Via Baltica na Mazurach wreszcie gotowa. Odcinek S61 za Ełkiem oddany do ruchu

W długi czerwcowy weekend kierowcy mogą wreszcie przejechać ekspresową Via Baltica przebiegającą w województwie warmińsko-mazurskim. To dzięki włączeniu do ruchu ostatniego odcinka S61 prowadzącego od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo w miejscowości Wysokie. Oddany przed drogowców fragment liczy 23 km.

Publikacja: 14.08.2023 09:13

Via Baltica na Mazurach wreszcie gotowa. Odcinek S61 za Ełkiem oddany do ruchu

Foto: GDDKiA

To jeden z trzech fragmentów ekspresówki S61 budowanych na Mazurach: ich łączna długość to 66 kilometrów. Pierwszy kawałek – odcinek Wysokie – Raczki został zrealizowany pod koniec 2021 r. Budowa drugiego, od Szczuczyna do Ełku została zakończona we wrześniu ubiegłego roku. Przy trzecim fragmencie drogowcy mieli pod górkę: jeszcze na etapie projektowania okazało się, że ze względu na zwiększenie docelowych prędkości na linii kolejowej Rail Baltica konieczne jest przeprojektowanie wiaduktu. Trzeba było zmienić geometrie torów, co miało wpływ na jego konstrukcję. Kolejnym wyzwaniem okazały się bagniste tereny i znacznie większe niż przewidywane wymiany gruntów. Wreszcie gdy odcinek był już gotowy, wyszło na jaw, że nawierzchnia w rejonie mostów wymaga poprawek. Trzeba było ją frezować i kłaść na nowo górną warstwę. - Wykonane roboty poprawkowe zostaną poddane jeszcze dodatkowym badaniom kontrolnym. Jeśli stwierdzimy, że nadal występują nieprawidłowości w wykonaniu nawierzchni, to na wiosnę przyszłego roku wykonane zostaną kolejne poprawki – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Czytaj więcej

GDDKiA przeznaczy 100 mln zł na przebudowę drogi krajowej na Śląsku

Prace przy ostatnim odcinku, prócz budowy dwujezdniowej drogi, objęły także wykonanie dróg serwisowych, remonty części sąsiadujących dróg lokalnych, a także budowę węzła Ełk Wschód oraz 24 obiektów inżynierskich. Na 23 oddane kilometry trasy głównej składa się 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą miasta. Na wszystkich trzech odcinkach wybudowanych zostało łącznie 68 obiektów inżynierskich. Powstały cztery węzły: Guty, Ełk Południe, Ełk Wschód i Kalinowo, do tego Miejsca Obsługi Podróżnych Niekrasy oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Budowa drogi ekspresowej S61 jest ważną inwestycją nie tylko dla regionu: łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi. Oddany do ruchu odcinek Ełk Południe - Wysokie stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W województwie warmińsko-mazurskim w skład tego szlaku wchodzi jeszcze odcinek S61 Wysokie - Raczki.

Foto: GDDKiA

Na drugą połowę bieżącego roku zaplanowano jeszcze włączenie do ruchu trzech odcinków ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina o łącznej długości 48 kilometrów, a także 12 km, południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Kamienną Górą a granicą z Czechami w Lubawce. W Małopolsce kierowcy wjadą na 19-kilometrowy odcinek S7 Moczydło–Miechów, a na Podlasiu udostępniony zostanie główny ciąg trasy S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Przed końcem roku ma być gotowa również południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina, z której zniknęły poniemieckie, betonowe płyty – w sumie blisko 50 km. W całym 2023 r. do ruchu włączonych będzie niespełna 260 km nowych szybkich dróg.

Czytaj więcej

Nowy Mercedes CLE Coupe: Krok do tyłu, dla klientów wiernych tradycji

To jeden z trzech fragmentów ekspresówki S61 budowanych na Mazurach: ich łączna długość to 66 kilometrów. Pierwszy kawałek – odcinek Wysokie – Raczki został zrealizowany pod koniec 2021 r. Budowa drugiego, od Szczuczyna do Ełku została zakończona we wrześniu ubiegłego roku. Przy trzecim fragmencie drogowcy mieli pod górkę: jeszcze na etapie projektowania okazało się, że ze względu na zwiększenie docelowych prędkości na linii kolejowej Rail Baltica konieczne jest przeprojektowanie wiaduktu. Trzeba było zmienić geometrie torów, co miało wpływ na jego konstrukcję. Kolejnym wyzwaniem okazały się bagniste tereny i znacznie większe niż przewidywane wymiany gruntów. Wreszcie gdy odcinek był już gotowy, wyszło na jaw, że nawierzchnia w rejonie mostów wymaga poprawek. Trzeba było ją frezować i kłaść na nowo górną warstwę. - Wykonane roboty poprawkowe zostaną poddane jeszcze dodatkowym badaniom kontrolnym. Jeśli stwierdzimy, że nadal występują nieprawidłowości w wykonaniu nawierzchni, to na wiosnę przyszłego roku wykonane zostaną kolejne poprawki – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem