawę w kierunku Zwardonia. Z kolei zakończenie drążenia krótszego tunelu nastąpiło pod koniec 2022 r. Tunele, którego druga nawa jest przebijana, wykonywano od listopada 2020 r. od portalu północnego. Po pokonaniu 110 m doszło do zawału skał stropowych. Z tego powodu roboty wstrzymano, a prace górnicze ponowiono w grudniu 2021 r. W styczniu 2022 r. rozpoczęto drążenie od strony portalu południowego.

Tu i Teraz
Egzamin na prawo jazdy zdają w fartuchach ochronnych. Wszystko przez mafię
Tu i Teraz
ADAC przetestowało systemy bezkluczykowe. Lista aut z dobrym zabezpieczeniem przed kradzieżą
Tu i Teraz
Używane reflektory Bugatti w cenie Porsche 911 sprzedaje firma z... Poznania
Tu i Teraz
Porsche nabywa udziały w Flixbusie. Planowana ekspansja na nowe rynki
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Tu i Teraz
W piątek zostanie otwarty jeden z najbardziej malowniczych fragmentów Zakopianki
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki