Reklama

180 mld euro w 5 lat. Gigantyczny plan inwestycyjny Volkswagena

Volkswagen zainwestuje w latach 2023-2027 kwotę 180 mld euro (około 843 mld zł), w tym ponad dwie trzecie czyli 122 mld (ok. 562 mld zł) w elektryfikację napędu i technologie cyfrowe. Niemcy chcą konkurować z Chińczykami i Amerykanami.

Publikacja: 17.04.2023 08:38

180 mld euro w 5 lat. Gigantyczny plan inwestycyjny Volkswagena

Foto: mat. prasowe

Niemcy podjęli kolejną decyzję strategiczną: postawili na elektryfikację napędu całej gamy pojazdów, niezależnie od decyzji politycznych rządu federalnego i władz Unii Europejskiej dotyczących przyszłości pojazdów spalinowych. Gigant z Wolfsburga zdaje sobie sprawę, że musi znacznie przyśpieszyć kroku, aby móc konkurować z chińską mgławicą marek elektrycznych i z Teslą. Postanowił więc zwiększyć nakłady inwestycyjne o prawie 30 mld euro w porównaniu z planami z końca 2021 r. Dodatkowe środki są związane z technologiami cyfrowymi, bo pokładowe oprogramowania w pojazdach elektrycznych są dziś nowym wyzwaniem dla wszystkich producentów.

Czytaj więcej

Nowe prognozy: Tylko 24 proc. udziału elektryków w rynku w 2030 r.

Planowane 122 mld euro daje Volkswagenowi drugie miejsce w rankingu największych inwestycji, za Teslą. Niemcy podobnie jak Amerykanie chcą zachować dla siebie główną część tworzenia wartości dodanej - działy oprogramowania i produkcji baterii. Grupa liczy, że od 2023 r. będą zwiększać jej obroty o 10-15 proc. Mają to zapewnić fabryki baterii. Do 2027 r. powstanie w St Thomas w Kanadzie gigantyczny zakład PowerCo, czwarty w tym kraju, ważnym z dwóch powodów. Inwestując tam VW będzie mógł skorzystać pośrednio z amerykańskiej ustawy o walce z inflacją IRA przyjętej przez Joe Bidena. Ponadto Kanada ma duże zasoby surowców kopalnych, a ceny elektryczności niższe niż w Stanach. PowerCo stanie się globalnym dostawcą baterii, zacznie do dostaw ogniw do pojazdów Forda produkowanych w Europie na płycie Volkswagena MEB. PowerCo powinna dojść w 2030 r. do obrotów 20 mld euro rocznie. W Europie Niemcy będą mieć 6 fabryk baterii, pierwsze trzy powstaną w Szwecji (Skelleftea), Niemczech (Salzgitter) i Hiszpanii (Walencja); wraz z amerykańskimi będą zaspokajać połowę popytu.

Czytaj więcej

Volkswagen ID. Buzz: To musi się udać

VW przewiduje, że od 2025 r. co piąty pojazd sprzedawany na świecie będzie mieć napęd elektryczny. Analitycy uważają, że ta prognoza jest realna, bo w Europie w ciągu 4 lat rynek e-aut zwiększył się z 2 do 13 proc,. a w dłuższym okresie przekroczy 20 proc., podobnie jak w Ameryce Płn. i w Chinach. Niemcy spodziewają się, że w tym roku elektryki globalnie będą stanowić 11 proc. sprzedaży wobec 7 proc. w 2022 r. Liczą więc bardzo na Chiny, największy rynek, ale też trudny z powodu konkurencji miejscowych producentów i dużo tańszych elektryków. Wojna cenowa jest więc nieunikniona. Wywołała ją Tesla, VW postanowił dołączyć. Na początku roku obniżył cenę swego SUV-a ID.4 o 19 proc., a od kwietnia oferuje w Europie kompaktowego ID.3 za niecałe 40 tys. euro.

Reklama
Reklama

Niemcy podjęli kolejną decyzję strategiczną: postawili na elektryfikację napędu całej gamy pojazdów, niezależnie od decyzji politycznych rządu federalnego i władz Unii Europejskiej dotyczących przyszłości pojazdów spalinowych. Gigant z Wolfsburga zdaje sobie sprawę, że musi znacznie przyśpieszyć kroku, aby móc konkurować z chińską mgławicą marek elektrycznych i z Teslą. Postanowił więc zwiększyć nakłady inwestycyjne o prawie 30 mld euro w porównaniu z planami z końca 2021 r. Dodatkowe środki są związane z technologiami cyfrowymi, bo pokładowe oprogramowania w pojazdach elektrycznych są dziś nowym wyzwaniem dla wszystkich producentów.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Na prąd
Koniec przywilejów dla elektryków. Norwegia mówi „dość” dotacjom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Na prąd
Miliard złotych bez odbiorców. Rozczarowanie systemem subsydiów do ciężarówek elektrycznych
Na prąd
Rośnie fala kradzieży i wandalizmu na stacjach ładowania
Na prąd
Chiny przyspieszają, Europa szuka równowagi, a USA stoją w miejscu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Na prąd
Miał być wizytówką amerykańskiej elektromobilności. Teraz otrzyma napęd V8
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama