Reklama
Rozwiń
Reklama

Te europejskie modele aut są produkowane w Chinach. Wśród nich BMW i Cupra

Chiny to motoryzacyjny kraj numer 1. Etykieta „Made in China” powinna być umieszczona na kilkunastu modelach europejskich samochodów. Przegląd marek zachodnich marek, które produkują tanio auta w Azji.

Publikacja: 25.12.2023 15:23

Niektóre modele sprzedawane na europejskim rynku produkowane są w Chinach

Niektóre modele sprzedawane na europejskim rynku produkowane są w Chinach

Foto: mat. prasowe

BMW iX3 jest produkowane w Chinach
Dla wielu ten fakt może być zaskoczeniem. Jednak BMW iX3 zjeżdża z linii montażowej wyłącznie w fabryce w chińskim Shenyang. Podczas gdy SUV-y BMW z silnikiem spalinowym, podobnie jak większe modele X5 i X7, są produkowane w amerykańskiej fabryce w Spartanburgu, wszystkie sprzedawane w Europie odmiany elektryczne pochodzą z Chin. Zresztą Mini również coraz bardziej orientuje się w kierunku Chin. Następna generacja elektrycznego Coopera, której premiera zapowiedziana jest na rok 2024, będzie produkowana w Oksfordzie. BMW Group dopiero niedawno zakomunikowała tą zmianę i zdecydowała się na europejską lokalizację. Do niedawna to chińska firma Great Wall planowała produkcję Mini.

BMW iX3 z napędem elektrycznym

BMW iX3 z napędem elektrycznym

Foto: mat. prasowe

BMW iX3 z napędem elektrycznym

BMW iX3 z napędem elektrycznym

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Komisja Europejska sprawdza import chińskich BMW

Modele Volvo i Polestar z Chin
Volvo i Polestar należą do chińskiej grupy Geely. Polestar od początku produkuje modele Polestar 2 na linii montażowej w chińskim mieście Luqiao. Hybrydowy Polestar 1, limitowany do 1500 sztuk, też był produkowany w 15 milionowym mieście Chengdu. Również Volvo produkuje niektóre modele w Chinach. Na przykład Volvo S90 zjeżdża z linii montażowej wyłącznie na Dalekim Wschodzie w Daqing. Najbardziej znane Volvo XC60 produkowane jest w Gandawie w Belgii, w Torslandzie w Szwecji, ale i w Chengdu w Chinach. Większe XC90 opuszcza także fabryki w Torslandzie i Chengdu. Produkcja EX30 będzie miała miejsce Gandawie w Belgii od 2025 roku. Nawiasem mówiąc, brytyjska marka Lotus również należy do chińskiej grupy Geely. Odrodzenie brytyjskiej sportowej nazwy miało miejsce niedawno wraz z pojawieniem się elektrycznego SUV-a Eletre o mocy do 918 KM. Lotus Eletre jest również produkowany w Chinach.

Reklama
Reklama
Polestar 2

Polestar 2

Foto: mat. prasowe

Volvo S90

Volvo S90

Foto: mat. prasowe

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Oto Lotus Emeya. To nowy sedan z Wuhan. Ma 905 KM

Stellantis produkuje w Chinach
Dzięki 14 markom Grupa Stellantis jest jednym z największych producentów samochodów na świecie. Jest rzeczą oczywistą, że europejsko-amerykański gigant ma również zakłady produkcyjne w Chinach. Z linii produkcyjnej zjeżdża tam między innymi Citroen C5 X sprzedawany na rynku europejskim. Zarówno wersja plug-in, jak i warianty z silnikiem spalinowym pochodzą z fabryki w Shenzhen. Flagowiec marki DS, model DS9 opuszcza fabrykę w tym samym miejscu.

Citroen C5 X

Citroen C5 X

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama
DS9

DS9

Foto: mat. prasowe

Smart w chińskich rękach
Nawet jeśli Mercedes nadal posiada udziały w Smarcie, to ta marka od dawna jest w rękach Grupy Geely. Nieoferowane póki co na polskim rynku nowe modele 1 i 3 technicznie są blisko spokrewnione z modelami Zeekr i Volvo, które zjeżdżają z linii montażowej w Xi'an w Chinach – wszystkie Smarty mają elektryczny napęd.

Smart1

Smart1

Foto: mat. prasowe

Smart3

Smart3

Foto: mat. prasowe

Dacia i chiński klon
Najtańszym samochodem elektrycznym jest nadal Dacia Spring. W przeciwieństwie do pozostałych modeli spółki zależnej od Renault, Spring nie pochodzi on z Rumunii. Zamiast tego elektryczny tani model jest technicznym klonem Dongfeng EX1, który jest produkowany w Wuhan w Chinach.

Dacia Spring

Dacia Spring

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama
Dongfeng EX1

Dongfeng EX1

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Daria Zielaskiewicz, dyrektorka Seat&Cupra: Seat pozostanie na rynku

Hiszpańska Cupra z Chin
Elektryczne modele Volkswagena ID przeznaczone na rynek europejski są produkowane w Niemczech. Jednak firma z Wolfsburga ma długą i niezwykle udaną tradycję produkcji swoich modeli w Chinach. Istnieje tam kilka spółek joint venture i zakładów produkcyjnych. Oprócz szeregu modeli z silnikami spalinowymi z linii produkcyjnej zjeżdżają tam również pochodne elektryczne ID, ale przeznaczone na rynek chiński. Za to SUV Cupra Tavascan jest importowany na rynek europejski Chin. Produkowany jest w Hefei w środkowych Chinach.

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan

Foto: mat. prasowe

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Tesla Model 3 z Chin i USA
Mimo że Tesla zbudowała w Niemczech fabrykę, to z linii montażowej pod Berlinem nie zjeżdża popularny Model 3, a wyłącznie SUV Model Y. Limuzyny Model 3, które jeżdżą po europejskich drogach pochodzą z gigafactory w Freemont/USA lub Szanghaju w Chinach.

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Foto: mat. prasowe

BMW iX3 jest produkowane w Chinach
Dla wielu ten fakt może być zaskoczeniem. Jednak BMW iX3 zjeżdża z linii montażowej wyłącznie w fabryce w chińskim Shenyang. Podczas gdy SUV-y BMW z silnikiem spalinowym, podobnie jak większe modele X5 i X7, są produkowane w amerykańskiej fabryce w Spartanburgu, wszystkie sprzedawane w Europie odmiany elektryczne pochodzą z Chin. Zresztą Mini również coraz bardziej orientuje się w kierunku Chin. Następna generacja elektrycznego Coopera, której premiera zapowiedziana jest na rok 2024, będzie produkowana w Oksfordzie. BMW Group dopiero niedawno zakomunikowała tą zmianę i zdecydowała się na europejską lokalizację. Do niedawna to chińska firma Great Wall planowała produkcję Mini.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Po Drodze
Te samochody i rozwiązania wyprzedziły przyszłość. 10 innowacji, które zmieniły motoryzację
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Po Drodze
Wynalazek, który ocalił silnik spalinowy. Turbodoładowanie ma już ponad 50 lat
Po Drodze
Kończy się era kolejnych fajnych modeli aut. Ostatni Ford opuścił fabrykę
Po Drodze
Koniec ery Godzilli. Nissan GT-R R35 odchodzi po 18 latach chwały
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Po Drodze
Szept luksusu unoszący się nad asfaltem. Rolls-Royce Phantom ma 100 lat
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama