To jeden z trzech fragmentów ekspresówki S61 budowanych na Mazurach: ich łączna długość to 66 kilometrów. Pierwszy kawałek – odcinek Wysokie – Raczki został zrealizowany pod koniec 2021 r. Budowa drugiego, od Szczuczyna do Ełku została zakończona we wrześniu ubiegłego roku. Przy trzecim fragmencie drogowcy mieli pod górkę: jeszcze na etapie projektowania okazało się, że ze względu na zwiększenie docelowych prędkości na linii kolejowej Rail Baltica konieczne jest przeprojektowanie wiaduktu. Trzeba było zmienić geometrie torów, co miało wpływ na jego konstrukcję. Kolejnym wyzwaniem okazały się bagniste tereny i znacznie większe niż przewidywane wymiany gruntów. Wreszcie gdy odcinek był już gotowy, wyszło na jaw, że nawierzchnia w rejonie mostów wymaga poprawek. Trzeba było ją frezować i kłaść na nowo górną warstwę. - Wykonane roboty poprawkowe zostaną poddane jeszcze dodatkowym badaniom kontrolnym. Jeśli stwierdzimy, że nadal występują nieprawidłowości w wykonaniu nawierzchni, to na wiosnę przyszłego roku wykonane zostaną kolejne poprawki – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Czytaj więcej
Ponad 100 mln zł przeznaczone zostanie na przebudowę 15 kilometrowego odcinka trasy DK46 w województwie śląskim. Podpisane są już umowy na realizację odcinków pomiędzy Janowem a Lgoczanką oraz Lelów a Nakło.
Prace przy ostatnim odcinku, prócz budowy dwujezdniowej drogi, objęły także wykonanie dróg serwisowych, remonty części sąsiadujących dróg lokalnych, a także budowę węzła Ełk Wschód oraz 24 obiektów inżynierskich. Na 23 oddane kilometry trasy głównej składa się 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą miasta. Na wszystkich trzech odcinkach wybudowanych zostało łącznie 68 obiektów inżynierskich. Powstały cztery węzły: Guty, Ełk Południe, Ełk Wschód i Kalinowo, do tego Miejsca Obsługi Podróżnych Niekrasy oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Budowa drogi ekspresowej S61 jest ważną inwestycją nie tylko dla regionu: łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi. Oddany do ruchu odcinek Ełk Południe - Wysokie stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W województwie warmińsko-mazurskim w skład tego szlaku wchodzi jeszcze odcinek S61 Wysokie - Raczki.
Na drugą połowę bieżącego roku zaplanowano jeszcze włączenie do ruchu trzech odcinków ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina o łącznej długości 48 kilometrów, a także 12 km, południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Kamienną Górą a granicą z Czechami w Lubawce. W Małopolsce kierowcy wjadą na 19-kilometrowy odcinek S7 Moczydło–Miechów, a na Podlasiu udostępniony zostanie główny ciąg trasy S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Przed końcem roku ma być gotowa również południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina, z której zniknęły poniemieckie, betonowe płyty – w sumie blisko 50 km. W całym 2023 r. do ruchu włączonych będzie niespełna 260 km nowych szybkich dróg.