10 najtańszych nowych diesli, którymi wjedziesz do strefy czystego transportu

Kurczy się rynkowa oferta nowych modeli dostępnych z silnikiem diesla. Od dłuższego czasu mają one złą prasę, a ostatnio pogorszyły ją dodatkowo ograniczenia wjazdu do stref czystego transportu m.in. w Warszawie. Tymczasem nowym autem z silnikiem wysokoprężnym, spełniającym normę Euro 6d, wjedziemy do takiej strefy jeszcze przez wiele lat.

Publikacja: 27.12.2023 09:54

Silniki diesla z normą spalin Euro6 jeszcze przez bardzo długi czas nie będą wykluczone ze strefy cz

Silniki diesla z normą spalin Euro6 jeszcze przez bardzo długi czas nie będą wykluczone ze strefy czystego transportu

Foto: AdobeStock

Carsmile opracował zestawienie przykładowych modeli, które można spokojnie kupować z silnikiem diesla. Volvo kończy produkcję diesli na początku 2024 roku. W tej chwili zamówienie aut tej marki z silnikiem wysokoprężnym jest już bardzo trudne, a momentami wręcz niemożliwe. Volvo dołącza do grona marek, które już wcześniej zrezygnowały z diesli. Np. na polskim rynku nie zamówimy dzisiaj już Hyundaia, Suzuki, Hondy, Subaru, Jeepa czy Porsche z silnikiem wysokoprężnym. Kto chce diesla w Kii, to do wyboru zostały ostatnie sztuki Sorento (auta nie da się już zamówić w indywidualnej konfiguracji z silnikiem diesla), w Toyocie z dieslem są tylko pojazdy dostawcze oraz Hilux i Land Cruiser, a w Renault– poza samochodami użytkowymi, został tylko Megane. Z diesla w nowych modelach wprowadzanych na rynek zrezygnowała też m.in. Dacia.

Czytaj więcej

Te europejskie modele aut są produkowane w Chinach. Wśród nich BMW i Cupra

Powodem tych zmian są trendy proekologiczne oraz zaostrzające się normy emisji spalin. W Warszawie niektóre diesla mogą też mieć problem z legalnym wjazdem do strefy czystego transportu (SCT), która od 1 lipca 2024 r. ma część miasta. Jeśli nic się nie zmieni to za kilka miesięcy do Warszawy nie wjedziemy modelami z silnikiem benzynowym wyprodukowanym przed 1997 rokiem oraz dieslem wyprodukowanym przed 2006 rokiem. Zgodnie z projektem SCT obecnie produkowane diesle, spełniające normę Euro 6d, od 2032 roku będą jedynymi autami z silnikiem wysokoprężnym, dopuszczonymi do ruchu w strefie. Tym samym kto dzisiaj zdecyduje się na diesla z normą Euro6 może spać spokojnie.

Citroen C3 1.5 BlueHDi to najtańszy diesel na rynku (cena od 96 000 zł)

Citroen C3 1.5 BlueHDi to najtańszy diesel na rynku (cena od 96 000 zł)

Foto: mat. prasowe

Ceny używanych diesli są niepewne, ale aut elektrycznych również

Sporą niewiadomą są ceny aut z silnikiem wysokoprężnym, jakie zobaczymy za kilka czy kilkanaście lat na rynku samochodów używanych. - Trzeba się liczyć z faktem, że ceny tych pojazdów będą podlegać różnym wahaniom. Z jednej strony będzie bowiem malał popyt na diesle w dużych miastach, ale z drugiej strony będą się one stawały towarem coraz bardziej deficytowym na rynku. Dodatkowo będzie rósł eksport tego typu pojazdów z Polski do krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach. Największą niewiadomą jest jednak kwestia opodatkowania tego typu pojazdów, jak również oleju napędowego – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Dla przeciwwagi równie wielką niewiadomą jest spadek wartości cen aut używanych z napędem elektrycznym. Dobrym przykładem jest tu Tesla, która po licznych obniżkach cen zrujnowała sobie wartość rezydualną swoich modeli.

Dacia Duster Blue dCi 115 4x2

Dacia Duster Blue dCi 115 4x2

Foto: mat. prasowe

Pięć Francuzów w Top10

Udział diesla w rejestracjach nowych samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent. Według danych IBRM Samar, pojazdy z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 14 proc. wszystkich rejestracji w pierwszych 10 miesiącach br., ale były w tym roku okresy gdy udział ten przekraczał 15 proc. Wciąż są one bardzo popularne m.in. jako auta flotowe. - Wielu klientów jest nadal zainteresowanym dieslami czy to ze względu na pewne przyzwyczajenia, przyjemność jazdy autem z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym, czy też chęć obniżenia kosztów eksploatacyjnych przy dużych przebiegach – wylicza Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile. Top10 najtańszych diesli na rynku zdominowana jest przez francuskie marki, które zajmują połowę miejsce w pierwszej dziesiątce. Miłym zaskoczeniem jest też siódme miejsce Audi A3. Kolejnym modelem marki premium z dieslem na liście najtańszych aut z tym napędem jest BMW serii 1, które plasuje się na 20 pozycji. Przy wyznaczaniu listy nie braliśmy pod uwagę aut typowo dostwczo/roboczych typu Ford Transit Courier czy Renault Kangoo. Gdyby zostały wzięte pod uwagę najtańszym dieslem na polskim rynku byłby Renault Express Van z silnikiem 1,5 Blue dCi o mocy 75 KM, którego cena rozpoczyna się od 89 052 zł.

Citroen C3 Aircross 1.5 BlueHDi

Citroen C3 Aircross 1.5 BlueHDi

Foto: mat. prasowe

10 najtańszych nowych diesli, którymi wjedziesz do strefy czystego transportu:
1. Citroen C3 1.5 BlueHDi - 102 KM, cena od 96 000 zł
2. Dacia Duster Blue dCi 115 4x2 - 115 KM, cena od 97 200 zł
3. Citroen C3 Aircross 1.5 BlueHDi - 110 KM, cena od 110 900 zł
4. Renault Megane Blue dCi 115 - 115 KM, cena od 114 900 zł
5. Skoda Octavia 2.0 TDI - 115 KM, cena od 115 550 zł
6. Seat Leon 2.0 TDI - 115 KM, cena od 127 700 zł
7. Audi A3 2.0 30TDI - 116 KM, cena od 128 400 zł
8. Volkswagen Golf 2.0 TDI - 115 KM, cena od 129 190 zł
9. Skoda Karoq 2.0 TDI - 115 KM, cena od 132 050 zł
10.Peugeot 308 1,5 BlueHDi - 130 KM, cena od 132 600 zł

Renault Megane Blue dCi 115

Renault Megane Blue dCi 115

Foto: mat. prasowe

Skoda Octavia 2.0 TDI

Skoda Octavia 2.0 TDI

Foto: mat. prasowe

Seat Leon 2.0 TDI

Seat Leon 2.0 TDI

Foto: mat. prasowe

Audi A3 2.0 30TDI

Audi A3 2.0 30TDI

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Golf 2.0 TDI

Volkswagen Golf 2.0 TDI

Foto: mat. prasowe

Skoda Karoq 2.0 TDI

Skoda Karoq 2.0 TDI

Foto: mat. prasowe

Peugeot 308 1,5 BlueHDi

Peugeot 308 1,5 BlueHDi

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Czytaj więcej

Już w 2024 roku tymi samochodami nie wjedziesz do Warszawy

Carsmile opracował zestawienie przykładowych modeli, które można spokojnie kupować z silnikiem diesla. Volvo kończy produkcję diesli na początku 2024 roku. W tej chwili zamówienie aut tej marki z silnikiem wysokoprężnym jest już bardzo trudne, a momentami wręcz niemożliwe. Volvo dołącza do grona marek, które już wcześniej zrezygnowały z diesli. Np. na polskim rynku nie zamówimy dzisiaj już Hyundaia, Suzuki, Hondy, Subaru, Jeepa czy Porsche z silnikiem wysokoprężnym. Kto chce diesla w Kii, to do wyboru zostały ostatnie sztuki Sorento (auta nie da się już zamówić w indywidualnej konfiguracji z silnikiem diesla), w Toyocie z dieslem są tylko pojazdy dostawcze oraz Hilux i Land Cruiser, a w Renault– poza samochodami użytkowymi, został tylko Megane. Z diesla w nowych modelach wprowadzanych na rynek zrezygnowała też m.in. Dacia.

Pozostało 85% artykułu
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Po Drodze
Był jednym z najmocniejszych SUV-ów na rynku. Teraz żegna się wersją specjalną
Po Drodze
Miał zostać wycofany z oferty, a zostaje na kolejne lata. SUV Volvo po modernizacji
Po Drodze
Mercedes pokazał w Warszawie swoją wizję przyszłości
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Po Drodze
Garaż Taylor Swift robi wrażenie. Sprawdzamy, jakimi samochodami jeździ supergwiazda