Zgodnie z licznikiem elektromobilności, prowadzonym przez PSPA i PZPM, pod koniec maja 2022 r. po polskich drogach jeździło 48 675 sztuk (warianty osobowe i użytkowe). W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły niemal połowę (48 proc.) tej części floty pojazdów (22 476 szt.), zaś pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 24 200 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1999 egzemplarzy.

Zwiększająca się liczba rejestracji to w dużej mierze zasługa subsydiów do samochodów zeroemisyjnych z programu „Mój Elektryk”. Jak wynika z danych udostępnionych przez NFOŚiGW, do Funduszu wpłynęło łącznie niemal 4,9 tysięcy wniosków. Odbiorcy indywidualni – największa liczbowo grupa beneficjentów – odpowiadają za 2670 wniosków na łączną kwotę 56 002 500 zł (w tym posiadacze Karty Dużej Rodziny – 720 wniosków na kwotę 19 440 000 zł). NFOŚiGW przyjął do tej pory 1296 wniosków na łączną kwotę 28 070 250 zł (w tym 457 od posiadaczy Karty Dużej Rodziny na kwotę 12 339 000 zł). Należy też dodać, że 763 wnioski (~54,6 proc.) wymagały korekty (714 już zostało uzupełnionych, a 49 nadal oczekuje na uzupełnienie ze strony Wnioskodawcy).

Czytaj więcej

Milion aut elektrycznych w Polsce możliwy w 2032 roku

W przypadku beneficjentów instytucjonalnych w tym przedsiębiorców, NFOŚiGW przyjął 677 wniosków, które opiewają na kwotę 20 211 639,18 zł. Zainteresowani wnioskowali o wsparcie zakupu 674 samochodów osobowych kategorii M1 (17 274 000 zł), 56 zeroemisyjnych „dostawczaków” kategorii N1 o DMC do 3,5 tony (2 697 453,69 zł) oraz 65 pojazdów kategorii L (240 185,49 zł), czyli skuterów, quadów i trójkołowców. – W obliczu rosnących cen na rynku motoryzacyjnym, inflacji oraz wzrostu stóp procentowych wpływających na wysokość rat leasingu, “Mój Elektryk” jest kluczowym czynnikiem zachęcającym do zakupu samochodu elektrycznego. Aby program przyniósł wymierne korzyści rynkowe, konieczne jest jednak długoterminowe zapewnienie dostępu do subsydiów. Jak pokazują wyniki z połowy 2022 r., zainteresowanie dotacjami jest coraz większe. Firmy stanowią najliczniejszą grupę beneficjentów programu wsparcia – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Najistotniejszą grupę z punktu widzenia rynku stanowią firmy leasingowe. W ich przypadku instytucją dystrybuującą dotacje w imieniu NFOŚiGW jest Bank Ochrony Środowiska. W ramach naboru z Funduszu wypłacono dofinansowanie dla 1525 wnioskodawców na 1954 pojazdy (59 897 293,05 zł). Wsparcie objęło 1631 samochodów osobowych kategorii M1 (43 804 230,09 zł), 299 kategorii N1 (15 996 815,58 zł) oraz 24 pojazdy kategorii L (92 187,38 zł). Obecnie procedowanych jest kolejnych 178 wniosków na 221 pojazdy na kwotę 6 186 991,98 zł. W tym na 194 samochody kategorii M1 (5 206 016,05 zł), 20 samochodów kategorii N1 (952 555,93 zł) oraz 7 pojazdy kategorii L (28 420 zł).

Czytaj więcej

Elektrykiem na wakacje. Koszmar czy frajda?