Suzuki szykuje się do elektrycznego sprintu

Plany Suzuki na kolejne lata robią wrażenie. Będzie nowy Swift i Vitara, która zaskakuje nie tylko swoim wyglądem, ale i napędem. A to tylko dwie z kilku zaplanowanych premier.

Publikacja: 31.10.2023 10:04

Suzuki eVX

Suzuki eVX

Foto: Albert Warner

Na salonie samochodowym w Tokio Toshihiro Suzuki, dyrektor i prezydent Suzuki, bardzo emocjonalnie opisywał przyszłość japońskiej marki. Suzuki już w przyszłym roku zaprezentuje swój pierwszy seryjny model z napędem elektrycznym. W planach do 2030 r. są kolejne, a w sumie ma ich być aż pięć. Elektryczne mają być nie tylko samochody, ale również skutery i silniki zaburtowe. Planowanych jest aż osiem jednośladów i pięć silników zaburtowych na baterie. Firma planuje zostać do 2050 roku w Europie i Japonii całkowicie naturalna pod względem emisji CO2. W globalnej ofercie Suzuki ma aktualnie 19 modeli aut, znakomicie radzi sobie na rynku w Indiach, gdzie właśnie zaprezentowano nową Grand Vitarę. Od kwietnia do września wy produkowano na całym świecie 1,6 mln samochodów. To dane, które robią wrażenie i nieco zmieniają obraz tej marki.

Toshihiro Suzuki, dyrektor i prezydent Suzuki

Toshihiro Suzuki, dyrektor i prezydent Suzuki

Albert Warner

Suzuki eVX

Suzuki eVX

Albert Warner

Elektryczny eVX może zastąpić Vitarę

Suzuki ma nową strategię. Również ta marka elektryfikuje swoje portfolio i do 2030 roku chce, żeby 80 proc. sprzedaży w Europie stanowiły modele w pełni elektryczne. Pierwszy pojawi się już w przyszłym roku i i będzie to zaprezentowany na razie jako koncept Suzuki eVX. Jest duża szansa, że produkcyjny model nie będzie bardzo różnić się od tego pokazanego w Tokio. A wtedy ten model Suzuki stanie się niezłą atrakcją i zaskoczeniem dla stałych klientów marki. Jeśli wygląd faktycznie się nie zmieni, suzuki przejdzie prawdziwą metamorfozę. To nowocześnie wyglądający, ciekawie zaprojektowany i przyciągający wzrok model z krótkimi zwisami, dużymi kołami i ostrymi kantami nadwozia.

Czytaj więcej

Suzuki Ignis: Nietuzinkowy maluch
Suzuki eVX

Suzuki eVX

mat. prasowe

Suzuki eVX

Suzuki eVX

Albert Warner

Suzuki eVX ma 4,3 m długości, czyli ok. 20 cm więcej od Vitary. Szerokość i wysokość (1800 mm/1600 mm) są niemal identyczne jak w suzuki s--cross. Na razie pewne jest, że będzie to właśnie pierwszy elektryk z Hamamatsu. Również wnętrze zaskakuje wyglądem i przestronnością. To efekt m.in. braku środkowe go tunelu, który w elektrykach jest niepotrzebny. W seryjnej wersji zniknie na pewno nie codzienna kierownica, ale jest szansa, że większość nowoczesnych rozwiązań, jak np. duże ekrany, środkowa konsola z klasycznym pokrętłem i dużą półką, pozostaną w modelu produkcyjnym. Suzuki zostanie przy swoich SUV-ach wierne napędowi na cztery koła. Również nowy elektryk będzie miał napęd 4x4 z dwoma silnikami przy każdej osi. Imponujący jest zasięg, bo w przypadku zaprezentowanego eVX ma wynieść aż 500 km na jednym ładowaniu. Suzuki eVX ma stać się globalnym modelem. Premiera planowana jest już pod koniec przyszłego roku. Tak naprawdę nie wiadomo, który model eVX zastąpi w portfolio Suzuki, ale naj częściej słyszy się, że to nowe wcielenie Vitary.

Tak wygląda nowy Swift

Obecna generacja Swifta dostępna jest od 2017 r., a w 2020 r. Japończycy poddali ten model modernizacji. Od 2024 r. pojawi się siódma generacja. Perspektywę modelu seryjne go na rok 2024 Japończycy pokazali podczas Japan Mobility Show. Na razie jeszcze określany mianem koncepcyjnego, zaprezentowany Swift powinien w dużej mierze odzwierciedlać stan produkcyjny nowego modelu. Zaokrąglony przód, nowy wlot powietrza, który traci środkową listwę, zmodyfikowane reflektory i nowy zderzak wyróżniają przód. Poszerzone są nadkola, pojawiły się klasyczne klamki w tylnych drzwiach, które nie są już ukryte w słup ku C. Nowy jest tylny zderzak i światła. To bardziej ewolucja niż rewolucja.

Suzuki Swift

Suzuki Swift

Albert Warner

Jeśli chodzi o napęd, Japończycy przerobią 83-konny 1,2-l silnik benzynowy „mild hybrid” i dodadzą mu więcej mocy oraz obniżą zużycie paliwa. To samo stanie się z silnikiem 1,4 l, który obecnie ma 129 KM i jest w Swifcie Sporcie. Dostępna będzie również wersja w pełni hybrydowa, która powstała we współpracy z Toyotą. To napęd stosowany już w grand Vitarze – 1,5-l silnik benzynowy połączony z silnikiem elektrycznym i mocą systemową 115 KM. Nowe jest również wnętrze. Centralny ekran dotykowy i środkowe nawiewy zamieniają się miejscami. Ekran znajduje się teraz na górze deski rozdzielczej, a pod spodem znajdują się nawiewy.

Suzuki Swift

Suzuki Swift

mat. prasowe

Suzuki Swift

Suzuki Swift

mat. prasowe

Nowości Suzuki na japoński rynek

Poza modelami, które trafią na europejski rynek Suzuki w Tokio zaprezentowało również nowe modele, które pojawią się wyłącznie w Japonii. Jednym z z nich jest Suzuki eWX, czyli crossover o 3,4 m długości. Niewielki model z napędem elektrycznym, który stanie się drugim e-autem w gamie Japończyków. To klasyczny model z bardzo popularnego w Japonii segmentu Kei Car, który na ładowaniu ma przejechać ok. 230 km. Z tego samego segmentu pochodzą modele Spacia Concept i Spacia Custom Concept. Wysokie, ale wąskie nadwozie, niska osadzona podłoga i dużo miejsca we wnętrzu. Inną nowością jest Suzuki Burgman Hydrogen. To skuter, który ma napęd wodorowy, ale korzysta z silnika spalinowego, jednak zamiast benzyny spala wodór.

Suzuki Spacia Custom Concept

Suzuki Spacia Custom Concept

mat. prasowe

Suzuki Burgman Hydorogen

Suzuki Burgman Hydorogen

mat. prasowe

Suzuki eWX

Suzuki eWX

mat. prasowe

Suzuki Spacia Concept

Suzuki Spacia Concept

mat. prasowe

Czytaj więcej

Suzuki Across 2023: Cyfrowa aktualizacja bliźniaka Toyoty RAV4

Na salonie samochodowym w Tokio Toshihiro Suzuki, dyrektor i prezydent Suzuki, bardzo emocjonalnie opisywał przyszłość japońskiej marki. Suzuki już w przyszłym roku zaprezentuje swój pierwszy seryjny model z napędem elektrycznym. W planach do 2030 r. są kolejne, a w sumie ma ich być aż pięć. Elektryczne mają być nie tylko samochody, ale również skutery i silniki zaburtowe. Planowanych jest aż osiem jednośladów i pięć silników zaburtowych na baterie. Firma planuje zostać do 2050 roku w Europie i Japonii całkowicie naturalna pod względem emisji CO2. W globalnej ofercie Suzuki ma aktualnie 19 modeli aut, znakomicie radzi sobie na rynku w Indiach, gdzie właśnie zaprezentowano nową Grand Vitarę. Od kwietnia do września wy produkowano na całym świecie 1,6 mln samochodów. To dane, które robią wrażenie i nieco zmieniają obraz tej marki.

Pozostało 85% artykułu
Samochód Jutra
Honda CR-V pojawi się w nowej wersji. To wodorowa… hybryda
Samochód Jutra
Fiat Panda powraca. Będzie elektryczny i w stylu lat 80.
Samochód Jutra
Jest szansa na odrodzenie Volkswagena Scirocco. Wyprodukowano 1,4 mln egz. tego coupe
Samochód Jutra
Dacia chce wygrać rajd Dakar. Za kierownicą usiądzie Sebastian Loeb
Samochód Jutra
Nadjeżdża najmocniejszy Abarth w historii. Wyjedzie z polskiej fabryki