Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Segment premium rośnie dynamicznie

Dekadę temu stanowił on ok. 14 proc. rynku, a w ubiegłym roku sięgnął 22,3 proc. – mówi Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce.

Publikacja: 06.03.2024 01:24

Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce

Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce

Foto: mat. prasowe

Śpi się lepiej czy gorzej po osiągnięciu historycznego wyniku sprzedaży i po zastaniu liderem w segmencie premium?

(śmiech) Śpię bardzo dobrze! 2023 rok był bardzo dobry dla marki Audi na Polskim rynku. Osiągnęliśmy dynamikę wzrostu prawie 34 proc. rok do roku, czyli z 19 418 samochodów w 2022 roku wskoczyliśmy w ubiegłym na poziom 26 tysięcy aut dostarczonych Klientom. Wzrosty również odnotowaliśmy w Audi Sport – najbardziej dynamiczne odmiany naszych modeli sprzedały się ponad 10 proc. lepiej niż przed rokiem. Wszystkie najistotniejsze grupy klientów doceniły naszą ofertę. Miesiąc w miesiąc byliśmy numerem 1 na polskim rynku i to się zdarzyło pierwszy raz w historii. Więc śpię bardzo dobrze. Pamiętajmy, że rok 2023 już za nami, a w 2024 czekają nas nowe wyzwania.

Z rekordami jest trochę tak, że kiedy się je osiągnie pojawia się ciśnienie, żeby je przebić...

Oczywiście, że jedyna akceptowana krzywa to krzywa wzrostu (śmiech). Na szczęście mamy kilka czynników, które pozwalają patrzeć w przyszłość optymistycznie. Po zapaści covidowej w Polsce rynki rosną i dają przestrzeń na to, żeby sprzedawać więcej. Do tego bardzo dynamicznie rośnie segment premium. Dekadę temu stanowił on ok. 14 procent rynku, a w ubiegłym roku sięgnął 22,3 proc. Nastąpiła jego „demokratyzacja”, dzięki (głównie) produktom finansowym dostępność aut premium jest o wiele większa. Audi odnalazło się tu znakomicie – mamy bardzo szeroką gamę modelową, dobrą percepcję i świadomość marki w Polsce, pozbyliśmy się problemów z dostępnością oraz utrzymujemy bardzo dobrą ofertę finansową. To wszystko złożyło się na świetny wynik. Chcę jeszcze podkreślić, że bardzo mocno ruszył rynek flotowy. Np. w ubiegłym roku wygraliśmy przetarg dla większości spółek pana Michała Sołowowa. Tylko tu zebraliśmy blisko 500 zamówień.

Jaki macie pomysł na ten rok?

Mamy kilka. W tym roku wprowadzimy na rynek mnóstwo nowych modeli. Zarówno elektrycznych, jak i spalinowych. Począwszy od najbardziej przez nas oczekiwanych premier dwóch samochodów z napędem elektrycznym, czyli Audi Q6 e- tron i Audi A6 e-tron. Będą one miały zdecydowanie większy zasięg (nawet do 700 km), nową Platformę PPE. Szykuje się też premiera topowej odmiany Audi e-tron GT. Nie mogę na razie zbyt wiele o niej mówić, ale zdradzę, że będzie to auto nie tylko z zapierającymi dech w piersiach osiągami czy zasięgiem, ale też... pamiętajmy o polskim akcencie – w końcu nasze Gran Turismo został narysowane przez Parysa Cybulskiego. Od tego roku wszystkie modele elektryczne będą oznaczone cyframi parzystymi, a nieparzyste będą zarezerwowane dla silników spalinowych. Tym samym żegnamy się ze spalinowym A4, a kolejną istotną nowością na rynku będzie całkowicie zmodernizowane Audi A5. Z innych nowości pojawią się Audi Q3 i Q5, które zdecydowanie wzmocnią wiodącą pozycję marki w segmentach SUV, a jest to aż 50 proc. naszej sprzedaży. Nie można zapominać również o A3, który – patrząc na rankingi – był naszym nr 1 w 2023 roku i stał się bardzo atrakcyjnym modelem dla flot. On również będzie zmodernizowany.

Jak bardzo ważne jest dzisiaj finansowanie?

W 2023 roku prawie 50 proc. naszej sprzedaży zostało sfinansowane przez różne, nowoczesne narzędzia, które oferujemy wspólnie z VWFS. Konsekwentnie pracujemy nad tymi ofertami. Szczególnie nad Audi Perfect Lease, w którym wpłata własna wynosi od 0 do 10 proc. wartości auta, a resztę kapitału spłaca się przez okres od dwóch do czterech lat. Z perspektywy przedsiębiorcy, który myśli między innymi kosztami miesięcznymi, pozwala to nie tylko na wybór samochodu z wyższego segmentu, ale i na bezproblemową wymianę po upływie czasu trwania leasingu.

Marki coraz częściej rozstają się z modelami. Wynika to z przejścia na elektromobilność. Czy w gamie Audi zniknie coś czego będzie brakować?

W ostatnim czasie pożegnaliśmy legendarne Audi TT, a sprzedaż R8 zakończymy w tym roku. Jak wcześniej wspominałem, wygasimy też produkcję Audi A4, łącząc je w jedno z A5. Dzięki temu będziemy mogli w tym roku przedstawić klientom zupełnie nowe Audi A5 w dwóch wersjach nadwoziowych – Sportback i Avant.

Jak wygląda elektryfikacja z waszego punktu widzenia?

Elektromobilność to nasza przyszłość. To wciąż przede wszystkim segment z potencjałem, który wzrósł w ostatnim roku o 50 proc. W perspektywie najbliższych pięciu lat będzie się w Audi bardzo dużo działo w tym obszarze. Elektromobilność to gigantyczna transformacja dla wszystkich. Nie martwię się o nas, bo mamy już tu i teraz znakomite portfolio samochodów elektrycznych. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia w obszarze chociażby infrastruktury ładowania. Wystarczy spojrzeć na liczbę ładowarek przy autostradach czy nawet w miastach, tu naprawdę jeszcze wiele musi się wydarzyć.

Wracając do liczb. Jesteście numerem jeden na rynku w segmencie premium i macie za sobą znakomity rok. Jak ważne i czy w ogóle jest utrzymanie pozycji lidera?

To nie jest nasz cel sam w sobie. Mówiąc językiem korporacyjnym, to nie są nasze podstawowe KPI na ten rok. Mamy nasze ambitne plany dotyczące wolumenu, które powinny pozwolić nam utrzymać pozycję #1.

Macie aktualnie wystarczającą sieć dealerów czy jeszcze planujecie rozwój się w tym punkcie? No i jeśli tak, to jak ma się taki rozwój w obliczu przejścia na system sprzedaży agencyjnej?

Aktualnie mamy świetnie prosperujące 33 stacje dealerskie. Jednak przy tak dużych wzrostach sprzedaży musi rozwijać się również nasza sieć dealerska. Poza klasycznymi salonami testujemy nowe formaty – ostatnio powstał w Warszawie punkt, który jest połączeniem sprzedaży aut używanych z serwisem. Takie nowe formaty mają ułatwić kontakt z marką, ale też powiększyć sieć serwisów, aby jeszcze bardziej ułatwić naszym klientom dostęp do nowoczesnych warsztatów. No i mamy w również w Warszawie naszą perełkę – czyli Audi City, które jest w centrum miasta i ma służyć doświadczaniu marki, pokazywaniu naszego DNA, czyli postępowi dzięki technice. Być może będziemy taką koncepcję powiększać o następne obiekty. Co do systemu sprzedaży agencyjnej to zrobimy to małymi krokami. Takim pierwszym jest przejście na system agencyjny dla dużych klientów flotowych.

Sprzedaż online w tym segmencie na polskim rynku ma sens?

Prowadzimy różne formy sprzedaży i prezentacji naszej oferty online, ale praktyka ciągle pokazuje, że przy kupowaniu samochodu z segmentu premium bezpośrednie doświadczenie nadal jest bardzo istotne. To jest na tyle kompleksowy produkt, w dodatku połączony z szeregiem usług, że klienci wybierają klasyczną formę zakupu auta. Istotnie jednak zmieniła się jedna rzecz. Rozpoznanie, ten pierwszy krok w stronę wyboru auta odbywa się najczęściej w internecie, przy użyciu różnych narzędzi i platform.

Czy przy tym poziomie sprzedaży obserwujecie tylko bezpośrednią konkurencję, czy również inne marki, obok których jesteście?

Faktycznie tak jest, że segment premium rozwija się szybciej niż cały rynek nowych aut. Trzeba patrzeć na wszystkich, bo motoryzacja i produkty szybko się dzisiaj zmieniają. Demokratyzacja tego segmentu ma miejsce dzięki produktom finansowym. To pozwala klientom marek spoza segmentu premium na wejście do świata Audi. Przyglądamy się więc całemu rynkowi, ale z fokusem na budowaniu dla klienta doświadczenia premium. W salonach mamy np. Customer Private Lounge, miejsce, w którym klienci mogą konfigurować samochód wsparci przez eksperta, korzystając z cyfrowych technologii w połączeniu z możliwością bardzo szerokiej personalizacji nowego samochodu. Audi oferuje między innymi bardzo szeroką paletę opcji w ramach oferty Audi exclusive (od indywidualnie dobranych lakierów czy felg do koloru obszyć kierownicy)

Pojawił się wątek aut używanych. Czy dla was jest to coś ciekawego?

Tak, mamy specjalny program Audi Select :plus. Pozyskujemy do niego auta z różnych źródeł, od bardzo młodych, np. 1-rocznych, do kilkuletnich. Tym, co je łączy, jest fakt, że doskonale znamy historię oraz stan tych samochodów, są one starannie wyselekcjonowane i trafiają tylko do autoryzowanych stacji dealerskich.

Na koniec mam pytanie. Jaka jest Pana recepta sukcesu?

Czynników jest oczywiście wiele. To złożona branża i o sukcesie decyduje wiele atrybutów. Audi od wielu lat bardzo konsekwentnie się rozwija. Przede wszystkim to bogata oferta modeli, które bez względu na ich cykl życia, oferują ponadczasowy design, nowoczesne rozwiązania technologiczne, m.in. nasz legendarny napęd quattro, w który wyposażona jest już połowa sprzedawanych przez nas aut. Nasza oferta spod logo RS oraz auta elektryczne wyśmienicie dopełniły naszą sprzedaż. Do tego bardzo dobra oferta finansowania oraz dedykowane rozwiązania dla flot. Ten wynik nie byłby jednak nadal możliwy, gdyby nie profesjonalna sieć dealerska i oddany marce zespół Volkswagen Group Polska. O tym, że ta recepta wciąż działa, świadczą też świetne, pierwsze tegoroczne wyniki.

Czytaj więcej

Jacek Górski, dyrektor Inchcape JLR Poland: Przygotowujemy się na lepsze czasy

Śpi się lepiej czy gorzej po osiągnięciu historycznego wyniku sprzedaży i po zastaniu liderem w segmencie premium?

(śmiech) Śpię bardzo dobrze! 2023 rok był bardzo dobry dla marki Audi na Polskim rynku. Osiągnęliśmy dynamikę wzrostu prawie 34 proc. rok do roku, czyli z 19 418 samochodów w 2022 roku wskoczyliśmy w ubiegłym na poziom 26 tysięcy aut dostarczonych Klientom. Wzrosty również odnotowaliśmy w Audi Sport – najbardziej dynamiczne odmiany naszych modeli sprzedały się ponad 10 proc. lepiej niż przed rokiem. Wszystkie najistotniejsze grupy klientów doceniły naszą ofertę. Miesiąc w miesiąc byliśmy numerem 1 na polskim rynku i to się zdarzyło pierwszy raz w historii. Więc śpię bardzo dobrze. Pamiętajmy, że rok 2023 już za nami, a w 2024 czekają nas nowe wyzwania.

Pozostało 92% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne
Rozmowa MOTO.RP.PL
Frank Krol, prezes Mitsubishi Motors Europe: Hybrydy stały się „nowymi dieslami”
Rozmowa MOTO.RP.PL
Jürgen Guldner, dyr. rozwoju technologii wodorowej BMW: Każda nowa technologia jest kosztowna