W 9 na 11 badanych krajów, w których zostało przeprowadzone badanie Exact Systems „MotoBarometr 2022”, ponad połowa przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych prognozuje wzrost produkcji w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Między innymi w Turcji (83 proc. optymistów), Holandii (77 proc.), Rumunii (74 proc.), Słowacji (71 proc.) i Czechach (70 proc.). W Polsce 44 proc. zapytanych uważa, że produkcja w ciągu 12 miesięcy wzrośnie. To wynik o 9 p.p. niższy niż w 2021 roku (53 proc.). 9 proc. respondentów obawia się spadku wolumenów produkcyjnych, a 41 proc. jest zdania, że pozostanie na podobnym poziomie jak obecnie.
Nowe zamówienia od partnerów z zagranicy to najważniejszy czynnik wzrostu produkcji motoryzacyjnej wskazywany przez przedstawicieli 10 badanych krajów. Także w Polsce. W opinii 2 na 3 przedstawicieli polskich zakładów motoryzacyjnych wzrost produkcji będzie napędzany nowymi zamówieniami od partnerów zagranicznych, co nie dziwi, bo większość pojazdów i części do nich produkujemy na eksport. 49 proc. wskazuje na zamówienia od krajowych partnerów. Na nabranie prędkości z elektrycznymi autami liczy blisko co trzeci zapytany. Więcej e-optymistów jest tylko w Niemczech (56 proc.).
Czytaj więcej
BMW i Stellantis bardzo dobrze wypadły w III kwartale 2022 roku. Zwiększyły przychody o 35,3 i 29 proc., ale niepokój budzi inflacja i rozwój rynku w Europie. Z kolei Ferrari nie dostrzega żadnego kryzysu, popyt na najnowszego SUV-a przekroczył oczekiwania producenta.
– Polska ma ambicje zostać jednym z liderów elektromobilności w Europie. Mowa tutaj o stronie podażowej, czyli produkcji e-pojazdów, części i podzespołów do nich. Patrząc na ostatnie lata, sporo w tym zakresie w naszym kraju się̨ działo. Jak wynika z danych Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości, odpowiadamy za niemal jedną trzecią europejskiej produkcji komponentów do elektrycznych pojazdów, a pod Wrocławiem działa największa w Europie fabryka baterii do aut LG Energy Solution. Co więcej, Polska zostawia inne europejskie kraje w tyle jeśli chodzi o produkcję i wdrażanie e-autobusów do transportu publicznego. Czyli szanse na bycie liderem są̨ duże, ale wciąż na tym polu mamy wiele do nadrobienia. Jak wynika z MotoBarometru, polskie zakłady produkcyjne nie przodują̨ w badanej puli jedenastu krajów, jeśli weźmiemy pod lupę̨ to, czy prowadzą działalność lub badania w obszarze elektromobilności. 43 proc. zapytanych deklaruje związek ich fabryk z electromobility, co daje nam piąte miejsce. Więcej fabryk, które działają w e-obszarze, jest w Rumunii, Turcji, Węgrzech i Belgii – zwraca uwagę Paweł Gos, prezes Exact Systems.
Solaris Urbino Electric