Autostrada Wielkopolska po raz kolejny podnosi opłaty za przejazd na A2

Za przejazd autostradą A2 zapłacimy więcej. Autostrada Wielkopolska po raz kolejny podnosi ceny od poniedziałku 11 września. Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w Autostradzie Wielkopolskiej zza ok. 3 mld zł francuskiemu funduszowi inwestycyjnemu Meridiam.

Publikacja: 08.09.2023 11:56

Autostrada Wielkopolska po raz kolejny podnosi opłaty za przejazd na A2

Foto: GDDKiA

Od poniedziałku 11 września godziny 6:00 na odcinku Autostrady Wielkopolskiej A2 Konin-Nowy Tomyśl za przejazd każdym z trzech odcinków tej trasy zapłacimy więcej. I tak opłaty np. dla aut osobowych na jednym odcinku wynosić będą:

- 15 zł dla motocykli,
- 30 zł dla samochodów osobowych o dwóch osiach,
- 47 zł dla samochodów osobowych i motocykli z przyczepami,
- 109 zł dla pojazdów o więcej niż trzech osiach,
- 300 zł dla pojazdów ponadnormatywnych.

90 zł za jednorazowy przejazd płatnym odcinkiem A2

Za przejazd autem osobowym całym płatnym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej pomiędzy Koninem i Nowym Tomyślem zapłacimy aż 90 zł (do tej pory 84 zł) Opłata za przejazd odcinkiem Świecko-Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. - Zmiana związana jest z utrzymującą się presją inflacyjną oraz wysokimi stopami procentowymi, które wpływają na wzrost kosztów utrzymania autostrady – informuje Autostrada Wielkopolska.

Czytaj więcej

Autostrada A1 z Torunia do Gdańska będzie darmowa, ale tylko do końca roku

Sebastian Kulczyk nie ma już udziałów w autostradowych spółkach. Firmy KI One, 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.), Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2, a także budowlana spółka A2 Route zostały przejętę przez francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Wartość transakcji szacuje się na ok. 3 mld zł.

Francuzi będą zarządzać A2

Meridiam to francuski fundusz specjalizujący się w przedsięwzięciach infrastrukturalnych, inwestujący w długoterminowe przedsięwzięcia na stabilnych gospodarczo rynkach. Dołączył do AWSA w 2008 roku, gdy spółka negocjowała z bankami kredytowanie budowy 106-kilometrowego odcinka Nowy Tomyśl - Świecko. Jego obecność w strukturze właścicielskiej miała wtedy pozwolić na lepsze dopasowanie jej do planów i potrzeb autostradowej spółki. Utworzona w listopadzie 1992 r. AWSA była odpowiedzialna za budowę i eksploatację 146-kilometrowego fragmentu autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin, który kosztował 875 mln euro i został wybudowany wyłącznie ze środków prywatnych oraz kredytów - bez pieniędzy z budżetu państwa. Włączanie do ruchu poszczególnych trzech odcinków miało miejsce w latach: 2002 (Września – Konin), 2003 (Poznań – Września) i 2004 (Nowy Tomyśl – Poznań). Natomiast AWSA II, powołana w lutym 2009 r., budowała i eksploatowała autostradę A2 pomiędzy Świeckiem i Nowym Tomyślem. Oddano ją do użytku pod koniec 2011 r. Całkowity koszt realizacji tego projektu wyniósł ponad 1,5 mld euro. Inwestycję finansowano z trzech źródeł: kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych oraz środków własnych koncesjonariusza. Kredyt z EBI o wartości 1 mld euro był pierwszym tak wysokim zaangażowaniem tej instytucji finansowej w projekt infrastrukturalny w Polsce.

Czytaj więcej

Łatwiej dojechać z Warszawy do Krakowa. Kolejny odcinek S7 oddany do użytku
Tu i Teraz
Powrót do silnika V8. Nowy Dodge Charger jednak nie tylko z napędem elektrycznym
Tu i Teraz
Szantażowanie rodziny Schumachera. Wyrok więzienia dla głównego oskarżonego
Tu i Teraz
Nowa marka na polskim rynku. Powalczy z Teslą i Audi
Tu i Teraz
Stellantis chce wskrzesić zapomnianą markę. Ma stać się konkurentem Dacii
Tu i Teraz
Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za 2024 rok