Małe zasięgi, długie czasy ładowania i krótka żywotność akumulatorów — to niektóre z czynników, które odciągają klientów od samochodów elektrycznych. Wkrótce jednak te wady mogą wymazać nowe typy akumulatorów półprzewodnikowych. Samsung planuje rozpocząć produkcję nowego rodzaju akumulatorów od 2027 roku. Jak podaje branżowa strona "Interesting Engineering”, produkcja pilotażowa już się rozpoczęła, a pierwsi producenci samochodów elektrycznych przetestowali te akumulatory. Bateria półprzewodnikowa ma mieć zasięg na jednym ładowaniu do 965 km, żywotność do 20 lat i wytrzymać przebieg całkowity do 900 tys. km. Według Samsunga akumulator można naładować od 8 do 80 procent w zaledwie dziewięć minut.
Czytaj więcej
Chińska firma Geely dokonała nowego przełomu w technologii akumulatorów. Akumulator nazwany "Short-Blade" (krótkie ostrze) ma mieć gwarancję na milion kilometrów i 50 lat. I jest nawet ognioodporny.
Nowy akumulator ma kształt pryzmatyczny, co oznacza, że jest kanciasty i płaski. W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów, bieguny nie są umieszczone u góry, ale z boku. Ma to na celu poprawę efektywności energetycznej i wydajności chłodzenia. Samsung korzysta również z architektury zwanej Cell-to-Pack (CTP). Zamiast modułów ogniwa są tu integrowane bezpośrednio z akumulatorem. Dodatkowo nowy akumulator Samsunga nie posiada anod.
Nad nowym typem baterii pracuje również m. in. Toyota i Nissan
Liczba komponentów nowej baterii powinna być o 35 procent mniejsza, a waga o 20 procent niższa niż w dotychczasowych porównywalnych konstrukcjach. Oznacza to, że akumulator osiąga gęstość energii na poziomie 500 Wh/kg, czyli o około 40 procent więcej niż akumulatory do samochodów elektrycznych produkowane obecnie przez Samsunga. Dużą wadą baterii półprzewodnikowej Samsunga jest to, że jest ona nadal bardzo droga w produkcji. Dlatego początkowo raczej trafi do segmentu modeli luksusowych.
Czytaj więcej
Prawie 1/4 Polaków rozważa kupno samochodu elektrycznego – wynika z Barometru Nowej Mobilności. Jednak zanim wybierzesz wypatrzony samochód na prąd, zweryfikuj najważniejsze jego elementy. Jeżeli nie wiesz jakie, poradnik EV z drugiej ręki Ci w tym pomoże.