Jak wynika z raportu SAMAR-u, samochody klasy premium umacniają swoją pozycję na polskim rynku. Od stycznia do listopada tego roku zarejestrowano 117 641 egzemplarzy nowych aut premium, co oznacza wzrost rok do roku o 18,8 procent. Prawie co czwarty nowy samochód sprzedany w Polsce należy do tej kategorii, która zajmuje już 23,7 procent rynku. To wyjątkowe na tle Europy, gdzie podobny trend nie występuje.
Czytaj więcej
Na rynku wtórnym wciąż żyje kilkadziesiąt modeli samochodów, których produkcja już dawno się zakończyła. Jednocześnie niektóre bestsellery ostatnich lat nie doczekały się nawet odpowiednich następców, inne zostały przekształcone w zupełnie inne nadwozia.
Liderem w segmencie premium jest Audi, które wyprzedza BMW i Mercedesa. Rywalizacja jest bardzo zacięta – niemiecka „wielka trójka” sprzedała od 24 do 26 tys. egzemplarzy. Końcowe wyniki mogą się jeszcze zmienić, ponieważ grudniowa sprzedaż ma kluczowe znaczenie. Lexus i Volvo pozostają daleko w tyle, osiągając wyniki na poziomie 13–14 tys. egzemplarzy.
Na rynku masowym króluje Toyota, a w segmencie premium dominują Audi, BMW i Mercedes
Najczęściej kupowanym modelem w 2023 roku była Toyota Corolla (25 670 szt., wzrost o 6,56 procent rok do roku). Kolejne miejsca zajęły: Skoda Octavia (17 179 szt., wzrost o 23,48 procent), Toyota Yaris Cross (14 357 szt., wzrost o 18,38 procent), Toyota C-HR (13 021 szt., wzrost o 33,85 procent) oraz Toyota Yaris (12 944 szt., wzrost o 3,67 procent).
Czytaj więcej
Po dłuższej przerwie Audi ponownie oferuje modele z silnikami V6. Taka jednostka napędowa pojawiła się w nowym Audi S5. Nowy silnik spalinowy ma być wyjątkowo czysty i ekonomiczny dzięki zastosowaniu technologii VTG, TSG, AVS czy MHEV.