Umożliwiając funkcję zmiany koloru w BMW iX Flow, wykorzystano technologię elektroforetyczną. - To auto ubiera i wyraża nastrój kierowcy, albo pasażerów. Dlatego postaraliśmy się stworzyć odpowiednią technologię aby umożliwić nowe doznania - mówił podczas konferencji prasowej Christoph Grote, wiceprezes bawarskiego koncernu, który odpowiada za rozwiązania elektroniczne. Zmiana koloru jest także możliwa w czasie jazdy, np. kiedy jedziemy podczas upałów i kolor czarny nagrzewa się bardziej. Wtedy naciskamy odpowiedni przycisk, pyk...i jedziemy dalej białym autem. Przy realizacji tego projektu BMW współpracował z firmą E-Ink, która wśród swoich klientów ma Sony i Amazona, a technologia była wcześniej stosowana w czytnikach Kindle. Aplikacja e-ink BMW funkcjonuje dzięki specjalnej zawierającej kolorowe pigmenty folii,którą pokryte jest całe auto. Poprzez stymulację bodźcami elektrycznymi pigmenty unoszą się na powierzchnię, a w efekcie dochodzi do zmiany jej koloru. - Wyzwaniem jest nie tyle sama technologia, co jej zastosowanie w samochodzie – przyznał Christoph Grote.

mat. prasowe

Adrian van Hooydonk, główny projektant marki i szef BMW Group Design nie ukrywa, że technologia zmiany koloru w koncepcyjnym iX Flow, to tylko część planu BMW dotyczącego opracowania produktów stymulujących wszystkie zmysły i „zorientowanych na człowieka”. Na te innowacje BMW zamierza wydać 30 mld euro do roku 2025. - Dla nas cyfryzacja to całkowite doświadczenie i emocje, które można za jej pomocą wytworzyć – powiedział van Hooydonk. BMW zamierzało pokazać iXFlow podczas odbywających się właśnie w Las Vegas targów elektronicznych Consumer Electronics Show (CES). Koncern zaplanował tam pełny program z udziałem partnerów i mediów, ale ostatecznie zrezygnował z tej prezentacji na rzecz premiery online w Monachium. Powodem był wzrost zachorowań na koronawirusa.

Czytaj więcej

BMW, Mercedes i Audi: Niemcy rządzą w semencie premium

Możliwość zmiany koloru auta, także w czasie jazdy jest technologiczną nowinką, ale nie rewolucją. Na rynku od jakiegoś czasu jest już odblaskowy lakier kameleon. Pomalowane nim auto może mieć różne odcienie w zależności od tego, w jaki sposób światło pada na jego powierzchnię auta. Istnieją także malowania zmieniające ubarwienie pod wpływem ciepła, a wkrótce w samochodach Audi będzie można tego dokonać z poziomu komputera pokładowego, w dowolnym momencie. Adaptacyjna zmiana koloru może przyczynić się do dodatkowych korzyści dla środowiska. Według Audi auta z lakierem czarnym pochłaniają latem 1-2 proc. więcej energii miesiącach letnich, więc również potrzeba jej więcej do schładzania gorącego powietrza. W swojej „kolorowej” strategii Audi planuje wykorzystanie specjalnych folii nakładanych na lakier bazowy. Modyfikacja wyświetlanych odcieni daje w efekcie inny kolor. Nie będzie to jednak zmiana tak drastyczna, jak w BMW iX Flow, bo kolor zmieni się np. z jasnego błękitu na ciemniejszy niebieski.

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe