– Pandemia covid-19 może doprowadzić do największej recesji gospodarczej od lat 30-tych. Ta sytuacja jest destruktywna dla globalnej gospodarki. Według czerwcowej projekcji Międzynarodowego Funduszu Walutowego, globalna dynamika PKB w 2020 roku ma wynieść -5,9 proc. To znaczące odchylenie w porównaniu z odczytem za 2019r. na poziomie +2,9 proc. czy -0,1 proc. za 2009r.” – powiedział Marcin Nieplowicz, Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu.
CZYTAJ TAKŻE: Abonament czy leasing? Co się bardziej opłaca?
Leasingodawcy w dobie panującej pandemii wirusa SARS-CoV-2 postanowili wyjść naprzeciw klientom i wprowadzili tak zwane wakacje leasingowe, co oznacza, że mieli oni możliwość odroczenia spłaty zobowiązań nawet do 3 miesięcy. Z takiej zapomogi skorzystało ponad 160 tys. przedsiębiorców. – W reakcji na pogarszającą się sytuację polskich firm, w okresie od początku kryzysu do końca czerwca 2020 roku polska branża leasingowa objęła wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do ponad 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu funkcjonująca na polskim rynku została objęta wakacjami leasingowymi – podkreśliła Ewa Łuniewska, Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.
Wpływ pandemii został jednak zauważony przez branżę. Lockdown wprowadzony w wielu państwach Europy spowodował, że sektor automotive nieledwie przestał pracować. Efektem tego jest dynamika finansowania wynosząca -24 proc. w stosunku rok do roku (dalej: r/r) po pierwszych 6 miesiącach roku, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 29,8 mld zł. Leasingodawców pocieszał jedynie fakt, że wynik całego aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2020 roku wyniósł +0,6 proc. r/r, a w przypadku portfela ruchomości było to +0,8 proc. r/r. Według szacunków ZPL, odbiorcami usług branży leasingowej są głównie mikro i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, którzy stanowią 72,4 proc. w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (53,9 proc.) i zarazem rosnącą grupą klientów są mikro firmy.