Pozostało zaledwie 9 proc. alokacji na wsparcie zakupu aut elektrycznych

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 50 tys. samochodów elektrycznych. Duża w tym zasługa subsydiów ze strony Państwa. Ich zawieszenie może być drastyczne w skutkach, co pokazuje przykład Niemiec, gdzie po rezygnacji ze wsparcia przedsiębiorców, odnotowano rekordowy spadek sprzedaży elektryków.

Publikacja: 19.10.2023 04:13

Pozostało zaledwie 9 proc. alokacji na wsparcie zakupu aut elektrycznych

Foto: mat. prasowe

Różnica w cenie zakupie pojazdu elektrycznego od spalinowego nadal jest druzgocąca. Zgodnie z danymi IBRM Samar średni koszt wariantu na prąd to 270 tys. zł. Dla porównania odmiana spalinowa kosztuje o niemal 100 tys. zł mniej! Pewną rekompensatą tej różnicy oraz promocją zeroemisyjnej technologii (przynajmniej lokalnie) są subsydia do ich zakupu, które w Europie zyskały dużą popularność. Przykładem są Niemcy, gdzie z miesiąca na miesiąc sprzedaż elektryków rosła. Przynajmniej tak było do końca sierpnia, kiedy niemiecki rząd postanowił zrezygnować z dotacji dla przedsiębiorców, pozostawiając jedynie wsparcie dla odbiorców prywatnych (do 6750 euro wsparcia). Efekt? Średni spadek sprzedaży samochodów elektrycznych wyniósł 35 proc., a dominująca na niemieckim rynku elektryków Tesla odnotowała spadek o 69 proc. Ta sytuacja do przypomina krach, jaki na początku roku miał miejsce w Norwegii. W 2022 roku pojazdy bateryjne stanowiły tam blisko 80 proc. nowych rejestracji. Trudne chwile przyszły w styczniu, gdy całkowita liczba rejestracji nowych pojazdów spadła w ujęciu miesiąc do miesiąca o 95 proc. Był to efekt wycofania ulg podatkowych dla samochodów z wtyczką na rzecz nowych wytycznych uzależnionych od masy pojazdu.

Bez dopłat od państwa nikt nie chce elektryków

W Polsce jak na razie rynek elektryków nadal się rozwija. Jak wynika z licznika elektromobilności prowadzonego przez PSPA i PZPM, na koniec września zarejestrowanych było 50 386 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych. Rozdzielając tą wartość na poszczególne grupy, największą stanowią pojazdy osobowe, których jest 45 198 sztuk. Z kolei pojazdy dostawcze i ciężarowe z napędem elektrycznym stanowiły 5212 sztuk. Na polskim rynku rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 18 922 sztuk, jak również liczba autobusów elektrycznych – wzrost do 1006 sztuk. - Warto zauważyć, że wrzesień był miesiącem, w którym przekroczyliśmy próg 50 tys. sztuk zarejestrowanych w Polsce pojazdów elektrycznych. Od wielu już miesięcy obserwujemy stabilny przyrost pojazdów na poziomie 60-70 proc. rok do roku. Co szczególnie ważne, rośnie liczba elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. W tych segmentach właściwie w każdym miesiącu odnotowujemy wzrosty rejestracji pow. 100 proc. - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Czytaj więcej

Ważny krok Niemiec w elektromobilność. Nowe przepisy dotkną stacje benzynowe

Zostało tylko 9 proc. środków przeznaczonych na dopłaty

Nie wiadomo jednak jak długo to potrwa. Środki z programu subsydiów „Mój Elektryk” zaczynają się kończyć. Według danych NFOŚiGW ogólnie pozostało jedynie 31 proc. przyznanych alokacji (216 651 661 mln zł). Jednak w najbardziej popularniej ścieżce, z której korzystają odbiorcy instytucjonalni, pozostało zaledwie 9 proc. alokacji (35 676 959 mln zł), czyli na wsparcie np. leasingu ok. 1321 pojazdów. Podczas Kongresu Nowej Mobilności, przedstawiciel NFOŚiGW poinformował o dodaniu 100 mln zł na ścieżkę bankową (leasing i najem), jednak jak na razie w podanych przez NFOŚiGW danych nie jest to uwzględnione. Mówiąc o elektromobilnym rynku nie można zapomnieć również o infrastrukturze ładowania. W Polsce tylko pod koniec września 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3068 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (6159 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 65 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (153 punkty).

- Wrzesień był symbolicznym miesiącem dla polskiego sektora elektromobilności. Łączna liczba autobusów elektrycznych w naszym kraju wynosi już ponad 1 tys. szt. Taką samą granicę przekroczyła również liczba szybkich, ogólnodostępnych stacji ładowania DC. Od początku roku w Polsce przybyło ponad 250 takich ładowarek, a ich udział w sieci infrastruktury ładowania wzrósł z 29 proc. do 33 proc. To jeden z wyższych udziałów szybkich stacji ładowania w państwach członkowskich Unii Europejskiej - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Czytaj więcej

Już nie Tesla. Światowym liderem elektromobilności jest firma z Chin

Różnica w cenie zakupie pojazdu elektrycznego od spalinowego nadal jest druzgocąca. Zgodnie z danymi IBRM Samar średni koszt wariantu na prąd to 270 tys. zł. Dla porównania odmiana spalinowa kosztuje o niemal 100 tys. zł mniej! Pewną rekompensatą tej różnicy oraz promocją zeroemisyjnej technologii (przynajmniej lokalnie) są subsydia do ich zakupu, które w Europie zyskały dużą popularność. Przykładem są Niemcy, gdzie z miesiąca na miesiąc sprzedaż elektryków rosła. Przynajmniej tak było do końca sierpnia, kiedy niemiecki rząd postanowił zrezygnować z dotacji dla przedsiębiorców, pozostawiając jedynie wsparcie dla odbiorców prywatnych (do 6750 euro wsparcia). Efekt? Średni spadek sprzedaży samochodów elektrycznych wyniósł 35 proc., a dominująca na niemieckim rynku elektryków Tesla odnotowała spadek o 69 proc. Ta sytuacja do przypomina krach, jaki na początku roku miał miejsce w Norwegii. W 2022 roku pojazdy bateryjne stanowiły tam blisko 80 proc. nowych rejestracji. Trudne chwile przyszły w styczniu, gdy całkowita liczba rejestracji nowych pojazdów spadła w ujęciu miesiąc do miesiąca o 95 proc. Był to efekt wycofania ulg podatkowych dla samochodów z wtyczką na rzecz nowych wytycznych uzależnionych od masy pojazdu.

Na prąd
Nawet złodzieje nie chcą elektryków. Statystyki kradzieży
Na prąd
Skoda rewiduje plany. Elektryczny następca Octavii pojawi się dużo później
Na prąd
Oszustwo nie na wnuczka, a na elektryka. Nowy trik złodziei na stacjach ładowania
Na prąd
Unia zdecydowała. Chińskie elektryki jednak z ponad 35 procentowym cłem
Na prąd
LG opracowuje ognioodporne akumulatory. Cienka warstwa zapobiega ucieczce ciepła