Tak wygląda siódma generacja Suzuki Swift. W salonach w przyszłym roku

Suzuki zaprezentowało na tegorocznym salonie samochodowym Japan Mobility Show koncepcyjną wersję nowej generacji Swifta. Teraz pokazano seryjny model, który trafi również na europejskie rynku. Auto w salonach pojawi się w przyszłym roku.

Publikacja: 06.12.2023 10:37

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

Foto: mat. prasowe

Obecna generacja Swifta dostępna jest od 2017 roku, a w 2020 roku Japończycy zaprezentowali model po modernizacji. Od 2024 roku w salonach pojawi się siódma generacja (wewnętrznie oznaczenie YED). Japończycy obiecują, że ma być to model zdecydowanie bardziej dojrzały niż dotychczas. Wizję nowego Swifta można było zobaczyć już podczas salonu samochodowego w Tokio. Koncepcyjny Swift w dużej mierze odsłonił pomysły, które trafiły do produkcyjnego modelu. Teraz gotowy Swift został oficjalnie zaprezentowany w Japonii.

Historia Suzuki Swift w pigułce

Swift to model z bardzo długą tradycją. Pierwszy raz pojawił się na rynku w 1983 roku, czyli dokładnie 40 lat temu. Był to pierwszy miejski model Suzuki, który przeznaczony był na globalne rynki. Poza Japonią auto szczególną sympatią cieszyło się w Indiach. Druga generacja (1989–1996) miała bardzo rozbudowaną paletę modeli. Poza klasycznym 3- i 5-drzwiowym nadwoziem dostępny był jeszcze sedan, a nawet dwumiejscowy kabriolet. Swift trafił na rynek amerykański (Geo Metro), a po modernizacji (od 1996 r.) produkowany był w węgierskiej fabryce w Esztergom. Od 2004 roku czwarta generacja znacznie różniła się od poprzednika. Auto na dobre zadomowiło się na Starym Kontynencie i jego produkcja trwała do 2010 r. Numer pięć był wyraźnym rozwinięciem poprzednika. Nowe pomysły przyszły dopiero z szóstą generacją, która otrzymała zmiany stylistyczne i silnikowe. Numer siedem kontynuuje pomysły, wymiary oraz rozwiązania poprzednika.

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Czytaj więcej

Przerób Suzuki na Mercedesa. Mała Klasa G za ok. 17 tys. zł

Stare wymiary, ale nowy wygląd

Nowy Suzuki Swift ma bardziej zaokrąglony przód z zakrzywioną linią maski, która nie znajduje się już pomiędzy błotnikami, ale opiera się na nich. Z grilla zniknęła listwa, a sam wlot powietrza jest wyraźnie większy. Nowy kształt mają również reflektory i przedni zderzak. Od przodu widać, że to nowa generacja Swifta. Na boku nadwozia, tuż pod szybami przebiega wyraźne przetłoczenie, które jest przedłużeniem linii maski. Zdecydowano się na klasyczne klamki tylnych drzwi, które nie są już ukryte w słupku C. Tył karoserii stał się bardziej wyrazisty. Tutaj Suzuki zmodyfikowało wygląd zderzaka, światła mają nowy kształt, a spoiler na dachu z trzecim światłem stopu ma małe boczne żebra. Pokrywa bagażnika jest nieco dłuższa, a próg załadunkowy obniżony o 11 mm. Słupki z dachem i lusterkami są lakierowane na czarno.

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Nowy Swift z automatyczną skrzynią biegów

Nowy Swift trafi do nas z trzema wariantami napędu. Jednym z nich będzie 3-cylindowy wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, który wykorzystuje technologię „mild hybrid” ze zintegrowanym generatorem rozrusznika. Ma moc 83 KM i maksymalny moment obrotowy 115 Nm. W połączeniu z napędem na przednie koła dostępna jest pięciobiegowa skrzynia manualna lub przekładnia CVT. W Japonii Swift jest również dostępny z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1,0 litra bez hybrydyzacji. Nadal nie wiadomo czy dobrze znany silnik o pojemności 1,4 litra i mocy obecnie 129 KM będzie w przyszłości dostępny w Swifcie Sport. Na nowo zostało zestrojone podwozie (mocniejsze stabilizatory z przodu, dłuższy skok sprężyn z tyłu) i układ wspomagania kierownicy.

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Wnętrze nowego Swifta zostało całkowicie przeprojektowane. Centralny ekran dotykowy i środkowe nawiewy zamieniają się miejscami. Dziewięciocalowy ekran znajduje się teraz na górze deski rozdzielczej, a pod spodem znajdują się tera nawiewy. Od nowa urządzono też sterowanie klimatyzacją, powiększył się schowek w desce rozdzielczej są też nowe uchwyty na kubki. Poprawiono jakość tworzyw i materiałów. W nowym Swifcie dostępne będą również dodatkowe systemy wspomagające jak np. monitorowanie zmęczenia kierowcy czy automatyczne światła drogowe. Ceny póki co nie są znane.

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Nowe Suzuki Swift

Nowe Suzuki Swift

mat. prasowe

Czytaj więcej

Zmiany w prawie jazdy. Seniorzy po 65 roku życia i młodzi będą mieli najtrudniej

Czytaj więcej

Brak przeglądu auta może słono kosztować. Kara to nawet 5 tys. zł

Obecna generacja Swifta dostępna jest od 2017 roku, a w 2020 roku Japończycy zaprezentowali model po modernizacji. Od 2024 roku w salonach pojawi się siódma generacja (wewnętrznie oznaczenie YED). Japończycy obiecują, że ma być to model zdecydowanie bardziej dojrzały niż dotychczas. Wizję nowego Swifta można było zobaczyć już podczas salonu samochodowego w Tokio. Koncepcyjny Swift w dużej mierze odsłonił pomysły, które trafiły do produkcyjnego modelu. Teraz gotowy Swift został oficjalnie zaprezentowany w Japonii.

Pozostało 90% artykułu
Premiery
Opel Frontera powraca. Ale w zamian żegnamy Crosslanda
Premiery
Kultowy model Mercedesa w nowym wydaniu. Tak wygląda pierwsza elektryczna Klasa G
Premiery
Tak wygląda Nissan Qashqai po liftingu. Można pomyśleć, że to nowy model
Premiery
Dwie polskie premiery: Nowy Aston Martin i Ford Mustang
Premiery
Land Rover Defender OCTA nadchodzi. Mercedes-AMG może mieć powody do obaw