Porsche 718 Spyder RS: Niesamowita mieszanka - silnik z 911 GT3 i otwarty dach

Takiego auta Porsche jeszcze nie miało. Nie było modelu z umieszczonym centralnie wolnossącym sześciocylindrowym silnikiem w samochodzie z otwartym dachem.

Publikacja: 10.05.2023 07:34

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Na początek taki detal z tekstu prasowego Porsche. Opisując 718 Spyder RS pada takie zdanie: "Porsche wprowadza na rynek najmocniejszą jak dotąd wersję popularnego roadstera...". Kiedy wszyscy kasują klasyczną motoryzację chłopaki ze Stuttgartu grają branży na nosi i mało, że wprowadzają na rynek kolejny model z silnikiem wolnossącym to jeszcze pozwalają sobie zaznaczyć - "jak dotąd". Czyli co? To jednak nie koniec? Trzymam za słowo. Chociaż z drugiej strony to jednak chyba tylko taka gra słowna, bo Porsche kończy z linią modelową 718 z centralnie umieszczonym silnikiem spalinowym. Ale kończy ją w rewelacyjny sposób. Sportową wersją zaprojektowaną z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy. Nowy 718 Spyder RS ​​to odpowiednik rewelacyjnego 718 Cayman GT4 RS tyle, że z otwartym dachem.

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Takiego auta Porsche jeszcze nie miało. Nie było modelu z umieszczonym centralnie wolnossącym sześciocylindrowym silnikiem w samochodzie z otwartym dachem. Silnik pochodzi z 911 GT 3, ale ta sama jednostka napędowa o wysokoobrotowej konstrukcji napędza również samochód wyścigowy Porsche 911 GT3 Cup. 718 Spyder RS​ jest wyjątkowo lekki i purystyczny, ma ręcznie otwierany miękki dach ​i przeszywający, wyjątkowy dźwięk silnika. Jeszcze nie dotarliśmy do półrocza, a już mamy najbardziej fascynującą premierę w świecie motoryzacji w 2023 roku. Porsche twierdzi, że jeszcze popracowało nad dźwiękiem, który ma być dodatkowo wzmocniony przez lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej.

Czytaj więcej

Porsche 911 GT3 vs. 911 Turbo S: Do celu, czy dla przyjemności?
Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Jak każdy nowożytny RS, również 718 Spyder RS ​​jest dostępny wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów (PDK). Oprócz mocniejszego silnika, do poprawy osiągów przyczynia się również mniejsza masa nowego modelu: ważący 1410 kilogramów Spyder RS ​​jest o 40 kg lżejszy od 718 Spyder i o 5 kg lżejszy od 718 Cayman GT4 RS. Przód ​​jest prawie identyczny jak przód 718 Cayman GT4 RS. Standardowa przednia maska ​​jest wykonana z CFRP i ma szeroki wylot powietrza nad zderzakiem. Dwa kanały NACA poprawiają chłodzenie hamulców, a listwy boczne na zewnętrznych końcach zderzaka zwiększają siłę docisku. Przedni spojler jest nieco krótszy niż w 718 Cayman GT4 RS, co w połączeniu z dużym tylnym spojlerem zapewnia większą siłę docisku.

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Jak w każdym Spyderze również tu dach składany jest ręcznie, który waży 18,3 kg, a to o 7,6 kg mniej niż w 718 Spyder io 16,5 kg mniej niż w 718 Boxster. Kierowcy, którzy chcą zrzucić dodatkowe osiem kilogramów z masy pojazdu, mogą całkowicie zdemontować i zostawić dach w domu. Podwozie 718 Spyder RS ​​wykorzystuje komponenty z 718 Cayman GT4 RS i 718 Spyder i zostało zaprojektowane z myślą o jeździe po zakrętach. Jest standardowo wyposażone w Porsche Active Suspension Management (PASM) ze sportowym tuningiem i zostało obniżone o 30 mm. Wyposażone jest również w Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, łożyskami zawieszenia z przegubami kulowymi i 20-calowymi kutymi aluminiowymi kołami.

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Wnętrze zostało zredukowane do niezbędnych elementów funkcjonalnych i ergonomicznych. Kierownica RS jest pokryta materiałem Race-Tex i ma żółte oznaczenie na godzinie 12. Kubełkowe fotele są wykonane z lekkiego CFRP z wykończeniem z włókna węglowego. Dostępne są cztery klasyczne i trzy metaliczne kolory nadwozia, w tym nowy metalik Vanadium Grey, a także kolory specjalne Arctic Grey, Shark Blue i Ruby Star Neo. Opcjonalnie ​​dostępny jest również pakiet Weissach z lekkimi kutymi felgami magnezowymi i układem wydechowym wykonanym z tytanu.

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Nowe Porsche 718 Spyder RS ​​swoją publiczną premierę będzie miało w czerwcu podczas obchodów 75-lecia Porsche Sports Cars w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Niedługo potem pojawi się również na Goodwood Festival of Speed ​​w Anglii. Polska cennik 718 Spyder RS rozpoczyna się od 807 000 zł.

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche wraca na tor. 24h Le Mans i nie tylko

Na początek taki detal z tekstu prasowego Porsche. Opisując 718 Spyder RS pada takie zdanie: "Porsche wprowadza na rynek najmocniejszą jak dotąd wersję popularnego roadstera...". Kiedy wszyscy kasują klasyczną motoryzację chłopaki ze Stuttgartu grają branży na nosi i mało, że wprowadzają na rynek kolejny model z silnikiem wolnossącym to jeszcze pozwalają sobie zaznaczyć - "jak dotąd". Czyli co? To jednak nie koniec? Trzymam za słowo. Chociaż z drugiej strony to jednak chyba tylko taka gra słowna, bo Porsche kończy z linią modelową 718 z centralnie umieszczonym silnikiem spalinowym. Ale kończy ją w rewelacyjny sposób. Sportową wersją zaprojektowaną z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy. Nowy 718 Spyder RS ​​to odpowiednik rewelacyjnego 718 Cayman GT4 RS tyle, że z otwartym dachem.

Pozostało 84% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł