Lexus wchodzi na rynek z modelami o napędzie wyłącznie elektrycznymi. Po UX przyszedł czas na pierwszy w pełni elektryczny samochód nie mający swojego odpowiednika w gamie Lexusa. SUV RZ 450e dzieli swoje fundamenty techniczne z równie nową elektryczną Toyotą BZ4X, która bazuje na platformie E-TNGA. Obydwa nowe modele można będzie zamawiać jeszcze w tym roku, ale w salonach pojawią się w 2023 r.
Lexus RZ 450e
Nowy RZ ma długość 4,80 m, szerokość 1,90 m, wysokość 1,64 m i rozstaw osi 2850 mm. To więc duży samochód, mniejszy od modelu RX o około 10 cm, ale większy od NX o prawie 20 cm. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh jest umieszczony płasko w podłodze auta i stanowi integralną część platformy. Oficjalnych danych zasięgu póki co nie ma, ale ten powinien wynosić około 400 km. Lexus RZ 450e jest napędzany silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy obu osiach. Silnik z przodu ma moc 204 KM, a tylny 109 KM. Całkowita moc wynosi 313 KM. Tym samym RZ 450e ma taką samą moc jak RX 450h, który osiąga również 313 KM. Dwa silniki elektryczne tworzą razem układ napędowy nazwany Direct-4, który w sposób ciągły kontroluje trakcję wszystkich kół i automatycznie oraz płynnie rozdziela moc napędową. Rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną osią można regulować w ciągu milisekund w zakresie od 0:100 do 100:0.
Czytaj więcej
W 2021 roku sprzedaż Lexusa w Europie wzrosła o 2 proc. do 72 441 samochodów. W tym samym czasie sprzedaż aut premium w Europie spadła o 2 proc. W efekcie udział Lexusa w rynku samochodów klasy premium osiągnął rekordowy poziom 2,3 proc.
Lexus RZ 450e