Reklama

Porsche weryfikuje plany elektryfikacji. Szansa na powrót spalinowego Macana

Porsche weryfikuje plany związane z elektryfikacją, co może się przełożyć na zwiększenie liczby modeli nowego Macana o wersje hybrydowe i benzynowe. Na decyzję wpływa niepewność związana z rynkiem pojazdów elektrycznych.

Publikacja: 22.01.2025 06:15

Jest szansa, że pojawi się spalinowa wersja nowego Macana, który aktualnie dostępny jest wyłącznie z

Jest szansa, że pojawi się spalinowa wersja nowego Macana, który aktualnie dostępny jest wyłącznie z napędem elektrycznym

Foto: mat. prasowe

Lutz Meschke, dyrektor finansowy Porsche, potwierdził zmianę strategii: „Badamy możliwość wyposażenia w przyszłości niektórych modeli pierwotnie planowanych jako elektryczne w napędy hybrydowe lub spalinowe. Jasne jest, że będziemy zaangażowani w rozwój silników spalinowych przez znacznie dłuższy czas”. Pomimo pozytywnego przyjęcia elektrycznego Macana, który w czwartym kwartale 2024 roku sprzedał się w liczbie 18 278 egzemplarzy (co stanowiło 66 proc. rocznej sprzedaży modelu), Porsche zachowuje ostrożność. Obawy firmy budzi gwałtowny spadek sprzedaży Taycana, flagowego modelu elektrycznego marki, który nota bene jest jednym z najlepszych samochodów elektrycznych na rynku. Taycan zanotował w 2024 roku 49 proc. spadek sprzedaży, osiągając wynik zaledwie 20 836 sprzedanych egzemplarzy. Porsche przypisuje to premierze odświeżonej wersji Taycana, ale spadek rodzi pytania o długoterminowy popyt na samochody elektryczne.

Niedawno zmodernizowany Taycan dostępny jest w trzech wersjach nadwozia

Niedawno zmodernizowany Taycan dostępny jest w trzech wersjach nadwozia

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowy elektryczny Porsche Macan: Gra wysokiego ryzyka

Od momentu debiutu w 2013 roku, Macan z silnikiem spalinowym był jednym z filarów sukcesu Porsche, sprzedając się na całym świecie w liczbie ponad 500 000 egzemplarzy. Jeśli Porsche przywróci do oferty spalinową wersję nowego Macana, to podąży śladami Audi, które niedawno wprowadziło odświeżoną odmianę spalinowego Q5 i korzysta z platformy PPC (Premium Platform Combustion), umożliwiającej rozwój nowych modeli z napędem spalinowym.

Elektryczny Porsche Macan

Elektryczny Porsche Macan

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Porsche rewiduje swoje plany elektryfikacji

Nie tylko plany dotyczące Macana ulegają weryfikacji. Wprowadzenie elektrycznego następcy modeli 718 Boxster i Cayman zostało opóźnione po bankructwie dostawcy akumulatorów Northvolt. W efekcie Porsche przedłuża cykl życia obecnych wersji modeli 718, które w 2024 roku zanotowały wzrost sprzedaży o 15 proc. (23 670 sprzedanych egzemplarzy). Chociaż Porsche wciąż stawia na elektryfikację, zmiany pokazują pragmatyczne podejście do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Jak zauważył Meschke, silniki spalinowe wciąż odgrywają kluczową rolę w strategii marki i pozostaną istotnym elementem jej oferty w najbliższych latach.

Elektryczny Porsche Macan

Elektryczny Porsche Macan

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy

Lutz Meschke, dyrektor finansowy Porsche, potwierdził zmianę strategii: „Badamy możliwość wyposażenia w przyszłości niektórych modeli pierwotnie planowanych jako elektryczne w napędy hybrydowe lub spalinowe. Jasne jest, że będziemy zaangażowani w rozwój silników spalinowych przez znacznie dłuższy czas”. Pomimo pozytywnego przyjęcia elektrycznego Macana, który w czwartym kwartale 2024 roku sprzedał się w liczbie 18 278 egzemplarzy (co stanowiło 66 proc. rocznej sprzedaży modelu), Porsche zachowuje ostrożność. Obawy firmy budzi gwałtowny spadek sprzedaży Taycana, flagowego modelu elektrycznego marki, który nota bene jest jednym z najlepszych samochodów elektrycznych na rynku. Taycan zanotował w 2024 roku 49 proc. spadek sprzedaży, osiągając wynik zaledwie 20 836 sprzedanych egzemplarzy. Porsche przypisuje to premierze odświeżonej wersji Taycana, ale spadek rodzi pytania o długoterminowy popyt na samochody elektryczne.

Reklama
Na prąd
Ameryka nie chce elektrycznych pickupów. Ram wycofuje się z projektu
Na prąd
Ford pod presją. Tnie kolejne etaty. Produkcja elektryków na jedną zmianę
Na prąd
Europejska motoryzacja pod presją: uniezależnienie od Azji czy wzrost cen aut?
Na prąd
Trzeba było tak od razu. Koniec z bezdusznymi nazwami modeli Volkswagena
Na prąd
Niesamowity rekord. Żaden samochód elektryczny nigdy nie pojechał szybciej niż ten
Reklama
Reklama