Zwiększył się także popyt na hybrydy, których udział w transakcjach sięgnął 9 proc. - Łącznie te dwie grupy samochodów używanych stanowiły już jedną piątą całej ubiegłorocznej sprzedaży – informuje Carvago. Według analityków platformy, w ciągu minionego roku nastąpiła istotna zmiana w preferencjach jej klientów. - O ile jeszcze w 2023 r. na Carvago dominowały samochody z silnikiem diesla, o tyle w 2024 roku zainteresowanie nimi spadło kosztem samochodów elektrycznych i hybryd, których sprzedaż podwoiła się rok do roku – mówi Dariusz Piwinski, country manager Carvago Poland. Jego zdaniem, wpływa na to rosnąca liczba e-aut na rynku, a także dążenie użytkowników do zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdów. - Klienci kupując samochody elektryczne, szukają przede wszystkim jakości, a Tesla, Nissan i Volkswagen były najlepiej sprzedającymi się markami w ubiegłym roku – dodaje Piwiński.
Czytaj więcej
Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, podczas konferencji inauguracyjnej nowego programu wsparcia do samochodów elektrycznych „NaszEauto” podkreślił, że jest to ostatni tego typu program dotowany przez państwo. Według rynkowych ekspertów program dopłat ma jednak wiele wad.
98 proc. sprzedanych poprzez Carvago w ubiegłym roku elektryków miało nie więcej niż pięć lat. Stały udział w sprzedaży utrzymują auta z silnikiem benzynowym – stanowią 43 proc. sprzedaży. Inaczej wygląda sytuacja aut z dieslami: jeśli w 2023 r. ten rodzaj napędu jeszcze dominował w preferencjach kupujących, to rok temu nastąpiła zmiana i udział samochodów z silnikiem wysokoprężnym stopniał do 38 proc. z 46 proc. rok wcześniej. Zarazem ta tendencja słabnącego udziału diesli i rosnącego napędów elektrycznych oraz hybrydowych ma pokazywać, że kupujący samochody coraz bardziej zwracają uwagę na zaostrzane przepisy klimatyczne, a także ryzyko, jakie w perspektywie wiąże się z posiadaniem samochodu z wysokim poziomem emisji, choćby w kontekście obostrzeń w strefach czystego transportu.
Który z elektryków najlepiej się sprzedaje?
Topowe marki na platformie Carvago w ubiegłym roku to Tesla, Nissan i Volkswagen. Z kolei w rankingu modeli liderami są Nissan Leaf, Tesla Model 3 oraz Smart ForTwo. Poza podium znalazły się: BMW i3, Hyundai Kona, Fiat 500e, Volkswagen ID.3, Audi e-tron, Mazda MX-30 oraz Kia e-Niro. W przypadku hybryd (pod uwagę brano pełne hybrydy oraz hybrydy plug-in, nie uwzględniano natomiast aut z układem miękkiej hybrydy MHEV) liderem sprzedaży okazała się Toyota RAV4, która wyprzedziła dwa modele Volvo: XC60 oraz XC90. Kolejne miejsca zajęły: BMW X1, BMW 5, Audi A6, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Toyota Corolla oraz Volvo V60. Rosnący popyt na używane samochody elektryczne widać także w statystykach prywatnego importu. Jak informuje Instytut Samar, w styczniu 2025 r. liczba sprowadzonych do Polski używanych elektryków zwiększyła się w ujęciu rocznym o niemal 40 proc., a ich udział w imporcie wzrósł do 0,8 proc.
Nissan Leaf, model z 2019 roku