Jeździliśmy nowym Fiatem Seicento. Teraz to crossover i następca modelu Punto

Odwiedziliśmy fabrykę w Tychach, skąd wyjeżdżają najważniejsze modele koncernu Stellantis i wskoczyliśmy za kierownicę najnowszego Fiata 600.

Publikacja: 22.01.2024 09:17

Nowy Fiat 600e produkowany będzie wyłącznie w fabryce w Tychach

Nowy Fiat 600e produkowany będzie wyłącznie w fabryce w Tychach

Foto: Szczepan Mroczek

W fabryce w Tychach dziś od podstaw produkowane są m.in. Jeep Avenger, Fiat 600 oraz całkiem nowa Alfa Romeo Milano, która zadebiutuje w kwietniu. Wszystkie trzy modele bazują na tej samej płycie podłogowej CMP, którą dzielą również z Oplem Mokka, Peugeotem 2008 i DS 3. To niezwykle udana konstrukcja, która celnie trafia w czas. Wyjątkowość Jeepa Avengera i Fiata 600 wyraźnie zaakcentowało grono jurorów europejskiego konkursu AutoBest, który przyznaje tytuł Best Buy Car of Europe. Jurorzy podkreślali fakt, że dwa z czterech modeli, które zakwalifikowały się do finału konkursu AutoBest 2024, czyli Jeep Avenger i Fiat 600 produkowane są w Polsce. Fabryka w Tychach od lat cieszy się opinią zakładu o wysokiej jakości, a obecnie przeszła metamorfozę związaną z produkcją nowych modeli.

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Aktualna interpretacja klasy B

Miejsce klasycznych samochodów klasy B, pokroju Fiata Punto, dziś zajęły crossovery. Trend jest naturalny i słuszny. W przy podobnych rozmiarach zyskujemy samochód znacznie praktyczniejszy i wygodniejszy. Crossover jest wyższy, więc wsiadanie i wysiadanie jest łatwiejsze, co podczas miejskiego wykorzystania ma to istotne znacznie. Jest bezpieczniejszy, wszechstronniejszy, przestronniejszy i na tyle dojrzały, że może służyć jako jeden samochód w rodzinie. Z pewnością w najbliższych latach zapotrzebowanie na crossovery klasy B w Europie będzie rosło. Problemem jest tylko fakt, że wraz z nową definicją klasy B wzrosły ceny, ale o tym nieco później.

Czytaj więcej

W Tychach ruszyła produkcja nowego Fiata Seicento
Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Nowy Fiat 600 podobnie jak inne modele koncernu Stellantis bazujące na płycie CMP zaprojektowane są tak, by można było montować w nich napędy i elektryczne i spalinowe. To obecnie niezwykle istotna cecha. Kultowy Fiat 500 nowej generacji mógłby się sprzedawać znacznie lepiej, gdyby był oferowany z silnikiem termicznym. Dowodem na to są wyniki handlowe poprzedniej generacji 500-ki, która produkowana jest w Tychach bez większych zmian od 17 lat i wciąż cieszy się dużym powodzeniem. Koncern Stellantis zaprojektował znakomitą płytę podłogową do klasy samochodów, która obecnie ma szansę być najpopularniejszą nie tylko w Europie. Przypomina to potężny sukces koncepcji VW Golfa IV generacji, który reprezentował popularną na przełomie wieków klasę kompaktową i swoją konstrukcję dzielił z wieloma innymi modelami, jak choćby Skoda Octavia, czy Seat Leon. Pomysł na popularny europejski samochód wydaje się bardzo dobry tym bardziej, że klienci mogą wybierać pomiędzy bardzo atrakcyjnymi i oryginalnymi stylizacjami Jeepa Avengera, Fiata 600, Peugeota 2008, Opla Mokki, DS 3, czy już niebawem Alfy Romeo Milano. Bez dwóch zdań atrakcyjny wygląd poza nawiązującymi do historii, ciekawymi detalami ma podstawy w świetnie wyważonych proporcjach tych modeli. Tak wygląda tło powstawania najnowszego Fiata 600, które daje solidne podstawy do sukcesu rynkowego. Teraz sprawdzimy jakich wrażeń za kierownicy dostarcza najnowszy model Fiata.

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Nowy Fiat 600 – zza kierownicy

Również w środku Fiat 600 wygląda ciekawie. Deska rozdzielcza nawiązuje bezpośrednio do modelu 500. Cieszy też pragmatycznie dobrane wyposażenie. Obydwa poziomy Red i najbogatszy La Prima mają symboliczne znaczenie, co w przypadku Fiata jest ważne. Red to efekt współpracy z fundacją założoną przez Bono, która walczy m.in. ze skutkami pandemii Covid-19, a Andrea Bocelli pomagał tworzyć wersję La Prima, która oferuje wysokiej jakości sprzęt audio firmy JBL. Mam wrażenie, że przy obecnym stylu podróżowania po zatłoczonych drogach sprzęt muzyczny w samochodzie nabiera coraz większego znaczenia. Choć Fiat 600, który jest dłuższy jedynie o kilkanaście centymetrów od Punto oferuje wzorową ergonomię. Pozycja za kierownicą, możliwości regulacji bardzo wygodnych i obszernych foteli oraz aranżacja deski rozdzielczej mogą stanowić wzór dla crossoverów klasy B. Z tyłu, gdzie przestrzeń z oczywistych względów jest ograniczona, zmieszczą się wysocy pasażerowie i powinni być zadowoleni z ergonomii foteli. Kierowca ma do dyspozycji mariaż dotykowego ekranu multimediów z fizycznymi przyciskami oraz pokrętło głośności sprzętu audio. Podczas jazdy taki zestaw sprawdza się znakomicie, tym bardziej, że menu multimediów nie jest zagmatwane. Przyczepić się można do detali. Irytować może sposób otwierania żaluzji schowka w tunelu centralnym, a grafika zestawu wskaźników mogłaby w bardziej zdecydowany sposób nawiązywać do historii Fiata. Miło widziane byłyby też nieco lepszej jakości materiału we wnętrzu.

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Co ważne elektryczny napęd Fiata 600 nie wpływa na ergonomię. W aucie siedzi się tak samo nisko, jak w wersji spalinowej, a jedynie bagażnik (360 l) jest minimalnie (o ok. 20 l) mniejszy. Aktualnie w ofercie jest tylko wersja elektryczna, ale niedługo do oferty dołączy napęd spalinowy. Silnik elektryczny Fiata 600 generuje 156 KM i jest to wartość optymalna. Samochód sprawnie przyspiesza i łatwo się prowadzi. Zgodnie z homologacją WLTP akumulator o pojemności 54 kWh zapewnia zasięg 400 km. Nasze jazdy testowe uniemożliwiały weryfikację tego dystansu, ale mieliśmy okazję z sezonie letnim sprawdzić zasięg Jeepa Avengera, który ma ten sam napęd. W teście realnego zasięgu mierzonego na publicznych drogach EcoBest Challenge Avenger pokonał 320 km. Fiat 600 prowadzi się przewidywalnie, łatwo i przyjemnie, a zawieszenie pozwala na szybsza jazdę i zapewnia komfort znacznie wyższy niż można się spodziewać w crossoverze klasy B. Dla porównania układ jezdny Avengera jest minimalnie twardszy. Dzięki komfortowemu wnętrzu i świetnie dostrojonemu zawieszeniu nawet dłuższa jazda Fiatem 600 nie męczy. W przypadku Fiata 600 przyjemność można czerpać z samego prowadzenia, ale też z posiadania atrakcyjnego przedmiotu nawiązującego do bogatej tradycji marki.

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Wrażenia z jazdy nowym Fiatem 600 wyraźnie przewyższają nasze oczekiwania. Cieszy fakt, że tak dobre samochody jak Jeep Avenger i Fiat 600 są produkowane w Polsce. Niestety na koniec musimy zajrzeć do cennika. Fiat 600 w bazowej wersji RED kosztuje obecnie 156 tys. zł, a w najbogatszej La Prima 190 tys. zł. Z taką ceną trudno będzie walczyć na rynku samochodów elektrycznych, tym bardziej, że Tesla po raz kolejny obniżyła ceny swoich produktów. Sukcesu tego modelu należy upatrywać w wersji z silnikiem 1.2 o mocy 100 KM, która niebawem pojawi się na rynku. Spalinowy Jeep Avenger kosztuje 108 tys. zł, więc można się spodziewać, że 600-tka będzie nieco tańsza. Oby cena tego modelu była na tyle atrakcyjna, by Fiat znowu stał się jednym z filarów „motoryzowania” Europejczyków, bo z produktem tej jakości są na to duże szanse.

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Fiat 600e

Fiat 600e

Szczepan Mroczek

Czytaj więcej

Ten model Volvo od 15 lat sprzedaje się najlepiej w segmencie premium

Czytaj więcej

Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?

W fabryce w Tychach dziś od podstaw produkowane są m.in. Jeep Avenger, Fiat 600 oraz całkiem nowa Alfa Romeo Milano, która zadebiutuje w kwietniu. Wszystkie trzy modele bazują na tej samej płycie podłogowej CMP, którą dzielą również z Oplem Mokka, Peugeotem 2008 i DS 3. To niezwykle udana konstrukcja, która celnie trafia w czas. Wyjątkowość Jeepa Avengera i Fiata 600 wyraźnie zaakcentowało grono jurorów europejskiego konkursu AutoBest, który przyznaje tytuł Best Buy Car of Europe. Jurorzy podkreślali fakt, że dwa z czterech modeli, które zakwalifikowały się do finału konkursu AutoBest 2024, czyli Jeep Avenger i Fiat 600 produkowane są w Polsce. Fabryka w Tychach od lat cieszy się opinią zakładu o wysokiej jakości, a obecnie przeszła metamorfozę związaną z produkcją nowych modeli.

Pozostało 89% artykułu
Ten pierwszy raz
Porsche 911 GTS: Serce czy rozum
Ten pierwszy raz
Volvo EX90: Odważ się być mądrym
Ten pierwszy raz
Nowa Skoda Octavia: Auto, które (po)lubisz
Ten pierwszy raz
Jeździliśmy rekordowym Mercedesem. Na jednym ładowaniu przejedzie 1200 km
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ten pierwszy raz
Skoda Elroq: Jeździliśmy Skodą, której jeszcze nie ma w salonach