Wykonanie drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżyno, a docelowo Białystok Księżyno zostało opóźnione. Wszystko przez odwołanie się tureckiej firmy Kolin İnşaat od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po odrzuceniu oferty wnioskodawcy.

Teraz głos w sprawie zabrała Krajowa Izba Odwoławcza, która nie uwzględniła złożonego odwołania. Na wyrok przysługuje skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie. W między czasie Dyrekcja analizuje pozostałe oferty. Turecka firma Kolin İnşaat, złożyła najtańszą ofertę na wybudowanie drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżyno. Opiewała ona na kwotę 560,7 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odrzuciła jednak tą propozycję, poddając pod wątpliwość m.in. bilans robót ziemnych na trasie głównej, który odbiegał od szacunków Dyrekcji, zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom. GDDKiA wskazała również, że największe różnice dotyczyły nasypów, a oferent nie udzielił wyjaśnień, które pozwoliłyby na weryfikacje przygotowanych obliczeń. Na ten fakt zwróciła również uwagę Krajowa Izba Odwoławcza.

CZYTAJ TAKŻE: Potaniała budowa dróg. GDDKiA zaskoczona

– Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach – stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza, na co powołuje się GDDKiA.

Wyrok potwierdza stanowisko Dyrekcji, iż wykazane przez turecką firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań, świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac. To z kolei przekłada się na złe wyliczenie całej oferty. GDDKiA wskazuje też, że uproszczenie projektowe, wynikające z bilansu robót ziemnych oraz nieudostępnienie profili podłużnych, jest niedotrzymaniem warunków Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Na tej podstawie doszło do odrzucenia oferty.

CZYTAJ TAKŻE: Kolejny odcinek A1 oddany kierowcom

Dzięki takiemu obrotowi sprawy, są duże szanse, że Budimex stanie się głównym wykonawcą tego odcinka drogi. Jak na razie GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert, złożonych 6 lipca 2020 roku. Są jednak duże szanse, że zostanie wybrany ten wykonawca, gdyż był drugi na liście najatrakcyjniejszych ofert (577 mln zł). Planowany odcinek Białystok Zachód – Księżyno w ciągu drogi S19, ma mieć dwie jezdnie o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowanymi do ruchu tranzytowego. Nawierzchnię na tym odcinku ma wybrać wykonawca. Budowa drogi planowana jest na lata 2022-2024.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Szwedzka limuzyna może namieszać

Do Polski wjeżdża właśnie kolejna wersja Volvo z numerem 60. Po XC60, V60, V60 ...

Audi e-tron najpopularniejszym autem w Norwegii

Kraje skandynawskie to kolebka samochodów elektrycznych. W styczniu 2020 roku, w Norwegii, zarejestrowano ich ...

308 aut dla rządu sfinansowane z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji

Rząd mimo działań na rzecz pomocy sektorom dotkniętym przymusowymi ograniczeniami działalności, postanowił zainwestować również ...

Pierwsze ofiary wojen hulajnogowych

Rywalizacja na polskim rynku jednośladów pożyczanych na minuty przybiera na sile. Ledwie cztery miesiące ...

Toyota sprzedała w 2019 roku ponad pół miliona hybryd w Europie

Toyota świętuje dobrą sprzedaż w Europie. Sprzedało się więcej hybryd, a najpopularniejszym modelem w ...

Drastyczny spadek rejestracji w pierwszych dniach kwietnia

Pandemia koronawirusa odciska coraz większe piętno na sektorze motoryzacyjnym. Po 10 dniach kwietnia liczba ...