Reklama
Rozwiń

Ford Mustang GTD: Najszybszy amerykański samochód na Nürburgringu

Ford Mustang GTD z 815-konnym silnikiem 5.2 V8 zszedł na legendarnym torze Nürburgring do czasu poniżej siedmiu minut. „Nie jesteśmy tym faktem w pełni usatysfakcjonowani. Jeszcze tu wrócimy!” - zapowiada prezes Forda.

Publikacja: 27.12.2024 10:38

Ford Mustang GTD ma silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy 815 KM

Ford Mustang GTD ma silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy 815 KM

Foto: mat. prasowe

Ford Mustang nie był nigdy samochodem, który kojarzył się z bardzo szybką i skuteczną jazdą po zakrętach. Owszem, w długich dziejach tego modelu nie brakowało wersji sportowych i bardzo mocnych, zwykle jednak lepiej nadawały się do wyścigów na prostej… ewentualnie do efektownego uciekania przed policją na filmowym ekranie (pamiętamy film „Bullitt”!). Słowa „Mustang” i „Nürburgring” rzadko występowały obok siebie. Słynny niemiecki tor, zwany czasami „Zielonym Piekłem”, to ulubione miejsce producentów samochodów do testowania nowych produktów, od minivanów po bezkompromisowe wyścigówki. Niezwykle wymagająca trasa licząca ponad 20 kilometrów, obfitująca w różnice wysokości i ślepe zakręty to miejsce licznych zmagań sportowych i - niestety - również tragicznych wypadków. Marki samochodowe uwielbiają chwalić się czasami uzyskanymi na Nürburgringu w różnych kategoriach - „najszybsze kombi”, „najszybszy elektryczny sedan” i tak dalej. Zwykle była to domena niemieckich marek, ale teraz dołączają do rywalizacji także firmy np. z Chin. No i Ford z najnowszym Mustangiem GTD.

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Ford Puma w nowej wersji już w przyszłym roku. Powalczy z konkurencją dobrą ceną

Ford Mustang GTD może swoją nazwą kojarzyć się z VW Golfem z silnikiem wysokoprężnym. Oczywiście nie ma jednak pod maską diesla, a V8 o pojemności 5.2. GTD to pojazd opisywany jako jako „pierwszy supersamochód z emblematem Mustang”. Auto ma homologację drogową. Moc sięga 815 KM, a w trosce o zachowanie auta na torze zastosowano tu m.in. aerodynamiczne tylne skrzydło, magnezowe obręcze kół i panele nadwozia z włókna węglowego. Dodajmy do tego półaktywne zawieszenie stworzone przy wykorzystaniu doświadczeń z motorsportu. Tak brzmi przepis na skuteczne auto torowe.

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Jak ze swoich zadań wywiązał się Mustang GTD? Prowadzony przez kierowcę Multimatic Motorsports Dirka Müllera samochód przejechał trasę w 6:57,685 min. Udało się więc osiągnąć cel, jakim było zejście na trasie z 73 zakrętami do czasu poniżej siedmiu minut. Ford jest dopiero szóstym seryjnym samochodem sportowym, który ukończył oficjalny przejazd z czasem poniżej siedmiu minut i piątym w klasie produkcyjnych samochodów sportowych, które odnotowały rekordowe wyniki na torze Nürburgring. GTD było takie samo, jak wersja produkcyjna, ale ze względu na wymogi dotyczące bezpieczeństwa na torze, w kabinie musiały znajdować się: kubełkowy fotel z pięciopunktowymi pasami i klatka bezpieczeństwa. - Zespół odpowiedzialny za Mustanga GTD wykorzystał to, czego nauczyliśmy się przez dziesięciolecia na torze i skonstruował Mustanga, który może konkurować z najlepszymi supersamochodami na świecie – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „Jesteśmy dumni, że jako pierwszy amerykański producent samochodów mogliśmy pokonać tor Nürburgring w czasie poniżej siedmiu minut, ale nie jesteśmy tym faktem w pełni usatysfakcjonowani. Wiemy, że Mustang GTD potrafi ten czas jeszcze skrócić. Jeszcze tu wrócimy!” - dodał.

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Ford Mustang GTD to najszybsze amerykańskie auto na torze zwanym Zielone Piekło

Wysiłki inżynierów i kierowców, oraz wszystkich osób zaangażowanych w projekt i w bicie rekordu, udokumentowano w 13-minutowym filmie dokumentalnym The Road To The Ring. Jest dostępny na stronie Ford.com, na kanale YouTube Forda i na Facebooku. Jak opisują przedstawiciele marki, „to spojrzenie zza kulis na wcześniejsze testy Mustanga GTD, od legendarnych amerykańskich torów, takich jak Sebring, po sesje treningowe na torze Nürburgring”. Pojawiają się w nim Farley, Muller, dyrektor techniczny Multimatic Larry Holt, główny inżynier programu Mustanga GTD Greg Goodall i kierownik projektu Mustanga GTD Anthony Colard, a także inni członkowie zespołu Forda i Multimatic. Jaki będzie kolejny rekord Forda na Ringu? Czekamy na nową odsłonę rywalizacji.

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Ford szykuje się na rajd Dakar. Pod maską V8, a za kierownicą legendy

Ford Mustang nie był nigdy samochodem, który kojarzył się z bardzo szybką i skuteczną jazdą po zakrętach. Owszem, w długich dziejach tego modelu nie brakowało wersji sportowych i bardzo mocnych, zwykle jednak lepiej nadawały się do wyścigów na prostej… ewentualnie do efektownego uciekania przed policją na filmowym ekranie (pamiętamy film „Bullitt”!). Słowa „Mustang” i „Nürburgring” rzadko występowały obok siebie. Słynny niemiecki tor, zwany czasami „Zielonym Piekłem”, to ulubione miejsce producentów samochodów do testowania nowych produktów, od minivanów po bezkompromisowe wyścigówki. Niezwykle wymagająca trasa licząca ponad 20 kilometrów, obfitująca w różnice wysokości i ślepe zakręty to miejsce licznych zmagań sportowych i - niestety - również tragicznych wypadków. Marki samochodowe uwielbiają chwalić się czasami uzyskanymi na Nürburgringu w różnych kategoriach - „najszybsze kombi”, „najszybszy elektryczny sedan” i tak dalej. Zwykle była to domena niemieckich marek, ale teraz dołączają do rywalizacji także firmy np. z Chin. No i Ford z najnowszym Mustangiem GTD.

Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Po Drodze
Był jednym z najmocniejszych SUV-ów na rynku. Teraz żegna się wersją specjalną
Po Drodze
Miał zostać wycofany z oferty, a zostaje na kolejne lata. SUV Volvo po modernizacji
Po Drodze
Mercedes pokazał w Warszawie swoją wizję przyszłości
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Po Drodze
Garaż Taylor Swift robi wrażenie. Sprawdzamy, jakimi samochodami jeździ supergwiazda
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku