Nowe Porsche 911 GT3: Ostatnie z wolnossącym silnikiem

Porsche 911 po liftingu doczekało się pierwszej odmiany z rodu „GT”. GT3 debiutuje jednocześnie w wersji standardowej i Touring. Wciąż napędza je wolnossący bokser o wielkiej mocy.

Publikacja: 31.10.2024 07:05

Nowe Porsche 911 GT3

Nowe Porsche 911 GT3

Foto: mat. prasowe

Składane fotele kubełkowe, tylne siedzenia z mocowaniami Isofix. Oto niektóre z nowości, jakie debiutują w najnowszym Porsche 911 GT3. Brzmi zaskakująco w tak „ostrym”, sportowym modelu? Na szczęście modernizacja nie ogranicza się tylko do poprawy aspektów praktycznych. Choć akurat z faktu, że do tyłu dzięki odchylanym fotelom teraz wygodniej wrzuca się kask, a w wersji Touring - bo to ona zyskała siedzenia z tyłu - można zabrać na przejażdżkę rodzinę, na pewno wielu klientów się ucieszy. Sami o to prosili. Nowe Porsche 911 GT3 z zewnątrz różni się od starszej wersji m.in. reflektorami, nowymi, szerszymi wlotami powietrza, a także węższą listwą świetlną z tyłu. To jednak także nie o zmiany stylistyczne chodziło.

Nowe Porsche 911 GT3

Nowe Porsche 911 GT3

mat. prasowe

Nowe Porsche 911 GT3 z opcją podgrzewanych kubełkowych foteli

Co więcej, nie chodziło także o ulepszenie kokpitu. Nowe GT3 i tak nie uniknęło jednak kilku zmian we wnętrzu. Odchylane fotele to nie wszystko - silnik włącza się przyciskiem obrotowym, a nie zwykłym guzikiem, kubły mogą mieć funkcję ogrzewania, a zegary zostały zastąpione ekranem, który może wyświetlać cyfrowe wskaźniki w układzie symetrycznym lub tradycyjnym, z pięcioma tarczami. Pojawił się także system ISA ostrzegający pikaniem o przekroczeniu prędkości. Da się go na szczęście szybko wyłączyć. Porsche argumentuje, że ich klienci „nie lubią być traktowani protekcjonalnie”.

Nowe Porsche 911 GT3

Nowe Porsche 911 GT3

mat. prasowe

Tak naprawdę, w liftingu chodziło o osiągi i wrażenia z jazdy. Silnik to wciąż wolnossące 4.0 B6. Rozwija 510 KM i 461 Nm. Limiter ustawiono na - bagatela! - 9000 obrotów na minutę. Osiągi? Setka w 3,4 s ze skrzynią PDK i 3,9 s przy skrzyni ręcznej. Tak - w gamie wciąż dostępny jest „manual”. Moment obrotowy jest nieco niższy niż w poprzedniku, auto musiało być bowiem dostosowane do nowych norm emisji spalin. Utrzymanie dotychczasowej mocy przy wolnossącym silniku stanowiło wyzwanie. Dobrze, że się udało - m.in. za sprawą nowych wałków rozrządu, korpusów przepustnic, głowic czy chłodnic oleju.

Czytaj więcej

Porsche 911 GTS: Serce czy rozum
Nowe Porsche 911 GT3 Touring

Nowe Porsche 911 GT3 Touring

mat. prasowe

W ramach modernizacji, skrócono ostatnie przełożenie. To obniżyło prędkość maksymalną, ale polepszyło przyspieszenie. Udoskonalono układ kierowniczy - tak, by był precyzyjny, ale mniej nerwowy, lepszy do jazdy „po krętych, wiejskich drogach”. Poprawiono także jakość tłumienia zawieszenia i układ chłodzenia (stosując np. chłodnice z GT3 RS). Skrzynia biegów została wzmocniona, podobnie jak hamulce. Lepsza jest aerodynamika, większy jest docisk, a masa nieresorowana - mniejsza. To za sprawą nowych, lekkich felg. Nowe opony (255/35ZR20 z przodu i 315/30ZR21 z tyłu) mają zapewnić lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Nowe Porsche 911 GT3 Touring

Nowe Porsche 911 GT3 Touring

mat. prasowe

Cena Porsche 911 GT3 startuje od 1 103 000 zł

W opcji - choć bezpłatnej - przewidziano pakiet Weissach, obejmujący m.in. lżejszy dach z włókna węglowego. Z tego samego tworzywa wykonano także tylne końcówki spojlera, obudowy lusterek bocznych, przednie wloty powietrza, stabilizatory, drążki sprzęgające i tylną belkę poprzeczną. Z kolei GT3 Touring - czyli bardziej „cywilna” i uliczna wersja - może otrzymać pakiet Leichtbau. Oprócz części z karbonu zawiera także lekkie panele drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów, rodem z wersji 911 S/T. W Polsce ceny nowego modelu startują od 1103 000 zł. To niemal na pewno ostatnie tak „czyste” i analogowe GT3, z wolnossącym silnikiem i ręczną przekładnią…

Nowe Porsche 911 GT3 Touring z tylną kanapą

Nowe Porsche 911 GT3 Touring z tylną kanapą

mat. prasowe

Opcja ręcznej skrzyni biegów w nowym Porsche 911 GT3

Opcja ręcznej skrzyni biegów w nowym Porsche 911 GT3

mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu

Składane fotele kubełkowe, tylne siedzenia z mocowaniami Isofix. Oto niektóre z nowości, jakie debiutują w najnowszym Porsche 911 GT3. Brzmi zaskakująco w tak „ostrym”, sportowym modelu? Na szczęście modernizacja nie ogranicza się tylko do poprawy aspektów praktycznych. Choć akurat z faktu, że do tyłu dzięki odchylanym fotelom teraz wygodniej wrzuca się kask, a w wersji Touring - bo to ona zyskała siedzenia z tyłu - można zabrać na przejażdżkę rodzinę, na pewno wielu klientów się ucieszy. Sami o to prosili. Nowe Porsche 911 GT3 z zewnątrz różni się od starszej wersji m.in. reflektorami, nowymi, szerszymi wlotami powietrza, a także węższą listwą świetlną z tyłu. To jednak także nie o zmiany stylistyczne chodziło.

Pozostało 81% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł