BMW rewolucjonizuje obsługę auta. Panoramiczny iDrive pojawi się w tym roku

Na targach elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas BMW zaprezentowało nowy pomysł na obsługę samochodu. Pierwszy w historii panoramiczny system BMW iDrive będzie definiować doświadczenie wewnątrz auta w nadchodzącej Neue Klasse. Debiut rynkowy pod koniec 2025 roku

Publikacja: 08.01.2025 09:22

Pierwszy w historii panoramiczny system BMW iDrive pojawi się w nadchodzącej Neue Klasse

Pierwszy w historii panoramiczny system BMW iDrive pojawi się w nadchodzącej Neue Klasse

Foto: mat. prasowe

Pod koniec 2025 roku wystartuje pierwszy przedstawiciel nowej generacji modeli BMW - Neue Klasse, a wraz z nim nowa koncepcja obsługi, która z czasem pojawi się również w innych modelach niemieckiej marki. Nowy panoramiczny iDrive BMW to połączenie szerokiego wyświetlacza na przedniej szybie, wyświetlacza przeziernego (head-up), ekranu informacyjno-rozrywkowego i kierownicy z dotykowymi powierzchniami sterującymi.

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Foto: mat. prasowe

Te powierzchnie sterujące nie są po prostu gładkimi, wrażliwymi na dotyk powierzchniami, ale mają strukturę, czasem wypukłą, czasem z krawędziami, czasem wgłębioną. Twórcy chcą dać kierowcy możliwość kontrolowania funkcji "na ślepo" za pomocą kierownicy. Dodatkowo odpowiednie przyciski będą podświetlane, aby zwrócić uwagę na dostępne funkcje. Za to na centralnym wyświetlaczu twórcy umieścili ikony audio i telefonu po lewej stronie, a mapa nawigacji zawsze znajduje się na większym obszarze po prawej stronie ekranu. Aby wzmocnić wrażenie skupienia się na kierowcy, wyświetlacz jest pochylony o 17,5 stopnia w stronę kierowcy. Skrajnie po lewej stronie znajdują się kontrolki oświetlenia auta i systemów wspomagających.

Czytaj więcej

BMW M5: Wyśmiewane w sieci, zachwycające na drodze
Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Foto: mat. prasowe

Nowy i opcjonalny wyświetlacz BMW 3D Head-Up wyświetla teraz zintegrowaną nawigację i zautomatyzowane informacje o jeździe bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. BMW Panoramic Vision to z kolei nowo opracowana przez koncepcja wyświetlacza Head-Up do projekcji treści, która wyświetla informacje między słupkami A na czarnej zadrukowanej powierzchni w dolnej części przedniej szyby. Informacje te są widoczne dla wszystkich osób w aucie. Najważniejsze informacje dotyczące jazdy są wyświetlane bezpośrednio na linii wzroku kierowcy po lewej stronie BMW Panoramic Vision, nad kierownicą. Kierowca może personalizować treści w środkowym i prawym obszarze BMW Panoramic Vision za pośrednictwem wyświetlacza centralnego. Integracja BMW Panoramic Vision ma tworzyć efekt 3D dla kierowcy i pasażerów.

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Foto: mat. prasowe

Wraz z nowym panoramicznym systemem BMW iDrive w zapomnienie idą gałki i przyciski

BMW podkreśla również, że cały system można w dużym stopniu spersonalizować, np. poprzez pobranie aplikacji lub przesłanie własnych zdjęć, które następnie można wykorzystać np. jako tło. Żeby wszystko działało płynnie BMW opracowało własny system operacyjny OS X w oparciu o platformę open source firmy Adobe. Wraz z wprowadzeniem nowego iDrive BMW wycofuje się też niestety na dobre z klasycznych przycisków i obrotowych gałek. Tę funkcję ma teraz przejąć przede wszystkim asystent głosowy. Nowy BMW Operating System X ma w przyszłości stanowić inteligentną podstawę oprogramowania, która ma zapewnić szeroki zakres personalizacji i funkcji cyfrowych.

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Nowy panoramiczny system BMW iDrive

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Co czwarte nowe auto w Polsce pochodzi z segmentu premium. Niemcy dominują

Pod koniec 2025 roku wystartuje pierwszy przedstawiciel nowej generacji modeli BMW - Neue Klasse, a wraz z nim nowa koncepcja obsługi, która z czasem pojawi się również w innych modelach niemieckiej marki. Nowy panoramiczny iDrive BMW to połączenie szerokiego wyświetlacza na przedniej szybie, wyświetlacza przeziernego (head-up), ekranu informacyjno-rozrywkowego i kierownicy z dotykowymi powierzchniami sterującymi.

Te powierzchnie sterujące nie są po prostu gładkimi, wrażliwymi na dotyk powierzchniami, ale mają strukturę, czasem wypukłą, czasem z krawędziami, czasem wgłębioną. Twórcy chcą dać kierowcy możliwość kontrolowania funkcji "na ślepo" za pomocą kierownicy. Dodatkowo odpowiednie przyciski będą podświetlane, aby zwrócić uwagę na dostępne funkcje. Za to na centralnym wyświetlaczu twórcy umieścili ikony audio i telefonu po lewej stronie, a mapa nawigacji zawsze znajduje się na większym obszarze po prawej stronie ekranu. Aby wzmocnić wrażenie skupienia się na kierowcy, wyświetlacz jest pochylony o 17,5 stopnia w stronę kierowcy. Skrajnie po lewej stronie znajdują się kontrolki oświetlenia auta i systemów wspomagających.

Innowacje
Od jutra ważna zmiana. Sprawdź, jakie masz złącze do ładowania telefonu w aucie
Innowacje
BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu
Innowacje
Mercedes pracuje nad nowymi hamulcami. Koniec z pyłem hamulcowym i wymianą klocków
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Materiał Promocyjny
Technologia na straży bezpieczeństwa
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"