Powodem zniesienia dotacji było osiągnięcie porównywalnego poziomu kosztów posiadania i prowadzenia samochodu z systemem Climate Bonus w porównaniu do wariantów z jednostkami benzynowymi lub wysokoprężnymi. – Państwowa dotacja do zakupu tego typu aut nie jest już uzasadniona – podał szwedzki rząd. Dodano również, że udział samochodów uprawnionych do uzyskania dotacji, wynosi około połowy sprzedawanych nowych aut. Premia klimatyczna, która obowiązywała w Szwecji, była wypłacana najwcześniej po sześciu miesiącach od zarejestrowania samochodu. To jak na razie się nie zmieni i osoby, które zakupiły auto przed 8 listopada br. nadal otrzymają dotacje, ale na nowych zasadach. Do tej pory prawo do dopłaty z premią klimatyczną miał w Szwecji każdy, kto kupił nowy samochód o emisji CO2 poniżej 60 g/km. Zgodnie z nowymi wytycznymi, od 1 stycznia 2023 r. premia klimatyczna będzie przysługiwała tylko samochodom, które emitują nie więcej niż 30 gramów dwutlenku węgla na kilometr lub silniki pojazdów mogą być zasilane gazem ziemnym lub biogazem. Każdy, kto kupił lub zamówił taki samochód, musi też być w stanie udowodnić Agencji Transportu, że zakup lub zamówienie zostało dokonane do 8 listopada.
Czytaj więcej
Szwedzki deweloper i producent baterii litowo-jonowych Northvolt może zrezygnować z projektu budowy w Niemczech gigafabryki baterii z powodu kryzysu energetycznego w Europie. Z powodu korzystniejszych zachęt grupa może wybrać USA.
Wprowadzone zmiany spowodują, że osoby, które jeszcze nie otrzymały dotacji za zakup zero emisyjnego auta – elektrycznych lub wodorowy – otrzymają o 20 tys. koron szwedzkich (ok. 8557 zł) mniej – dotacja obniżona z 70 (ok. 29 948 zł) do 50 tys. (ok. 21 391 zł) koron szwedzkich. W przypadku hybryd typu plug-in, do tej pory premia zależna była od pierwszej rejestracji pojazdu. Jeśli było to między 1 kwietnia 2021 r. a 11 lipca 2022 r., premia wynosiła 45 000 SEK (ok. 19 252 zł) minus 583 SEK (ok. 250 zł) za każdy gram CO2 emitowany ponad wyznaczony limit 60 g CO2/km. Jeżeli natomiast jego rejestracja nastąpiła między 12 lipca 2022 a 31 grudnia 2022, premia wynosi 20.000 SEK (ok. 8557 zł) minus 300 SEK (ok. 128 zł) za każdy gram CO2 emitowany przez samochód. Wraz z nowymi regułami osoby, które otrzymają dotację po 1 stycznia 2023 r. otrzymają 10.000 SEK (ok. 4278 zł) minus 167 SEK (ok. 72 zł) za każdy gram CO2, który wyemituje samochód ale od nowego poziomu 30 g CO2/km. W Szwecji już w zeszłym roku doszło do zamrożenia dotacji, ale z innych powodów. Budżet dotacji w wysokości prawie trzech miliardów koron (czyli około 300 milionów euro) na cały rok 2021 został wyczerpany już w sierpniu.
Czytaj więcej
Nowy Range Rover zrobił ogromny krok naprzód. Wprowadza największego SUV-a marki do świata nowoczesności, zostając przy tym tradycjonalistą.