Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosyjska firma windykacyjna pozywa Volkswagena. Stawką prawie 175 mln euro

Nowo utworzona firma z Moskwy – AO Kameya – złożyła wniosek do Moskiewskiego Sądu Arbitrażowego o wszczęcie postępowania upadłościowego wobec Volkswagen AG. Jak poinformował dziennik „Kommiersant”, spór ma swoje źródło w decyzji sądu z 2024 roku, który nakazał niemieckiemu koncernowi wypłatę wysokiego odszkodowania.

Publikacja: 16.08.2025 11:27

Rosyjska firma windykacyjna złożyła wniosek do Moskiewskiego Sądu Arbitrażowego o wszczęcie postępow

Rosyjska firma windykacyjna złożyła wniosek do Moskiewskiego Sądu Arbitrażowego o wszczęcie postępowania upadłościowego wobec Volkswagen AG

Foto: AdobeStock

23 lipca 2024 roku Sąd Arbitrażowy Obwodu Niżnonowogrodzkiego orzekł, że Volkswagen ma zapłacić 16,9 mld rubli (ok. 174 mln euro) tytułem odszkodowania i utraconych zysków. Do tego doszły koszty sądowe w wysokości ok. 42 tys. euro. Roszczenie związane było z rozwiązaniem umowy z rosyjskim zakładem GAZ wiosną 2022 roku, krótko po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę. Pierwotnie wierzycielem był GAZ (obecnie NAZ), ale w marcu 2025 roku sprzedał roszczenie firmie Kameya za 120 mln rubli (ok. 1,2 mln euro). Kameya specjalizuje się w obrocie wierzytelnościami i teraz zamierza dochodzić swoich praw, jednak eksperci oceniają szanse na sukces jako minimalne. Volkswagen w maju 2023 roku sprzedał bowiem swoje rosyjskie spółki zależne, w tym zakład w Kałudze, firmie Art-Finance (obecnie AGR Holding).

Czytaj więcej

Rosja chce 1,3 mld euro odszkodowania za powrót Renault

Jedynym realnym celem mogą być udziały Volkswagena w Porsche Center Moscow. Poprzednia próba sądowego zajęcia tych aktywów zakończyła się jednak niepowodzeniem – sąd uchylił decyzję o zabezpieczeniu. Volkswagen AG oficjalnie odmówił komentarza. Rzecznik spółki przekazał niemieckim mediom: – Nie komentujemy toczących się postępowań sądowych. Poza sprawami z Grupą GAZ nie posiadamy informacji o działaniach rosyjskiej firmy windykacyjnej Kameya - skomentował rzecznik Volkswagena.

Volkswagen wycofał się z Rosji już w maju 2023 r.

Od momentu wycofania się Volkswagena z Rosji działalność zakończyły także inne marki koncernu, w tym Porsche i MAN. Ich miejsce na rynku coraz śmielej zajmują producenci z Chin. Rosyjska gospodarka mierzy się jednocześnie z falą bankructw, której sprzyjają rosnące koszty kredytów i utrzymująca się niepewność ekonomiczna.

Czy wiesz, że…
- Po wycofaniu się zachodnich marek, w 2024 roku udział chińskich producentów w sprzedaży nowych aut w Rosji przekroczył 50 proc.
- Volkswagen przez ponad 15 lat inwestował w Rosji – fabryka w Kałudze produkowała m.in. Passata, Polo i Skodę Rapid.
- Według rosyjskich danych sądowych ponad 70 proc. wniosków o upadłość zagranicznych firm w Rosji kończy się fiaskiem z powodu braku majątku do zajęcia.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Volkswagen kończy produkcję swojego flagowego modelu

23 lipca 2024 roku Sąd Arbitrażowy Obwodu Niżnonowogrodzkiego orzekł, że Volkswagen ma zapłacić 16,9 mld rubli (ok. 174 mln euro) tytułem odszkodowania i utraconych zysków. Do tego doszły koszty sądowe w wysokości ok. 42 tys. euro. Roszczenie związane było z rozwiązaniem umowy z rosyjskim zakładem GAZ wiosną 2022 roku, krótko po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę. Pierwotnie wierzycielem był GAZ (obecnie NAZ), ale w marcu 2025 roku sprzedał roszczenie firmie Kameya za 120 mln rubli (ok. 1,2 mln euro). Kameya specjalizuje się w obrocie wierzytelnościami i teraz zamierza dochodzić swoich praw, jednak eksperci oceniają szanse na sukces jako minimalne. Volkswagen w maju 2023 roku sprzedał bowiem swoje rosyjskie spółki zależne, w tym zakład w Kałudze, firmie Art-Finance (obecnie AGR Holding).

Reklama
Tu i Teraz
To będzie jedna z największych inwestycji przemysłowych ostatnich lat w Polsce
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Tu i Teraz
Lamborghini stawia na supersilnik. Benzynowe V8 ma przetrwać do 2040 roku
Tu i Teraz
Nawet 3000 zł za lód na szybie. Policja nie odpuszcza w sezonie przymrozków
Tu i Teraz
Holendrzy oddają kontrolę nad Nexperią. Pekin wznawia dostawy chipów dla motoryzacji
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Materiał Promocyjny
Salony Mercedes-Benz Van ProCenter – tu spotkasz swoją gwiazdę
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama