Byli dumą koncernu. Teraz 1900 pracowników Porsche może stracić pracę

Sprzedaż i biznes w Chinach słabnie. Porsche uruchamia program oszczędnościowo-inwestycyjny i zapowiada redukcję zatrudnienia w zakładach w Zuffenhausen i Weissach.

Publikacja: 15.02.2025 11:10

Porsche myśli o powrocie w strategii do silników spalinowych

Porsche myśli o powrocie w strategii do silników spalinowych

Foto: AdobeStock

Zyski Porsche maleją, sprzedaż spada, a interesy w Chinach słabną. Aby wyjść z kryzysu, firma musi stać się bardziej efektywna. Oprócz planowanego programu oszczędnościowo-inwestycyjnego, zostanie teraz zredukowanych około 1900 miejsc pracy. Ponadto Porsche planuje w przyszłości wyposażyć więcej modeli w silniki spalinowe lub hybrydowe typu plug-in. Klasyczny napęd spalinowy ma pomóc producentowi samochodów sportowych wyjść z kryzysu. 13 lutego 2025 roku producent samochodów sportowych ogłosił, że do 2029 roku zamierza zwolnić prawie 2000 pracowników w swoich zakładach w Zuffenhausen i Weissach. Poinformowali o tym dyrektor ds. zasobów ludzkich Andreas Haffner i przewodniczący rady zakładowej Harald Buck w wywiadzie dla „Stuttgarter Zeitung”. Redukcje zatrudnienia mają zostać przeprowadzone w sposób społecznie akceptowalny. Pracownicy Porsche AG mają jednak zagwarantowane zatrudnienie do 2030 roku. Oznacza to, że do tego czasu wykluczone są zwolnienia z przyczyn operacyjnych. Porschę musi więc opierać się na dobrowolnym uczestnictwie w odejściach z firmy. W 2024 r. ogłoszono, że ​​nie będą już przedłużane umowy na czas określony.

Czytaj więcej

Nowy elektryczny Porsche Macan: Gra wysokiego ryzyka

Porsche ogłasza nowe środki mające na celu redukcję kosztów. Zarząd podjął decyzję o „szeroko zakrojonych działaniach mających na celu wzmocnienie krótkoterminowej i średnioterminowej rentowności przedsiębiorstwa”. Oprócz powrotu w strategii do silników spalinowych planowane są również „wewnętrzne dostosowania”, a to oznacza m.in. znacznych dodatkowych wydatków na rozwój modeli, ale również środku na rozwój akumulatorów. Porsche jest przygotowane na dalsze straty w przychodach w tym roku. Przewiduje się, że wynik operacyjny ulegnie zmniejszeniu o około 800 milionów euro.

Nowy Porsche Macan dostępny jest wyłącznie z napędem elektrycznym

Nowy Porsche Macan dostępny jest wyłącznie z napędem elektrycznym

Foto: mat. prasowe

Porsche spodziewa się spadku sprzedaży i planuje stagnację sprzedaży. Rentowność operacyjna spadnie do 10/12 procent w 2025 r. W zeszłym roku Porsche osiągnęło planowaną marżę w wysokości 14–15 procent. Już 01 lutego 2025 r. ogłoszono, że marka rozstaje się ze swoim zastępcą dyrektora generalnego i dyrektorem finansowym Lutzem Meschkem oraz dyrektorem sprzedaży Detlevem von Platen. W październiku 2024 r. dyrektor finansowy i IT Porsche Lutz Meschke zasugerował, że poprzednia strategia marki w zakresie elektromobilności może ulec zmianie. Apelował także do polityków o ponowne rozważenie kwestii wycofywania silników spalinowych. Wcześniej Porsche wydawało się dość pewne siebie, jeśli chodzi o strategię firmy w zakresie modeli elektrycznych. Pierwotnie zakładano, że do roku 2030 80 procent nowych samochodów Porsche będzie miało napęd wyłącznie elektryczny. Tylko kultowe 911 nadal będzie dostępne jako model z silnikiem spalinowym. Ale już w trzecim kwartale 2024 r. Meschke zasugerował, że Porsche chciałoby pozostać przy silnikach spalinowych jeszcze dłużej.

Zmiany strategii w Porsche. Platformy już nie tylko dla elektryków

Ponadto przyszłe platformy powinny być bardziej elastyczne i przystosowane do różnych napędów. Według wypowiedzi Lutza Meschke w niemieckich mediach Porsche już pracuje nad takimi technologiami. Może to dotyczyć przede wszystkim dużych modeli, ale również tych które wcześniej były planowane wyłącznie jako samochody elektryczne. Należą do nich Porsche 718, Cayenne i nowy duży SUV z nazwą projektu K1. Innym powodem tej zmiany jest spadający popyt na samochody elektryczne. Elektryfikacja na wielu rynkach przebiega wolniej, niż oczekiwano. Porsche rozważa zatem bardziej elastyczne podejście do swojej strategii elektrycznej. Dyrektor finansowy i IT Porsche Lutz Meschke zwrócił się także do polityków o ponownym rozważeniu zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 r. Podkreśla, że ​​przemysł motoryzacyjny jest uzależniony od ciągłego rozwoju technologii silników spalinowych. Skupienie się wyłącznie na elektromobilności stawia branżę w niekorzystnej sytuacji.

Czytaj więcej

Wojciech Grzegorski, dyr. zarządzający Porsche Polska: Przenosimy siedzibę do Warszawy

Zyski Porsche maleją, sprzedaż spada, a interesy w Chinach słabną. Aby wyjść z kryzysu, firma musi stać się bardziej efektywna. Oprócz planowanego programu oszczędnościowo-inwestycyjnego, zostanie teraz zredukowanych około 1900 miejsc pracy. Ponadto Porsche planuje w przyszłości wyposażyć więcej modeli w silniki spalinowe lub hybrydowe typu plug-in. Klasyczny napęd spalinowy ma pomóc producentowi samochodów sportowych wyjść z kryzysu. 13 lutego 2025 roku producent samochodów sportowych ogłosił, że do 2029 roku zamierza zwolnić prawie 2000 pracowników w swoich zakładach w Zuffenhausen i Weissach. Poinformowali o tym dyrektor ds. zasobów ludzkich Andreas Haffner i przewodniczący rady zakładowej Harald Buck w wywiadzie dla „Stuttgarter Zeitung”. Redukcje zatrudnienia mają zostać przeprowadzone w sposób społecznie akceptowalny. Pracownicy Porsche AG mają jednak zagwarantowane zatrudnienie do 2030 roku. Oznacza to, że do tego czasu wykluczone są zwolnienia z przyczyn operacyjnych. Porschę musi więc opierać się na dobrowolnym uczestnictwie w odejściach z firmy. W 2024 r. ogłoszono, że ​​nie będą już przedłużane umowy na czas określony.

Producenci
Wszystkie problemy Stellantisa: akcje w dół, koniec produkcji w Polsce
Producenci
15 firm motoryzacyjnych zapłaci ponad miliard euro kary. W tle złomowanie aut
Producenci
Amerykańskie cła na auta. Niemcy są spokojni, chociaż kilka firm ucierpi
Producenci
Gigantyczne odprawy w Mercedesie. Trzeba samemu zrezygnować z pracy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Producenci
Zysk Porsche mocno spadł, ale marka odjeżdża do przodu