Nowe Porsche 911 GT3: Ostatnie z wolnossącym silnikiem

Porsche 911 po liftingu doczekało się pierwszej odmiany z rodu „GT”. GT3 debiutuje jednocześnie w wersji standardowej i Touring. Wciąż napędza je wolnossący bokser o wielkiej mocy.

Publikacja: 31.10.2024 07:05

Nowe Porsche 911 GT3

Nowe Porsche 911 GT3

Foto: mat. prasowe

Składane fotele kubełkowe, tylne siedzenia z mocowaniami Isofix. Oto niektóre z nowości, jakie debiutują w najnowszym Porsche 911 GT3. Brzmi zaskakująco w tak „ostrym”, sportowym modelu? Na szczęście modernizacja nie ogranicza się tylko do poprawy aspektów praktycznych. Choć akurat z faktu, że do tyłu dzięki odchylanym fotelom teraz wygodniej wrzuca się kask, a w wersji Touring - bo to ona zyskała siedzenia z tyłu - można zabrać na przejażdżkę rodzinę, na pewno wielu klientów się ucieszy. Sami o to prosili. Nowe Porsche 911 GT3 z zewnątrz różni się od starszej wersji m.in. reflektorami, nowymi, szerszymi wlotami powietrza, a także węższą listwą świetlną z tyłu. To jednak także nie o zmiany stylistyczne chodziło.

Nowe Porsche 911 GT3

Nowe Porsche 911 GT3

Foto: mat. prasowe

Nowe Porsche 911 GT3 z opcją podgrzewanych kubełkowych foteli

Co więcej, nie chodziło także o ulepszenie kokpitu. Nowe GT3 i tak nie uniknęło jednak kilku zmian we wnętrzu. Odchylane fotele to nie wszystko - silnik włącza się przyciskiem obrotowym, a nie zwykłym guzikiem, kubły mogą mieć funkcję ogrzewania, a zegary zostały zastąpione ekranem, który może wyświetlać cyfrowe wskaźniki w układzie symetrycznym lub tradycyjnym, z pięcioma tarczami. Pojawił się także system ISA ostrzegający pikaniem o przekroczeniu prędkości. Da się go na szczęście szybko wyłączyć. Porsche argumentuje, że ich klienci „nie lubią być traktowani protekcjonalnie”.

Nowe Porsche 911 GT3

Nowe Porsche 911 GT3

Foto: mat. prasowe

Tak naprawdę, w liftingu chodziło o osiągi i wrażenia z jazdy. Silnik to wciąż wolnossące 4.0 B6. Rozwija 510 KM i 461 Nm. Limiter ustawiono na - bagatela! - 9000 obrotów na minutę. Osiągi? Setka w 3,4 s ze skrzynią PDK i 3,9 s przy skrzyni ręcznej. Tak - w gamie wciąż dostępny jest „manual”. Moment obrotowy jest nieco niższy niż w poprzedniku, auto musiało być bowiem dostosowane do nowych norm emisji spalin. Utrzymanie dotychczasowej mocy przy wolnossącym silniku stanowiło wyzwanie. Dobrze, że się udało - m.in. za sprawą nowych wałków rozrządu, korpusów przepustnic, głowic czy chłodnic oleju.

Czytaj więcej

Porsche 911 GTS: Serce czy rozum
Nowe Porsche 911 GT3 Touring

Nowe Porsche 911 GT3 Touring

Foto: mat. prasowe

W ramach modernizacji, skrócono ostatnie przełożenie. To obniżyło prędkość maksymalną, ale polepszyło przyspieszenie. Udoskonalono układ kierowniczy - tak, by był precyzyjny, ale mniej nerwowy, lepszy do jazdy „po krętych, wiejskich drogach”. Poprawiono także jakość tłumienia zawieszenia i układ chłodzenia (stosując np. chłodnice z GT3 RS). Skrzynia biegów została wzmocniona, podobnie jak hamulce. Lepsza jest aerodynamika, większy jest docisk, a masa nieresorowana - mniejsza. To za sprawą nowych, lekkich felg. Nowe opony (255/35ZR20 z przodu i 315/30ZR21 z tyłu) mają zapewnić lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Nowe Porsche 911 GT3 Touring

Nowe Porsche 911 GT3 Touring

Foto: mat. prasowe

Cena Porsche 911 GT3 startuje od 1 103 000 zł

W opcji - choć bezpłatnej - przewidziano pakiet Weissach, obejmujący m.in. lżejszy dach z włókna węglowego. Z tego samego tworzywa wykonano także tylne końcówki spojlera, obudowy lusterek bocznych, przednie wloty powietrza, stabilizatory, drążki sprzęgające i tylną belkę poprzeczną. Z kolei GT3 Touring - czyli bardziej „cywilna” i uliczna wersja - może otrzymać pakiet Leichtbau. Oprócz części z karbonu zawiera także lekkie panele drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów, rodem z wersji 911 S/T. W Polsce ceny nowego modelu startują od 1103 000 zł. To niemal na pewno ostatnie tak „czyste” i analogowe GT3, z wolnossącym silnikiem i ręczną przekładnią…

Nowe Porsche 911 GT3 Touring z tylną kanapą

Nowe Porsche 911 GT3 Touring z tylną kanapą

Foto: mat. prasowe

Opcja ręcznej skrzyni biegów w nowym Porsche 911 GT3

Opcja ręcznej skrzyni biegów w nowym Porsche 911 GT3

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu

Składane fotele kubełkowe, tylne siedzenia z mocowaniami Isofix. Oto niektóre z nowości, jakie debiutują w najnowszym Porsche 911 GT3. Brzmi zaskakująco w tak „ostrym”, sportowym modelu? Na szczęście modernizacja nie ogranicza się tylko do poprawy aspektów praktycznych. Choć akurat z faktu, że do tyłu dzięki odchylanym fotelom teraz wygodniej wrzuca się kask, a w wersji Touring - bo to ona zyskała siedzenia z tyłu - można zabrać na przejażdżkę rodzinę, na pewno wielu klientów się ucieszy. Sami o to prosili. Nowe Porsche 911 GT3 z zewnątrz różni się od starszej wersji m.in. reflektorami, nowymi, szerszymi wlotami powietrza, a także węższą listwą świetlną z tyłu. To jednak także nie o zmiany stylistyczne chodziło.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Premiery
BMW iX po liftingu: Szybciej, dalej i znacznie taniej
Premiery
BMW M3 CS Touring: Z całą rodziną na torze wyścigowym. Znamy polskie ceny
Premiery
Renault zbudowało elektryczny samochód o masie 1000 kg. Ma tylko jedno miejsce
Premiery
Aston Martin Vantage Roadster. W 6,8 sekundy do słońca
Premiery
Renault pokochało styl retro. Wskrzesza kolejny model ze swojej przeszłości