180 mld euro w 5 lat. Gigantyczny plan inwestycyjny Volkswagena

Volkswagen zainwestuje w latach 2023-2027 kwotę 180 mld euro (około 843 mld zł), w tym ponad dwie trzecie czyli 122 mld (ok. 562 mld zł) w elektryfikację napędu i technologie cyfrowe. Niemcy chcą konkurować z Chińczykami i Amerykanami.

Publikacja: 17.04.2023 08:38

180 mld euro w 5 lat. Gigantyczny plan inwestycyjny Volkswagena

Foto: mat. prasowe

Niemcy podjęli kolejną decyzję strategiczną: postawili na elektryfikację napędu całej gamy pojazdów, niezależnie od decyzji politycznych rządu federalnego i władz Unii Europejskiej dotyczących przyszłości pojazdów spalinowych. Gigant z Wolfsburga zdaje sobie sprawę, że musi znacznie przyśpieszyć kroku, aby móc konkurować z chińską mgławicą marek elektrycznych i z Teslą. Postanowił więc zwiększyć nakłady inwestycyjne o prawie 30 mld euro w porównaniu z planami z końca 2021 r. Dodatkowe środki są związane z technologiami cyfrowymi, bo pokładowe oprogramowania w pojazdach elektrycznych są dziś nowym wyzwaniem dla wszystkich producentów.

Czytaj więcej

Nowe prognozy: Tylko 24 proc. udziału elektryków w rynku w 2030 r.

Planowane 122 mld euro daje Volkswagenowi drugie miejsce w rankingu największych inwestycji, za Teslą. Niemcy podobnie jak Amerykanie chcą zachować dla siebie główną część tworzenia wartości dodanej - działy oprogramowania i produkcji baterii. Grupa liczy, że od 2023 r. będą zwiększać jej obroty o 10-15 proc. Mają to zapewnić fabryki baterii. Do 2027 r. powstanie w St Thomas w Kanadzie gigantyczny zakład PowerCo, czwarty w tym kraju, ważnym z dwóch powodów. Inwestując tam VW będzie mógł skorzystać pośrednio z amerykańskiej ustawy o walce z inflacją IRA przyjętej przez Joe Bidena. Ponadto Kanada ma duże zasoby surowców kopalnych, a ceny elektryczności niższe niż w Stanach. PowerCo stanie się globalnym dostawcą baterii, zacznie do dostaw ogniw do pojazdów Forda produkowanych w Europie na płycie Volkswagena MEB. PowerCo powinna dojść w 2030 r. do obrotów 20 mld euro rocznie. W Europie Niemcy będą mieć 6 fabryk baterii, pierwsze trzy powstaną w Szwecji (Skelleftea), Niemczech (Salzgitter) i Hiszpanii (Walencja); wraz z amerykańskimi będą zaspokajać połowę popytu.

Czytaj więcej

Volkswagen ID. Buzz: To musi się udać

VW przewiduje, że od 2025 r. co piąty pojazd sprzedawany na świecie będzie mieć napęd elektryczny. Analitycy uważają, że ta prognoza jest realna, bo w Europie w ciągu 4 lat rynek e-aut zwiększył się z 2 do 13 proc,. a w dłuższym okresie przekroczy 20 proc., podobnie jak w Ameryce Płn. i w Chinach. Niemcy spodziewają się, że w tym roku elektryki globalnie będą stanowić 11 proc. sprzedaży wobec 7 proc. w 2022 r. Liczą więc bardzo na Chiny, największy rynek, ale też trudny z powodu konkurencji miejscowych producentów i dużo tańszych elektryków. Wojna cenowa jest więc nieunikniona. Wywołała ją Tesla, VW postanowił dołączyć. Na początku roku obniżył cenę swego SUV-a ID.4 o 19 proc., a od kwietnia oferuje w Europie kompaktowego ID.3 za niecałe 40 tys. euro.

Czytaj więcej

Nowa wizja Audi. Trochę SUV, trochę coupe, trochę pick-up

Niemcy podjęli kolejną decyzję strategiczną: postawili na elektryfikację napędu całej gamy pojazdów, niezależnie od decyzji politycznych rządu federalnego i władz Unii Europejskiej dotyczących przyszłości pojazdów spalinowych. Gigant z Wolfsburga zdaje sobie sprawę, że musi znacznie przyśpieszyć kroku, aby móc konkurować z chińską mgławicą marek elektrycznych i z Teslą. Postanowił więc zwiększyć nakłady inwestycyjne o prawie 30 mld euro w porównaniu z planami z końca 2021 r. Dodatkowe środki są związane z technologiami cyfrowymi, bo pokładowe oprogramowania w pojazdach elektrycznych są dziś nowym wyzwaniem dla wszystkich producentów.

Pozostało 82% artykułu
Na prąd
W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Na prąd
Akumulator z gwarancją przebiegu 1,5 mln km. Przełom w świecie elektromobilności
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele